تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

خوشبینی سعودی‌ها به لغو روادید میان ایران و عربستان

دو کارشناس نظامی سعودی تاکید کردند که در سایه‌ گسترش روابط میان ایران و عربستان در مرحله کنونی، لغو ویزای گردشگری میان دو کشور امکان‌پذیر است.

کد خبر: ۱۵۶۵۳۲
۱۳:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲

خوشبینی سعودی‌ها به لغو روادید میان ایران و عربستان

دیدارنیوز: پس از توافق اخیر تهران و ریاض و گسترش روابط دو کشور، سعودی‌ها می‌گویند که لغو روادید میان ایران و عربستان امکان‌پذیر است.

عیسی آل‌فایع، کارشناس سعودی متخصص در امور راهبردی و امنیت بین‌المللی در گفتگو با اسپوتنیک تاکید کرد که از ماه مارس و درپی توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک به واسطه پکن، فصل جدیدی از روابط میان ایران و عربستان آغاز شد.

وی گفت که اجرایی شدن توافق میان تهران و ریاض از همان زمان امضا آغاز شده است.

او که سرهنگ بازنشسته است خاطرنشان کرد: در راستای بازگشت روابط دیپلماتیک و تا زمانی که ایران رفتار مثبت با همسایگانش دارد، اجرای لغو ویزای گردشگری میان دو کشور بعید نیست.

آل‌فایع گفت که این امر درآمد اقتصادی برای دو طرف دارد و مبادلات تجاری را نیز افزایش می‌دهد، علاوه بر این روابط فرهنگی میان مردم دو کشور گسترش می‌یابد و باعث تسهیل روند آشنایی با میراث گردشگری می‌شود.

درخصوص مسائل امنیتی نیز آل‌فایع تاکید کرد که ملاحظاتی وجود دارد که با اجرای توافقات امنیتی دو کشور که در سال ۲۰۱۱ امضا شده است و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان با این مساله تعامل کرد.

وی گفت که با گسترش این توافقات می‌توان در گسترش روابط دوجانبه و عدم بازگشت به عقب موفق بود و تداوم همکاری با ایران در راستای تقویت امنیت در منطقه را تضمین کرد.

در این راستا، عبدالله العسیری، کارشناس نظامی سعودی می‌گوید که بازگشت روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در چند ماه اخیر نشان دهنده تمایل سران دو کشور برای تقویت روابط در راستای خدمت به مردم دو کشور است.

وی در گفتگو با اسپوتنیک افزود: اظهارات مسئول ایرانی (معاون وزیر گردشگری و میراث فرهنگی) نتیجه همکاری و تلاش‌ها در مرحله اخیر و تمایل و رویکرد سیاسی مشترک در تقویت و توسعه روابط است.

العسیری در ادامه گفت: بحث لغو ویزا میان دو کشور نتیجه تلاش‌های انجام شده از سوی دو کشور به شمار می‌رود اگر چه در این مرحله بحث درخصوص ویزای گردشگری است.

وی گفت که می‌توان محتاطانه همکاری‌ها را گسترش داد و از حسن نیت ایران در بهبود روابط از طریق احترام به معاهدات بین‌المللی اطمینان حاصل کرد.

این کارشناس سعودی تاکید کرد که همکاری میان دو کشور می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگر نیز گسترش یابد، اما به نیت صادق ایران در گسترش روابط خود با عربستان و تمام کشور‌های منطقه مربوط می‌شود.

اخیرا مریم جلالی، معاون وزیر میراث فرهنگی در دیدار با معاون بین‌الملل وزارت گردشگری عربستان، پیشنهاد تشکیل کارگروه رفع موانع گردشگری و لغو روادید بین ایران و عربستان را مطرح کرد.

او درباره این دیدار اظهار کرد: پیام مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به وزیر گردشگری عربستان سعودی را به سلطان المسلم ارائه کردم. در این پیام از مقام عالی وزارت عربستان برای سفر به ایران دعوت شده است که قرار شد برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی