تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات مطرح کرد

اصولگراها همیشه خیال‌شان از بررسی صلاحیت‌ها جمع است!

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه هیچ کسی از حزب ما در پیش ثبت‌نام، نام‌نویسی نکرده است، گفت: ما مثل اصولگرا‌ها نیستیم که همیشه خیال‌شان از ردصلاحیت و تایید صلاحیت‌ها جمع است و می‌توانند از ابتدای دوره مجلس برای دوره بعد برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر: ۱۵۶۶۵۰
۱۰:۵۱ - ۱۱ مهر ۱۴۰۲

اصولگراها همیشه خیال‌شان از بررسی صلاحیت‌ها جمع است!

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تصمیم گیری در رابطه با انتخابات یا هر راهبرد انتخاباتی در هر دوره‌ای توسط نهاد اجماع‌ساز صورت می‌گیرد که ما هم تابع آن هستیم.

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان پیش ثبت‌نام و پایان مهلت احراز هویت چه تعداد از حزب شما در انتخابات ثبت‌نام کرده و احراز هویت مرحله اول آنان تایید شده است، گفت: هیچ کسی از حزب ما در پیش ثبت‌نام، نام‌نویسی نکرده است.

صوفی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه شما در انتخابات مطابق نظر جبهه اصلاحات پیش خواهد رفت، گفت: قطعا به این صورت است. ما عضو جبهه اصلاحات هستیم و جبهه اصلاحات نهاد اجماع‌ساز است. تصمیم گیری در رابطه با انتخابات یا هر راهبرد انتخاباتی در هر دوره‌ای توسط نهاد اجماع‌ساز صورت می‌گیرد که ما هم تابع آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داوطلبی وجود نداشت که برای شرکت در انتخابات ترغیب شود، گفت: خیر. قانون پیش‌ثبت‌نام برای اولین‌بار به اجرا گذاشته شد، معمولا تا زمان ثبت‌نام انتخابات مهلت وجود دارد و ما روی انتخابات بحث می‌کردیم. اما این روند پیش‌ثبت‌نام شرایطی را پیش آورد که جبهه اصلاحات از یک طرف نمی‌توانست متعهد شود و از طرفی قانون بود و نمی‌توانست آن را رد کند؛ بنابراین اعلام کرد نفیا و اثباتا هیچ توصیه‌ای ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: دلیل آنکه جبهه اصلاحات چنین موضعی گرفت این بود که چاره دیگری نداشت. چون همان زمان باید متعهد می‌شد و راهبرد انتخاباتی‌اش را انتخاب می‌کرد، اما هنوز چیزی مشخص نبود. ما مثل اصولگرا‌ها نیستیم که همیشه خیال‌شان از ردصلاحیت و تأیید صلاحیت‌ها جمع است و می‌توانند از ابتدای دوره مجلس برای دوره بعد برنامه‌ریزی کنند. ما باید منتظر باشیم ثبت‌نام‌ها انجام شود، شورای نگهبان نظرش را اعلام کند تا ببینیم چه چیزی داریم. آیا کاندیدایی داریم؟ اگر کاندیدا نداریم موضع بگیریم. یک زمانی رویکردمان سلبی بود، می‌گفتیم حتی اگر کاندیداهای‌مان را رد صلاحیت کنند، باز ما یک لیستی را تهیه می‌کنیم. نمونه آن کار را برای انتخابات ۹۴ انجام دادیم که فراخوان دادیم و گفتیم کسانی که اصلاح‌طلب هستند و تأیید صلاحیت شدند، اعلام کنند تا آنان را در لیست بگذاریم. از بین آن‌ها ۳۰ نفر را انتخاب کردیم که از آن تعداد، ۲ نفر هم اصولگرای شناسنامه‌دار بودند.

وی تصریح کرد: ولی بعد از آن دیدیم رویکرد سلبی فایده ندارد و اعتبار ما زیرپای کسانی قرار گرفت که هیچ تعهدی نسبت به اصلاح‌طلبان ندارند و وقتی به مجلس راه پیدا می‌کنند، مردم را مأیوس می‌کنند. نمونه آن فراکسیون امید و نمونه دیگر آقای روحانی بود که کاملا به عقبه رأی پشت کردند؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم با هویت اصلاح‌طلبی و رویکرد ایجابی وارد انتخابات شویم. در سال ۹۸ وقتی همه کاندیدا‌های ما ردصلاحیت شدند، شورای عالی سیاست‌گذاری به عنوان نهاد اجماع‌ساز بیانیه داد و اعلام کرد ما به دلیل اینکه کاندیدا نداریم، لیست نمی‌دهیم. در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ هم همین‌طور است.

صوفی در پاسخ به این سوال که رهبری ۴ اصل را برای شرکت در انتخابات مطرح کردند؛ بنابراین چرا اصلاح‌طلبان از این امکان استفاده نکردند. آیا امکان نداشت که در پیش ثبت نام شرکت کرده و مراحل احراز هویت انجام شود، بعد برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم بگیرند، گفت: رهبری ۴ محور درباره انتخابات مطرح کردند که وزارت کشور باید روی این موضوعات کار کرده و نتیجه را اعلام کند. اما به نظر می‌رسد وزارت کشور یک قدم درباره این موضوع برنداشت و چیزی هم که تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات مطرح شد، اصلا در این راستا نبود.

صوفی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از شرایط انتخابات و راهی که پیش روی اصلاح‌طلبان قرار دارد چیست، گفت: باید منتظر ماند تا زمان ثبت نام اصلی برسد. اصل زمان انتخابات است که باید دید چه کسانی ثبت نام کردند و چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند تا بر اساس آن تصمیم بگیرند. ممکن است کسانی که ثبت نام کردند حاضر نباشند اعلام کنند؛ بنابراین الان برای تصمیم‌گیری مناسب و شفاف زمان خوبی نیست.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی