تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارشی از غیبت معنادار وزیر دفاع چین

خالص‌سازی به سبک «شی»

خالص سازی در برخی کشورها به روش‌های مختلف انجام می‌شود؛ مثلا در یک کشور اساتید منتقد آن سریعا حذف و اخراج می‌شوند و در کشوری دیگر مثل چین خالص‌سازی به سبک شی جین پینگ با ناپدیدشدن چند هفته‌ای وزرا و بعد یک جایگزین برای آنها انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۵۵۸۹۲
۱۲:۴۲ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲

خالص‌سازی به سبک «شی»

دیدارنیوز: بعد از وزیر خارجه چین، حالا وزیر دفاع نیز از انظار عمومی ناپدید شده است.

جهان صنعت نوشت: «لی شانگفو وزیر دفاع چین حدود سه هفته است که در انظار عمومی ظاهر نشده است. او آخرین بار هفتم شهریور هنگام سخنرانی در مجمع صلح و امنیت چین و آفریقا دیده شده و آخرین سفر خارجی‌اش نیز به مسکو و مینسک بود؛ جایی که با مقامات روسی و رییس‌جمهوری بلاروس دیدار کرده است. در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از ۱۰ منبع مطلع اعلام کرد که ژنرال شانگفو به دلیل تحقیقات در مورد تجهیزات نظامی تحت بازجویی قرار گرفته است.

علاوه بر این منابع غربی مدعی شده‌اند که به غیر از شانگفو که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ مسوولیت واحد تدارکات ارتش را بر‌عهده داشته، چند مقام ارشد نیز تحت بازجویی و تحقیقات قرار گرفته‌اند. گفتنی است که ژنرال شانگفو در اسفند ماه سال گذشته و همزمان با تغییرات اساسی در حزب کمونیست چین به مقام وزارت دفاع ارتقا یافته است. او از جمله نزدیک‌ترین افراد به شی جین‌پینگ بوده و در طول سال‌های خدمتش در ارتش نقش قابل ملاحظه‌ای در ارتقای توان فنی و نظامی ارتش داشته؛ به طوری که نخستین وزیر دفاع چینی است که از سوی ایالات‌متحده آمریکا به صورت مستقیم مورد تحریم قرار گرفته است.

با این حال به نظر می‌رسد او نیز به سرنوشت چین کانگ وزیر خارجه چین دچار شده باشد؛ شخصی که سال گذشته به عنوان وزیر خارجه معرفی شد و در تغییرات انجام‌شده در سلسله‌مراتب حزب کمونیست چین به عنوان یکی از افراد مورد اعتماد «شی» سومین فرد قدرتمند کمیته سیاسی محسوب می‌شد. با این حال کانگ هم پس از هفته‌ها غیبت و گمانه‌زنی‌های مختلفی که در مورد سرنوشت او می‌شد، از کار برکنار شد و مجددا وانگ یی سکان دستگاه دیپلماسی چین را بر‌عهده گرفت.

طبق گزارشی که روزنامه گاردین در این خصوص منتشر کرده، قرار بوده که وزیر دفاع هفته گذشته دیداری با مقامات ویتنامی داشته باشد، اما دو مقام ویتنامی به رویترز گفته‌اند که پکن نشست سالانه نظامی خود را به تعویق انداخته است. به گزارش گاردین رام امانوئل سفیر ایالات‌متحده در ژاپن جزو نخستین افرادی بوده که درخصوص غیبت معنادار وزیر دفاع چین اظهار نظر کرده است. او روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی X (توئیتر) مدعی شد که ژنرال شانگفو در حصر خانگی به سر می‌برد. البته لازم به ذکر است که سفیر آمریکا برای این صحبت خود مدرک یا منبعی ارائه نکرده است.

شانگفو به سرنوشت کانگ دچار می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، شانگفو در حالی از انظار عمومی ناپدید شده که چند ماه قبل چین کانگ وزیر خارجه چین نیز پس از غیبتی طولانی از سمتش برکنار شد و از آن زمان به بعد خبر دقیقی از سرنوشت او در دسترس نیست. این اتفاق در حالی است که شی جین‌پینگ اوایل ماه گذشته میلادی نیز دو ژنرال ارشد نیروی موشکی چین را تغییر داده و فرمانده سابق این نیرو نیز هفته‌ها از انظار عمومی غایب بوده است.

در واقع چنین اقداماتی از زمان به قدرت رسیدن شی در چین بی‌سابقه نبوده و او از سال ۲۰۱۳ به این سو نه‌تن‌ها در میان مقامات ارشد حزبی، بلکه در ارتش نیز در قالب طرح مبارزه با فساد تعداد قابل ملاحظه‌ای را دستگیر و برکنار کرده است. نکته مهم درخصوص اتفاقات اخیر این است که شی سال گذشته توانست آنچنان قدرت خود را در چین تثبیت کند که پس از مائو اکنون به عنوان دومین رهبر مادام‌العمر چین لقب گرفته است. او در همین راستا یک تغییر اساسی در حزب کمونیست انجام داده و یاران نزدیک خود را به مقامات بالا منصوب کرده است. با این حال مساله مهم این است که هم کانگ و هم ژنرال شانگفو از جمله نزدیک‌ترین افراد به شی بوده‌اند و حالا چند ماه پس از رسیدنشان به پست وزارت، یکی بعد از دیگری ناپدید شده و سپس از مقام خود برکنار می‌شوند.

البته در مورد وزیر دفاع هنوز مشخص نیست که او چه سرنوشتی در انتظارش است، اما با توجه به سابقه چنین غیبت‌هایی، به نظر می‌رسد که او نیز بعد از مدتی از کار برکنار و سپس با یک سکوت خبری به طور کلی از صحنه سیاست چین محو شود.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی