تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نمایشگاهی برای آثار تاریخی چوبی و کمیاب

در شهر «مکزیکو سیتی» مکزیک، نمایشگاهی برای آثار تاریخی کمیاب که همگی با استفاده از چوب ساخته شده‌اند، در معرض دید مردم قرار گرفته است.

کد خبر: ۱۵۶۵۴۸
۱۹:۰۵ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲

نمایشگاهی برای آثار تاریخی کمیاب

دیدارنیوز: پیشکش‌های کمیاب و مخصوص مراسم‌های آیینی «آزتک»‌ها در نمایشگاهی واقع در مکزیک به نمایش گذاشته شد.

به نقل از رویترز، برای نخستین‌بار نمایشگاهی در یک موزه واقع در مکزیک به نمایش پیشکش‌های آیینی «آزتک»‌ها که در مرکز شهر «مکزیکو سیتی» کشف شده‌اند، می‌پردازد تا بینش جدیدی از هنر و آداب مذهبی این تمدن ارائه دهد.

این آثار تاریخی که همگی با استفاده از چوب ساخته شده‌اند، نقاب‌های حکاکی‌شده، عصا و سلاح‌هایی را شامل می‌شود که به همراه حیوانات قربانی‌شده دفن شده‌اند.

بیشتر این آثار تاریخی در بین ویرانه‌های مقدس‌ترین پرستشگاه «آزتک‌ها» کشف شدند که اکنون در مجاورت «موزه معبد مایور» قرار دارد. بسیاری از این اشیاء درون جعبه‌های مُهر و موم‌شده سنگی پیدا شدند که بیش از پنج قرن پیش دفن شده بودند.

به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه، بسیاری از این اشیاء جنگجویانی را به تصویر می‌کشند که در جریان نبرد جان‌شان را از دست داده‌اند.

به گفته مسئولان این موزه بیشتر اشیاء تاریخی چوبی به سرعت تجزیه می‌شوند و فقط با وجود سطح دما و رطوبت ثابت می‌توانند با گذر زمان سالم باقی بمانند.

حفظ و نگهداری این اشیاء تاریخی چوبی مستلزم جایگزینی رطوبت باقی‌مانده در داخل چوب با قند‌های مصنوعی است تا مصنوعات متلاشی نشوند، فرآیندی که ممکن است تا یک سال طول بکشد. همچنین نمایشگر‌های این نمایشگاه مجهز به کنترل دقیق رطوبت هستند.

رگه‌هایی از رنگ هنوز روی برخی از این اشیاء دیده می‌شود؛ از جمله شیء حکاکی‌شده که به رنگ آبی نقاشی شده و یاور اسطوره‌ای خدای باران آزتک‌ها «تلالوک» (Tlaloc) را به تصویر می‌کشد. این مجسمه با یک دست عصای مار که رعد و برق را تداعی می‌کند و در طرف دیگر یک کوزه کوچک آب نگه داشته است.

در کنار این مجموعه آثار تاریخی همچنین شاهکار‌های چوبی معروف آزتک‌ها که از موزه‌های دیگر امانت گرفته شده‌اند نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که از جمله آن‌ها به یک طبل حکاکی‌شده می‌توان اشاره کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی