تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

کله کوب، از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ خراسان

چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه کله کوب آیسک شهرستان سرایان، که از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ استان خراسان جنوبی است، در حال انجام است.

کد خبر: ۱۵۶۴۹۱
۱۸:۲۸ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

کله کوب

دیدارنیوز: چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه کله کوب آیسک شهرستان سرایان، که از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ استان خراسان جنوبی است با هدف شناسایی لایه‌های برجای آغاز شهرنشینی در این محوطه در حال انجام است.

به نقل از سایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمدحسین عزیزی خرانقی (سرپرست چهارمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه کله کوب آیسک، شهرستان سرایان) با بیان اینکه این پروژه با مجوز پژوهشگاه به انجام رسیده، محوطه کله کوب را یکی از معدود محوطه‌های پیش از تاریخ استان خراسان جنوبی خواند که دارای توالی فرهنگی از دوره مس‌سنگی (هزاره پنجم پیش از میلاد) تا دوره مفرغ (هزاره دوم پیش از میلاد) است.

کله کوب

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی با بیان اینکه کاوش‌های این محوطه از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و نتایج باستان‌شناختی بسیار مهمی در خصوص توالی فرهنگ‌های پیش از تاریخی در شرق ایران به همراه داشته است گفت: شاید مهمترین دستاورد این مطالعات، شناسایی مواد فرهنگی متعلق به دوره آغاز شهرنشینی (فرهنگ‌های هزاره چهارم پیش از میلاد) یا فرهنگ آغاز ایلامی (افق فرهنگی شوش II) است.

او افزود: شناسایی سفال‌های شاخص این دوره شامل سفال لبه واریخته، سینی بانشی، سفال‌های دسته دماغی و لوله اوروکی، همگی شواهدی متقن از حضور فرهنگی است که تا قبل از آثار آن تا فلات مرکزی ایران و کرمان، شناسایی شده بود.

این باستان‌شناس اظهارکرد: شناسایی آثار این فرهنگ در شرق ایران نشان دهنده گستره عظیم آن در فلات ایران در هزاره چهارم پیش از میلاد است.

کله کوب

او با اظهار تأسف از اینکه تاکنون علیرغم شناسایی مواد فرهنگی متنوع و متعدد از فرهنگ آغاز ایلامی در کله کوب، هنوز لایه فرهنگی برجایی از این دوره شناسایی نشده است، تصریح‌کرد: مواد فرهنگی یادشده در بافتی ثانویه به دست آمده و نتایج تاریخ‌گذاری مطلق صورت گرفته از نمونه‌های ذغال با همکاری دانشگاه توکیو نیز، هنوز تاریخ مطلقی از این دوره، ارائه نکرده است.

عزیزی خرانقی در پایان، هدف اصلی کاوش در فصل چهارم را تلاش برای شناسایی لایه‌های برجای آغاز شهرنشینی در محوطه کله کوب اعلام کرد که با ایجاد گمانه‌هایی در بخش‌های مختلف محوطه، تلاش خواهد شد توالی دقیق‌تری از فرهنگ‌های پیش ازتاریخ این محوطه، ارائه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی