تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
ناصر کنعانی خبر داد

امروز؛ تبادل زندانیان ایران و آمریکا

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری گفت: امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۱۵۵۸۷۹
۱۱:۰۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲

امروز؛ تبادل زندانیان ایران و آمریکا

دیدارنیوز: کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت بر اساس آخرین اخبار، دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.

کنعانی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشور‌های مختلف گفت: استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است. دولت‌ها برای تحقق حقوق ملت، روش‌های سیاسی خود را دارند. دولت سیزدهم موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها مسدود شده با جدیت دنبال کرد. بازگشت سرمایه‌های ایران را از انگلیس پس از چند دهه شاهد بودیم. همچنین شاهد انسداد دارایی‌ها در برخی از کشور‌ها از جمله کره جنوبی بودیم. امروز این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت.

توافق ایران و آمریکا امروز اجرا می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم گفت: بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

کنعانی همچنین گفت ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند

امکان انجام مذاکرات رفع تحریم در نیویورک وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خبر داد امکان انجام گفتگو‌های با واسطه در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد.

برخی از مقر‌های تروریستی در مرز ایران-عراق تخلیه شده است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد میزان اجرای توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق گفت: بسیاری ازمفاد توافق نامه امنیتی بین ۲ کشور انجام شده است و این موضوع با جدیت از سوی دولت عراق دنبال می‌شود.

کنعانی با بیان این‌که برخی از مقر‌های تروریستی تخلیه شده و تروریست‌ها به مکان‌های دیگر به دور از مرز‌های مشترک ایران و عراق منتقل شده‌اند، گفت: گام‌های دیگری نیز در حال انجام است و دولت عراق با جدیت اعلام کرده که بعد توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد. امیدواریم دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت خود اهتمام جدی دارد و در این زمینه مماشات و سهل‌انگاری نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: ما خواهان بهترین روابط با عراق هستیم و تامین امنیت مرز‌های مشترک برای ما یک اولویت اساسی است. موعد اجرای این توافق فردا به اتمام می‌رسد و ما بعد از پایان موعد مشخص شده، روند اجرای این توافق را بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که عراق به تعهدات خود در این زمینه کامل عمل کرده است.

ایران در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان تهران در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیست بلکه یک سری محدودیت‌ها را در چارچوب برجام مبتنی بر توافق انجام شده پذیرفته بود، ادامه داد: آن محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام باید ۱۸ اکتبر سال جاری برداشته شود. البته یک سری محدودیت‌هایی نیز در این ارتباط از سوی اتحادیه اروپا در چارچوب خود این اتحادیه در نظر گرفته شده بود. بعد از ۱۸ اکتبر محدودیت‌های اعمال شده در برجام در این ارتباط به صورت اتوماتیک برداشته می‌شود.

کنعانی تاکید کرد: ما برای محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا اعمال کرده ارزشی قائل نیستیم و از تاریخ یاد شده محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ایران بر اساس حقوق بین‌الملل می‌تواند با هر کشوری که علاقمند است با ایران در این زمینه همکاری کند، تعامل کند.

ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی با کشور‌های دوست تعامل نظامی می‌کند

او با اشاره به بیانیه هفته گذشته اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در این زمینه گفت: آنچه که اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام کرده ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قوانین بین‌المللی در چارچوب منافع خود با کشور‌های دوست در این زمینه تعامل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه پاسخ به این سوال تاکید کرد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که به هر گونه اقدام مثبتی از سوی طرف‌های مختلف پاسخ مثبت می‌دهیم و به هر گونه اقدام غیرسازنده‌ای نیز به صورت مناسب جواب می‌دهیم و ما این موضوع را در تعامل با اروپا نیز در نظر می‌گیریم.

نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک برگزار می‌شود

کنعانی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: این نشست در چارچوپ پیشنهاد و ابتکار مطرح شده از سوی دبیرکل سازمان ملل مبنی بر برگزاری نشستی بین وزیران امور خارجه کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

منابع بلوکه‌شده و محدوده شده مالی زیادی در کشور‌های دیگر نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران در دیگر کشور‌ها گفت: اکنون منابع بلوکه و محدوده شده مالی زیادی در کشور‌های دیگر نداریم. در ژاپن مبالغی داشتیم که از بسیاری از این مبالغ استفاده شده است و توانسته‌ایم ازاین منابع در چارچوب نیاز‌های کشورمان استفاده کنیم. مبالغ باقی‌مانده در ژاپن قابل توجه نیست و در ادامه برای دسترسی به آن‌ها با مشکل خاصی روبرو نیستیم.

کنعانی گفت: مواردی نیز در ترکیه داریم که دسترسی نسبی به آن‌ها وجود دارد و با توجه به رابطه خوبی که بین ۲ کشور وجود دارد، در این زمینه با محدودیت جدی روبرو نیستیم.

دیپلمات ارشد ایرانی افزود: در ارتباط با عراق نیز بخشی از داریی‌ها رفع محدودیت و به حساب‌های تایید شده ما منتقل شده است. در مورد بقیه موارد هم پیش‌بینی می‌کنیم که در چارچوب روابط سازنده بین ۲ کشور همکاری‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند.

کنعانی گفت: روند دنبال‌شده از سوی دولت در این زمینه برای رفع انسداد داریی‌های ایران در دیگر کشورها، دلگرم‌کننده و نتیجه‌بخش بوده است.

ایران در راستای کمک به حل اختلافات ترکیه و سوریه تلاش می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه «الوفاق» مبنی بر این‌که ایران برای خروج نیرو‌های نظامی ترکیه از سوریه طرحی ارائه کرده، گفت: حل اختلافات و مشکلات میان ۲ کشور سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده و تهران معتقد است که اختلافات بین این ۲ کشور می‌بایست در چهارچوب روند سیاسی حل و فصل شود.

وی ادامه داد: ایران در راستای کمک به حل این اختلافات تلاش می‌کند تا به نوعی زمینه برای از سرگیری روابط ترکیه و سوریه نیز فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: ما به نگرانی‌های امنیتی سوریه و ترکیه توجه داریم و معتقدیم که رفع آن‌ها باید در چارچوب گفت‌وگوی سیاسی و امنیتی انجام شود و ایران از چنین روندی استقبال می‌کند. در همین چارچوب در جریان دیدار‌های جداگانه‌ای که با مقامات ترکیه و سوریه داشته‌ایم، ایده‌هایی را مطرح کرده‌ایم و این روند را تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه می‌دهیم.

نیرو‌های نظامی آمریکا باید از سوریه خارج شوند

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده آمریکا در پی ایجاد کنسولگری در شرق فرات است، گفت: از چنین موضوعی اطلاعی ندارم. حضور آمریکا در سوریه اشغالگرانه است و هیچ‌گونه فعل و انفعالات سیاسی در سوریه نمی‌تواند بدون همکاری و هماهنگی دولت مرکزی سوریه انجام شود.

او ادامه داد: دولت سوریه بار‌ها تاکید کرده است که باید نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه خارج شوند و آمریکایی‌ها باید در چارچوب خواسته دولت سوریه حرکت کنند و از این کشور خارج شوند.

ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌های خود با آژانس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که اقدام اخیر ایران در مورد تعدادی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به صدور بیانیه غیرضروری سه کشور اروپایی و آمریکا در جلسه اخیر شورای حکام علیه ایران انجام شده، گفت: این کشور‌ها با نادیده گرفتن همکاری‌های خوب و روند رو به پیشرفت تعاملات ایران و آژانس چنین بیانیه‌ای را صادر کردند.

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این زمینه گفت: همکاری‌های سازنده ایران و آژانس در چارچوب توافق شده ادامه پیدا می‌کند و ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌های خود با آژانس نیست.

تاکنون ۲۰ نفر رایزن بازرگانی تعیین شده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشور‌ها با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه همکاری‌های خوبی در این ارتباط بین دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت وجود دارد.

او ادامه داد: بر مبنای اطلاعی که من دارم، گمان می‌کنم که حدود ۳۰ کشور در این زمینه هدف‌گذاری شده‌اند که به آن‌ها رایزن بازرگانی معرفی و اعزام شوند و در همین چارچوب فکر می‌کنم که تاکنون بین ۱۷ تا ۲۰ نفر رایزن بازرگانی تعیین شده‌اند و در حوزه‌های ماموریت خود مستقر شده‌اند.

کنعانی گفت: روند انتصاب رایزن بازرگانی در کشور‌های هدف‌گذاری شده ادامه دارد و در این زمینه همکاری خوب بین وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت وجود دارد.

بحث ورود طرف‌های جدید به مباحث محتوایی یا شراکت طرف‌های جدید در برجام مطرح نیست‌

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست مطبوعاتی که حدود ۸۰ دقیقه به طول انجامید در پاسخ به سوالی مبنی براین که آقای امیرعبداللهیان چندین بار از ابتکار سلطان عمان در ارتباط با مذاکرات لغو تحریم‌ها صحبت کرده‌اند. این ایده در چه چارچوبی است و پیشتر هم شاهد بودیم که برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس و منطقه مدعی شده بودند که باید در مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به صورت مستقیم مشارکت کنند. آیا ما قبول کرده‌ایم که مثلاً کشوری، چون عمان به عنوان یکی کشور‌های منطقه و یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس وارد مذاکرات برجام شود، گفت: ایران بار‌ها اعلام کرده از ابتکارات توأم با حسن‌نیت برخی کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه که علاقه‌مند هستند برای پیشبرد روند سیاسی و زمینه‌سازی و کمک برای شکل‌گیری توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام تلاش کنند، استقبال می‌کند.

کنعانی با بیان این‌که یکی از این ایده‌ها، ایده سلطان عمان بوده و ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرده و نشست و گفتگو‌هایی انجام شده است، گفت: این به معنای ورود طرف‌های جدید به مباحث محتوایی یا شراکت طرف‌های جدید در برجام نیست. برجام طرف‌های مشخصی دارد و طرف‌های مذاکره هم مشخص هستند و قرار نیست تغییر جدیدی صورت بگیرد. ما همواره اعلام کردیم از ابتکار مبتنی بر حسن‌نیت کشور‌ها از جمله کشور‌های منطقه و دوست حمایت می‌کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی