تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
درخواست اتحادیه اروپا

حمله نظامی آذربایجان به قره‌باغ «فورا» متوقف شود

در پی اجرای طرح «ضدترور» جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، چارلز میشل، رئیس اتحادیه اروپا خواستار «توقف فوری» اقدامات نظامی جمهوری آذربایجان شد.

کد خبر: ۱۵۵۹۷۶
۱۷:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ «فورا» متوقف شود

دیدارنیوز: میشل، سه‌شنبه ۲۸ شهریور، در شبکه اجتماعی «ایکس»، توئیتر سابق، نوشت: «اخبار ناگوار از منطقه ناگورنو- قره‌باغ کوهستانی سابق. اقدامات نظامی آذربایجان باید فوراً متوقف شود تا امکان گفت‌گوی واقعی بین باکو و ارامنه قره‌باغ فراهم شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این آذربایجان اعلام کرد که «فعالیت‌های ضدتروریستی» را در منطقه قره‌باغ کوهستانی برای بازگرداندن نظم قانون اساسی و بیرون راندن تشکل‌های نظامی ارمنی‌ها در آنجا آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از گلوله‌باران استپاانکرت، پایتخت قره‌باغ، است.

همزمان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای از قصد خود برای «خلع سلاح و تضمین خروج نیرو‌های مسلح ارمنستان از سرزمین‌های ما، (و) خنثی کردن زیرساخت‌های نظامی آن‌ها خبر داد.»

این سازمان اعلام کرد که به عنوان بخشی از آنچه که تلاش برای «بازگرداندن نظم قانونی جمهوری آذربایجان» خوانده است، تنها اهداف نظامی قانونی را با استفاده از «سلاح‌های با دقت بالا» هدف قرار می‌دهد و با غیرنظامیان برخوردی نخواهد کرد.

به نقل از العربیه، بر اساس این بیانیه، غیرنظامیان می‌توانند آزادانه از راهرو‌های بشردوستانه، از جمله یکی از کریدور‌ها به ارمنستان، خارج شوند.

ارمنستان که می‌گوید نیرو‌های مسلح این کشور در قره‌باغ حضور ندارند، در بیانیه‌ای از طریق وزارت دفاع خود اعلام کرد که وضعیت در مرز خود با آذربایجان باثبات است.

قره‌باغ که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، دارای جمعیتی ارمنی است و در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ از کنترل باکو خارج شد.

آذربایجان بخش‌هایی از اراضی داخل و اطراف خود را در جنگ ۲۰۲۰ بازپس گرفت، اما مقامات با تبار ارمنی که این منطقه را سرزمین اجدادی خود می‌دانند، کنترل بخشی از قره‌باغ از جمله پایتخت آن را در دست داشتند.

توافق آتش‌بس که با میانجیگری روسیه و اجرای آن توسط نیرو‌های حافظ صلح روسی انجام شد، از آن زمان تاکنون با گلوله‌باران مکرر و اتهامات متقابل شکننده باقی مانده است.

ارمنستان مسکو را که درگیر جنگ خود در اوکراین است متهم کرده است که حواسش به حدی پرت شده که نمی‌تواند امنیت آن‌ها را تضمین کند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که با جمهوری آذربایجان در تماس است و به زودی بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی