تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
«دولت در تلاش است تا قیمت دلار را کنترل کند»

بازار ارز؛ تب خرید و فروش بالا رفت!

قیمت دلار در روز جاری (شنبه) با افزایش ۲۰۰ تومانی در کانال ۴۹ هزار تومانی پیشروی کرد. برخی معامله‌گران معتقدند خرید و فروش در بازار ارز کمی رونق گرفته و این روند تقاضاست که به این بازار خط می‌دهد.

کد خبر: ۱۵۶۴۸۷
۱۷:۲۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

بازار ارز؛ تب خرید و فروش بالا رفت!

دیدارنیوز: امروز قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۷۵۰ تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومانی نوسان داشت. بازار ارز در آخرین روز هفته گذشته و امروز بیش از ۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

طی روز‌های اخیر مهمترین سیگنالی که مورد توجه معامله‌گران بازار ارز قرار گرفته موضوع تحریم‌های جدید آمریکا در ارتباط با ایران بود. گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را به بهانه برنامه پهپادی ایران وضع کرد.

بررسی‌ها از بازار ارز در روز جاری، حکایت از رشد تقاضا و تعداد کم معامله‌گرانی دارد که حاضر به فروش دلارهایشان نیستند. ترس از پرش قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی مانعی شده تا صاحبان دلار اقدام به فروش ارزهایشان کنند. بازیگران بازار ارز با اشاره به اینکه دلار در بازار کم است می‌گویند، حال و هوای بازار با آخرین روز هفته گذشته هیچ فرقی نکرده به جز اینکه بسیاری از خریداران نگران افزایش شارپی قیمت دلار هستند.

اهرم تحریم‌ها بر کنترل نظام پولی

در همین راستا میثم رادپور کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در دوره پرنوسان ارزی قرار داریم گفت: «دولت در تلاش است تا قیمت دلار را کنترل کند، اما این اقدامات تبعات بدی را در درازمدت بر اقتصاد و بازار ارز خواهد گذاشت.»

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های فعلی دولت تکرار اشتباهات گذشته است و بخش تولید کشور را فلج می‌کند خاطرنشان کرد: «با تورمی که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اقدامات سیاست‌گذار برای کنترل دستوری دلار اگر قیمت را در آینده بالا نبرد از نجابت دلار است.»

آیا تحریم‌های جدید آمریکا قیمت دلار را افزایش می‌دهد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ گفت: «تحریم‌ها در سایه اتفاقاتی که در نظام پولی بین‌المللی رخ داده، اهرمی شده و آثار خیلی شدیدی به دنبال داشته است. باید حواسمان به تغییرات بنیادی که در دنیا رخ داده و فقط مربوط به کشور ما نیست، باشد.»

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشورمان منفی بوده خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته تولید در کشور کاهش پیدا کرده و طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

دست سیاست‌گذار خالی است

رادپور با تاکید بر اینکه درآمد ناشی از فروش نفت نیز به شدت کاهش پیدا کرده گفت: «صادرات و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی هم شده است. با وجود تحریم‌ها دست دولت بسته است. البته یکسری اقدامات نظیر فروش طلا برای مدیریت بازار ارز در هر مقطع توسط دولت انجام می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تورم ۵۰ درصدی عدد به شدت بزرگی است، افزود: «این مقدار تورم می‌تواند باعث جابه‌جایی‌های بزرگی شود. افزایش ورود دلار متعاقب فروش نفت باعث تنفس برای سیاست‌گذار شد. اما با تورم ۵۰ درصدی این عرضه‌ها نمی‌تواند قیمت دلار را تثبیت کند.»

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که خود را به جای صاحبان سرمایه نگذارید، نمی‌توانید نسبت به ریالی بودن سرمایه خود اطمینان داشته باشید، خاطرنشان کرد: «در یک دهه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی کشور منفی بوده و به تبع آن تولید در کشور کاهش پیدا کرده است. طی مدت یادشده پایه سرمایه کشور آب رفته است. کشور ما خلق ارزش کمتری می‌کند و در مقابل بحران‌ها دست خالی‌تر است.»

به اعتقاد معامله‌گران ارز، قیمت دلار نهایتا تا محدوده ۴۷ هزار تومانی پایین می‌آید و در ادامه در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. کارشناسان اقتصادی معتقدند ارزش ذاتی قیمت دلار محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار تومانی است. تحلیلگران بازار‌های مالی نیز می‌گویند محدوده مقاومتی ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی و ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار شکسته شده و منطقه مقاومتی بعدی برای این اسکناس منطقه قیمتی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی است.

امروز قیمت دلار در بازار‌های همسایه با افزایش قیمت دلار در تهران همراه شد. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و رشد ۲۱۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه ۴۹ هزار ۳۵۰ تومان شد و افزایش ۱۵۰ تومانی داشت. درهم امارات نیز با رقم ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد و رشد ۳۰ تومانی داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی