تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

آذربایجان به‌دنبال ادغام «قره‌باغ»

دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به دنبال «ادغام مجدد و مسالمت‌آمیز» منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک خود است.

کد خبر: ۱۵۶۰۶۱
۱۹:۵۱ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲

آذربایجان به‌دنبال ادغام «قره‌باغ»

دیدارنیوز: پس از حمله نظامی به قره‌باغ، دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور به دنبال «ادغام مجدد و مسالمت‌آمیز» منطقه قره‌باغ کوهستانی به خاک خود است.

باکو همچنین در پی تسلیم جدایی‌طلبان ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی خواستار «عادی‌سازی» روابط خود با ارمنستان شد. دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان همچنین تاکید کرد که کلیه اقداماتش با نیرو‌های حافظ صلح روسیه هماهنگ می‌شود.

جمهوری آذربایجان همچنین وعده داد که نیرو‌های جدایی‌طلب ارمنی می‌توانند «به طور امن» از منطقه خارج شوند. باکو در عین حال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی شرایط در منطقه را «غیرضروری» ارزیابی کرد.

فرانسه روز سه‌شنبه با «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» دانستن عملیات تهاجمی جمهوری آذربایجان خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شده بود.

نیرو‌های حافظ صلح روسیه پس از آخرین مناقشه نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پائیز سال ۲۰۲۰ در منطقه استقرار یافتند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان از باکو خواست تا «حقوق و امنیت» ارمنی‌های ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی را تضمین کند.

او همچنین بر لزوم ارسال «کمک‌های بشردوستانه فوری» به منطقه قره‌باغ کوهستانی تاکید کرد.

ارتش جمهوری آذربایجان صبح روز سه‌شنبه عملیات تهاجمی علیه نیرو‌های جدایی‌طلب در منطقه قره‌باغ کوهستانی را آغاز کرد. وضعیت این منطقه و انسداد تنها مسیر منتهی به آن طی ماه‌های گذشته در روابط باکو و ایروان تنش‌آفرین بود.

دو طرف پس از ۲۴ ساعت درگیری به توافق آتش‌بس دست یافتند. این توافق پیروزی بااهمیتی برای الهام علی‌اف محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی