تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
کارشناس سیاست خارجی در ویژه برنامه دیدارنیوز

بهشتی‌پور: غصه راه ارتباطی هند به اروپا را نخوریم، غصه تحریم‌ها و FATF را بخوریم

کارشناس مسائل آسیا در مورد مسیر‌های تجاری که قرار است هند را به غرب متصل کند، در گفت‌وگوی اختصاصی با دیدار عنوان کرد: «حتی اگر مسیر هند-بندر چابهار- آستارا-غرب، مسیر با صرفه‌ای برای همه باشد، ابتدا باید تحریم‌ها و FATF حل شوند.

کد خبر: ۱۵۶۰۷۵
۱۵:۰۴ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲

بهشتی‌پور: غصه راه ارتباطی هند به اروپا را نخوریم، غصه تحریم‌ها و FATF را بخوریم

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل آسیا درباره راه‌های ارتباطی، تجاری و اقتصادی بخصوص بحث‌هایی که در رابطه با راه تجاری جدید هند به غرب و مباحثی مبنی بر اینکه این راه جدید از بنادر و خاک ایران نمی‌گذرد، گفت: «هر مسیر تجاری بین المللی باید توجیه اقتصادی داشته باشد. طبیعتا هند از طریق دریا می‌خواهد کالا‌های خود را صادر یا وارد کند. صحبت این بود که کالا‌های هند از طریق خلیج فارس به سمت امارات متحده عربی برود. از طرفی از سال‌ها قبل قرار بود این اقدام از طریق چابهار به آستارا و از آنجات به روسیه و غرب برود. جدیدا گفته شده با ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری، این راه تجاری هند به غرب، از امارات به بندر جده و از طریق مدیترانه وارد کشور اردن شده و به بندر حیفا در اسرائیل وارد خواه شد».

ویدیو گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور را اینجا و در کانال یوتیوب دیدار ببینید

وی افزود: «این مسیر در خاک عربستان تا اردن از طریق راه آهن انجام می‌شود. یعنی مسیر تجاری که جدیدا در مورد آن صحبت شده، به صورت دریایی و زمینی است و علاوه بر تجهیز بنادر باید شریان‌های جاده‌ای و ریلی نیز آماده شوند. این مسیر از اقیانوس هند، خلیج فارس، مدیترانه، دریای سیاه و تا رسیدن به اروپا از خاک چند کشور عبور می‌کند».
این کارشناس مسائل آسیا ادامه داد: «برخی از این مسیر به عنوان توطئه بر علیه ایران یاد می‌کنند. باید توجه کرد که در تجارت و اقتصاد زمانی یک مسیر و راه تجاری شکل می‌گیرد که صرفه اقتصادی داشته باشد. اگر این مسیر صرفه اقتصادی نداشته باشد اصولا و اساسا کسی روی آن سرمایه گذاری نمی‌کند؛ لذا اگر این مسیر مورد بحث نسبت به دیگر مسیر‌ها صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد، طبیعتا همه روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و بحث توطئه نیست، یک مسئله صرف اقتصادی است».

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: «با زور سیاست و دستور و توافق سیاسی نمی‌توان یک مسیر غیر اقتصادی و بدون توجیه را به مسیر تجاری و اقتصادی تبدیل کرد و اگر کشور یا کشور‌هایی با این مقوله رفتار سیاسی بکنند، نهایتا موفق نخواهند شد، چون پیش نیاز این دست امور توجیه و صرفه اقتصادی برای تجار، شرکت‌ها و کشور‌های مسیر است».

بهشتی‌پور: غصه راه ارتباطی هند به اروپا را نخوریم، غصه تحریم‌ها و FATF را بخوریم

وی با تاکید بر اینکه مسیر هند، چابهار، روسیه به غرب مسیری است با توجیه اقتصادی، اما اجرایی و عملی شدن آن فعلا امکان پذیر نیست، بیان کرد: «چون اولا ما تحریم هستیم و دوم اینکه در لیست سیاه FATF هستیم. نمی‌دانم چرا برخی متوجه این مسائل مهم نیستند و به جای واقع بینی، بحث توطئه بر علیه ایران را مطرح می‌کنند؟ ما باید این واقعیت را بپذیریم و به مردم هم بگوییم. امروز همه امور اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشور‌ها بخصوص انگیزه یافتن سرمایه‌گذاران برای ایجاد راه‌های تجاری جدید، در گرو خارج شدن ایران از لیست سیاه سارمان بین‌المللی شفافیت مالی (FATF) است».

این کارشناس مسائل آسیا گفت: «ایران باید پارلرمو و cft (دو کنوانسیون از سازمان FATF)، را بپذیرد، راهی جز این نیست. تازه اگر این موارد حل شوند، معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. یعنی بعد از حل و فصل مشکلاتمان با جهان باید جاده خوب، بندر خوب و شرایط سرمایه گذاری خوب داشته باشیم که مسیر کشور را دارای توجیه اقتصادی معرفی کنیم. در این شرایط می‌توان انتظار داشت، مسیر تجاری از شرق به غرب، از آب و خاک ایران بگذرد».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی