تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
رقابت روسیه و ناتو به کجا می‌رسد؟

نبرد ابرقدرت‌ها در قطب شمال

روسیه در سال‌های اخیر «چندین پایگاه نظامی» در قطب شمال تاسیس کرده و از طرفی ائتلاف نظامی ناتو به دنبال «افزایش حضور» خود در این منطقه است؛ منطقه‌ای که به رقابتی برای ابرقدرت‌ها بدل شده است.

کد خبر: ۱۵۶۴۸۹
۱۷:۵۱ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

رقابت روسیه و ناتو در قطب شمال

دیدارنیوز: پایگاه خبری انگلیسی «آی نیوز» در مطلبی نوشت: هفته گذشته دو فروند هواپیمای نظامی آمریکایی بر فراز دریای بارنتس در امتداد قطب شمال روسیه واقع در مجمع‌الجزایر نوایا زملیا توسط جنگنده‌های روسی پیش از رسیدن به حریم‌هوایی این کشور شناسایی شدند.

این مجمع‌الجزایر نامبرده شده از آنجایی که محل آزمایش‌های هسته‌ای است، حساسیت خاصی دارد. تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش فعالیت‌ها در این محل است که برخی از دانشمندان آن را تحت عنوان «آماده‌سازی برای اولین آزمایش هسته‌ای هزاره» تفسیر کردند.

قطب شمال از گذشته در برابر برخی بحران‌های ژئوپلیتیکی که می‌توانند سایر مناطق را متزلزل کند، در امان مانده است. این منطقه با کلیدواژه‌هایی نظیر «منطقه‌ای بالا» و «تنش‌های کم» قلمرو منحصر به‌فردی است که می‌توان در آن به‌طور مسالمت‌آمیزی درباره اقلیم‌شناسی و سایر حوزه‌های تحقیقاتی همکاری کرد.

رقابت روسیه و ناتو در قطب شمال

هشت کشور قطب شمال شامل روسیه، آمریکا، کانادا، دانمارک، ایسلند، سوئد، فنلاند و نروژ است.

«آرن هولم» دبیر روزنامه نروژی «های نورث نیوز» گفت: ما در حال آماده شدن برای تشدید یک جنگ هستیم. حضور نظامی در قطب شمال هر روز افزایش می‌یابد.

این پایگاه خبری انگلیسی می‌گوید: قطب شمال یک پایگاه نظامی روسیه محسوب می‌شود؛ جایی که ناوگان شمالی، زیردریایی‌های هسته‌ای، تاسیسات موشکی و ایستگاه‌های رادار در آنجا حضور دارند. بزرگترین نیرو در شبه‌جزیره کولا مستقر است که با نروژ و فنلاند، عضو تازه ناتو، مرز مشترک دارد.

مسکو حتی پیش از جنگ اوکراین، به سرعت در حال گسترش حضور خود بود و علی‌رغم آنکه این جنگ موجب کاهش نیروی انسانی در قطب شمال شده، اما این روند روسیه ادامه داشته است.

روسیه در سال‌های اخیر «چندین پایگاه نظامی» در قطب شمال تاسیس کرده است، درحالیکه این منطقه همچنین برای آزمایش موشک‌های هایپرسونیک روسیه و پهپاد پوسایدون با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود.

«آندریاس اوستاگن» متخصص امنیت منطقه‌ای در موسسه قطب شمال ادعا می‌کند که «روسیه به دنبال ارعاب رقبا است. ما می‌بینیم که این کشور به‌طور فزاینده‌ای بر توسعه ظرفیت‌هایی جهت بازدارندگی ناتو و متحدان آن در برخی قسمت‌های قطب شمال متمرکز است».

از طرفی نیرو‌های ناتو نیز در حال گسترش هستند. فنلاند به تازگی عضو این ائتلاف نظامی شده و سوئد هم احتمالا به‌زودی عضو شود؛ این یعنی هفت کشور از هشت کشور قطب شمال عضو ناتو خواهند شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ماه نوامبر گذشته گفت: ناتو با ظرفیت‌های مدرن بیشتر در حال افزایش حضور خود در قطب شمال است. این البته پاسخی است به اقداماتی که روسیه انجام می‌دهد.

«نقطه اشتعال احتمالی» در حال افزایش است. مقامات غربی نسبت به یک آسیب‌پذیری احتمالی در این منطقه هشدار داده‌اند و کشور‌های قطب شمال، روسیه را به افزایش چنین فعالیت‌هایی متهم کرده‌اند.

«مورتن هوگلاند» رئیس شورای قطب شمال گفت: ما در موقعیتی هستیم که باید چندین بحران را مدیریت کنیم. قطعا بحرانی با فعالیت‌های روسیه داریم، اما تغییرات اقلیمی بحث دیگری است.

پایگاه خبری «آی نیوز» در پایان می‌نویسد: همزمان با افزایش رقابت میان روسیه و ناتو درخصوص قطب شمال، فعالان محیط زیست نسبت به خطرات افزایش ترافیک در این اکوسیستم آسیب پذیر، از جمله خطر نشت نفت و آسیب به جوامع بومی هشدار داده‌اند؛ اما چشم‌انداز‌هایی برای توافق‌های بین‌المللی در قبال محافظت از قطب شمال مبهم به‌نظر می‌رسد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی