تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
وزیر اقتصاد مطرح کرد

شناسایی مفسدین اقتصادی با هوشمندسازی نظام مالیاتی

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در دیدار با آیت‌الله سبحانی گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی سبب شناسایی مفسدین اقتصادی شد.

کد خبر: ۱۵۶۶۹۴
۱۰:۵۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

شناسایی مفسدین اقتصادی با هوشمندسازی نظام مالیاتی

دیدارنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی به پروژه هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه تلاش شد تا کار‌ها به شکل سیستمی پیش برود و موجب کاهش مفاسد و شناسایی مفسدان شود.

به نقل از حوزه علمیه قم، سید احسان خاندوزی در دیدار با آیت‌الله العظمی سبحانی با اشاره به نیروسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامی گفت: تلاش شد تا این نیرو‌ها در این حوزه سیاست گذاری، تولیدات علمی داشته باشند و بر همین مبنا دوره مدرسه تابستانه سیاست گذاری اقتصاد برگزار و آخرین وضعیت حوزه اقتصاد را عرضه کردیم و از پژوهش‌های نخبگان حوزه در این خصوص استفاده کردیم تا بتوانیم تولید محتوای اقتصاد اسلامی داشته باشیم.

وزیر اقتصاد با تشریح تعدادی از محور‌های اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه در دولت سیزدهم توضیح داد: یکی از موارد باز شدن فضا برای فعالان اقتصادی بود که در همین راستا درگاه ملی مجوز‌ها راه اندازی شد تا مردم و فعالان اقتصادی در پیچ و خم اداری درگیر نشوند لذا از یک سو به بخش‌های تولیدی کمک کردیم که راحت‌تر فعالیت کنند و تکریم فعالان اقتصادی انجام شود و از سوی دیگر تلاش شد تا مسیر‌های غیر تولیدی را با ابزاری که وزارت اقتصاد در اختیار دارد محدود کنیم تا چرخ ایجاد شغل و درآمد به گردش در آید.

وی در ادامه به پروژه هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه تلاش شد تا کار‌ها به شکل سیستمی پیش برود و موجب کاهش مفاسد و شناسایی مفسدان شود.

خاندوزی گفت: قبل از دولت سیزدهم دو میلیون و ۷۰۰ هزار مودی داشتم که با شناسایی گروه‌هایی که عمدتا از فراریان مالیاتی بودند توانستیم اکنون به بالغ بر ۵.۵ میلیون مودی مالیاتی برسیم و برای آینده نیز لایحه‌ای تدوین و در هیات دولت نیز تایید شد تا ریل گذاری مالیات دولت به سمت مالیات ستانی بر اساس درآمد خانوار باشد تا به این وسیله انصاف و عدالت مالیاتی رخ دهد.

وزیر اقتصاد همچنین به تلاش‌های خزانه داری کل کشور برای منضبط کردن خزانه اشاره و اعلام کرد: امروز تقریبا تمام حساب‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در قالب حساب واحد خزانه تجمیع شده و این کار مهم موجب شده با استفاده بهینه از منابع مالی، از بانک مرکزی استقراض نکنیم.

خاندوزی با یادآوری اینکه وزارت اقتصاد امین اموال دولت است، یادآور شد: بر این اساس در خصوص دارایی‌های دولت، مولد سازی را کلید زدیم و اجازه آن از مقام معظم رهبری گرفته شد.

وی همچنین گفت: در حوزه گمرکات تلاش بر کاهش زمان معطلی مردم در گمرکات بود؛ البته خود گمرک که فقط حقوق ورودی را وصول می‌کند فقط یکی از دستگاه‌های مرتبط است و عمدتا دستگاه‌های دیگر معطلی داشتند. ما با بخش خودمان یعنی گمرک میزان معطلی را به حداقل رساندیم و در این مورد قبلا ۲۰ روز طول می‌کشید تا گواهی استاندارد صادر شود اکنون به ۹ روز کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حوزه بیمه با نگاه به اقتصاد اسلامی چند اقدام قابل ذکر داریم؛ بیمه تکافل که سال گذشته آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شد، به نوعی که با فقه شیعه هم سازگار باشد.

وی افزود: دومین اقدام بیمه ساختمان‌های مردم است که خدای ناکرده دچار سیل و زلزله و ... می‌شدند، در این حوزه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان راه اندازی شد و ماهانه مبلغ ناچیزی در قبوض مردم برای این بیمه اخذ می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بانک‌ها اظهار کرد: در حوزه مباحث بانک‌های دولتی تلاش اصلی بر حوزه قرض الحسنه که نقش پررنگی نداشت معطوف شد و تلاش کردیم بانک قرض الحسنه مهر ایران را پر و بال دهیم.

وی افزود: در حالی که تسهیلات بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۰ میزان ۶۰ هزار میلیاد تومان بود، امسال این مبلغ به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حتی دولت قبول کرد به جای نرخ کارمزد ۴ درصد بانک‌ها صرفا کارمزد خدمات را اخذ کنند و به نام کارمزد نرخ ثابت ۴ درصد اخذ نشود.

خاندوزی همچنین با اشاره به وجه التزامی که ایراداتی از سوی مراجع عظام درباره آن مطرح بود، گفت: در این خصوص مصوبه‌ای از شورای پول و اعتبار گرفتیم که اگر تسویه شد، کل وجه التزام بخشیده شده و صفر شود.

وی ادامه داد: درباره موضوع اقاله اموال مردم که در رهن بانک می‌ماند و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌شد نیز این مشکل حل شد و اکنون هر کسی که می‌تواند تسویه کند بانک‌ها ملزمند دارایی در وثیقه را از رهن درآورند.

خاندوزی تاکید کرد: در حوزه نظارت بانکی گرفتاری و مشکل بسیار زیاد است البته تلاش‌های زیادی انجام شده، اما هنوز بسیاری از مشکلات پابرجاست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی