تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
آلمانی‌ها دست به کار شدند

مقابله با نفوذ روسیه در آسیای میانه

نشست اولاف شولتس با رهبران ۵ کشور آسیای میانه در حالی برگزار شد که کشور‌های غربی امیدوارند بتوانند با نفوذ سنتی روسیه در این منطقه مقابله کنند.

کد خبر: ۱۵۶۴۶۹
۱۳:۱۲ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲

مقابله با نفوذ روسیه در آسیای میانه

دیدارنیوز: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز جمعه با رهبران پنج کشور آسیای میانه درباره تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی گفتگو کرد.

صدراعظم آلمان در حالی میزبان رهبران قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان بود که برلین امیدوار است بتواند همزمان با جنگ اوکراین نفوذ خود را در منطقه آسیای میانه افزایش دهد.

توسعه مسیر موسوم به «کریدور میانی» برای اتصال اروپا به آسیای میانه از جمله موضوعات مورد گفتگو بین اولاف شولتس و رهبران پنج کشور منطقه بود. آلمان و پنج کشور آسیای میانه همچنین در بیانیه‌ای بر لزوم رعایت تحریم‌های جهانی وضع‌شده علیه روسیه در پی تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تاکید کردند.

این در حالی است که صادرات از کشور‌های آسیای میانه به روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است. این امر به نگرانی‌ها از احتمال نقض تحریم‌ها علیه مسکو دامن زده است. کشور‌های آسیای میانه اغلب متهم به تهیه کالا‌هایی می‌شوند که روسیه به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند آن‌ها را خریداری کند.

از سوی دیگر شماری از مدافعان حقوق بشر همزمان با برگزاری نشست اولاف شولتس با رهبران پنج کشور آسیای میانه در برابر دفتر صدراعظم آلمان تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی در این کشور‌ها شدند.

دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای از اولاف شولتس خواست تا بر روی لزوم رعایت حقوق بشر در کشور‌های آسیای میانه تمرکز کند.

اولین نشست مشترک آلمان با کشور‌های آسیای میانه در حالی برگزار شد که کشور‌های غربی امیدوارند بتوانند با نفوذ سنتی روسیه در این منطقه مقابله کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز هفته گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رهبران پنج کشور آسیای میانه دیدار کرده بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی