تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
رونالدو تنها نیست!

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

به بهانه سفر کریستیانو رونالدو به تهران در هفته جاری و مصاف تیمش (النصر عربستان) با پرسپولیس، نگاهی به ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال که وارد ایران شده‌اند می‌تواند جذاب باشد.

کد خبر: ۱۵۵۸۱۹
۱۱:۲۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

دیدارنیوز: کریستیانو رونالدو یکی از بزرگ‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال جهان در این هفته به ایران خواهد آمد.

شرایط فوتبال باشگاهی ایران به گونه‌ای نبوده که قادر به جذب ستارگان بزرگ فوتبال باشد و تنها امید علاقه‌مندان به دیدار با بزرگان این رشته، حضور چهره‌های مطرح در قالب بازی‌های دوستانه و رسمی در ایران است. با توجه به اینکه فوتبال عربستان در ماه‌های اخیر توانست نام‌های بزرگ فوتبال دنیا را به خدمت بگیرد و همین مساله باعث شد تا فوتبال‌دوستان ایران چشم انتظار لیگ قهرمانان آسیا به امید هم‌گروهی با ستاره‌های مشهور دنیا باشند.

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا به گونه‌ای شد که هر ۳ تیم ایرانی با اسم‌های بزرگ دنیای فوتبال روبرو خواهند شد و در اولین گام پرسپولیس، با جذاب‌ترین نام فوتبال عربستان یعنی کریستیانو رونالدو دیدار خواهد شد. حضور رونالدو باعث هیجان زیادی از صدر تا ذیل فوتبال ایران شده است، اما این اولین‌بار نیست که چهره‌ای مطرح از فوتبال دنیا به ایران می‌آید و به همین بهانه نام‌های بزرگی که در ایران حاضر شده‌اند، مرور شده است.

هت‌تریک پله در تهران

در سال ۱۳۵۱ ﺗﯿﻢ ﺳﺎﻧﺘﻮﺱ ﺑﺮﺯﯾﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯼ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ با تیم منتخب ﺗﻬﺮﺍﻥ به پایتخت ﺳﻔﺮ ﮐﺮﺩ. در این سفر، ستاره افسانه‌ای برزیل، پله این تیم را همراهی می‌کرد. حضور پله در ایران غیرقابل باور به نظر می‌رسید. همان‌طور که انتظار می‌رفت مسابقه با دفاع نماینده ایران و حملات سنگین تیم حریف آغاز شد و در نهایت با هت‌تریک «پله» به پایان رسید. در آن دیدار تیم منتخب تهران نتیجه را ۵ بر یک به حریف پرآوازه و قهرمان جهان واگذار کرد.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

اوزه بیو و دوستان برابر پرسپولیس و پاس

در اواخر دهه ۴۰ بنفیکا با بازیکن افسانه‌ای خود، اوزه بیو برای ۲ بازی تدارکاتی به تهران آمد. بنفیکا، پرسپولیس را با ۴ گل و پاس را با ۲ گل مغلوب کرد. در ترکیب بنفیکا چهره‌هایی حضور داشتند که بعداً به فوتبال ایران بازگشتند. تونی اولیویرا سرمربی محبوب پیشین تراکتور و آنتونیو سیموئز دستیار کارلوس کی‌روش در این مسابقه برای بنفیکا به میدان رفتند.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

بکن‌باوئر و یارانش در تهران ۶ تایی شدند

در سال ۱۹۷۲ بایرن‌مونیخ پس از فتح جام باشگاه‌های اروپا به تهران آمد. فرانس بکن‌باوئر بزرگ‌ترین نام تاریخ فوتبال آلمان این تیم را همراهی می‌کرد. به جز بکن باوئر، گرد هارد مولر و اوه زیلر در این بازی حاضر بودند. تیم منتخب تهران توانست حریف قدرتمند را با نتیجه عجیب ۶ بر ۳ شکست دهد. پس از پایان بازی بکن‌باوئر در مصاحبه‌ای اظهار داشت که بازیکنان بایرن بعد از فتح اروپا به شادی پرداختند و در این بازی مست بودند!

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

بایرن مونیخ پس از این دیدار به مصاف پاس تهران رفت. پاس در دقایق ابتدایی توسط مهدی مناجاتی به گل رسید که این گل توسط گرد مولر جبران شد و بازی با تساوی ۱-۱ به پایان رسید.

حضور دوباره بایرنی‌ها در روز خداحافظی عقاب

بایرن‌مونیخ پس از پیش از ۳ دهه دوباره به تهران آمد. در بازی دوستانه که برای خداحافظی احمدرضا عابدزاده بین پرسپولیس و بایرن مونیخ تدارک دیده شده بود، ستاره‌های اف‌سی هالیوود نظیر میشاییل بالاک، اولیورکان، فیلیپ لام، زی روبرتو، لوسیو و حسن صالح حمیدزیچ به میدان رفتند. از دیگر نکات جالب این مسابقه تقابل علی کریمی با تیم سابق خود پرسپولیس است که با برتری ۲ بر یک بایرن مونیخ به پایان رسید.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

ژرمن‌هایی که از جادوگر دریبل خوردند

تیم ملی آلمان پس از زلزله مهیب بم برای یک بازی دوستانه به تهران آمد. هدایت تیم ملی آلمان برعهده یورگن کلینزمن بود. ینس لمان، ﺑﺎﺳﺘﯿﻦ ﺷﻮﺍﯾﻦ‌ﺍﺷﺘﺎﯾﮕﺮ، ﻣﯿﺮﻭﺳﻼﻭ ﮐﻠﻮﺯﻩ، ﻟﻮﮐﺎﺱ ﭘﻮﺩﻭﻟﺴﮑﯽ، ﻣﯿﺸﺎﺋﯿﻞ ﺑﺎﻻﮎ ﻭ ... ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮊﺭﻣﻦﻫﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﯼ ۲ بر صفر ﭘﯿﺮﻭﺯ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ ﻋﻠﯽ ﮐﺮﯾﻤﯽ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎﺯﯾﮑﻨﺎﻥ ﺳﺘﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﭘﺮﺭﻧﮓﺗﺮﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻓﻮﺗﺒﺎلﺪﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎﺯﯼ ﺍﺳﺖ.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

خاطرات تلخ و شیرین ریوالدو از ایران

ازبکستان در دهه ۸۰ شمسی اقدام به سرمایه‌گذاری زیاد روی فوتبال کرد. یکی از چهره‌های سرشناسی که در آن مقطع در فوتبال ازبکستان به کار گرفته شد، ریوالدو ستاره سرشناس سال‌های نه چندان دور بود که سابقه قهرمانی با برزیل در جام‌جهانی و کسب توپ طلا را در کارنامه داشت. به دلیل حضور این بازیکن در فوتبال ازبکستان، فوتبال ایران تقابل‌های پرتکراری با این بازیکن مشهور دارد.

ریوالدو در اولین حضور در ایران با بنیادکار برابر ذوب‌آهن متحمل شکست سنگین ۳ بر صفر شد. بنیاد کار در مرحله بعد با پرسپولیس روبه‌رو شد و در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی با تک گل ریوالدو از روی نقطه پنالتی به پیروزی دست یافت. بنیادکار در مرحله بعد با سایپا بازی کرد و پس از تساوی در تهران که با گلزنی ریوالدو همراه بود، این تیم را در تاشکند حذف کرد. بنیادکار فصل بعد با سپاهان همگروه بود و توانست در اصفهان با ریوالدو این تیم را شکست دهد.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

خداحافظی ژاوی در تهران

ریوالدو تنها ستاره بارسلونا نبود که به فوتبال آسیا آمد و در ایران بازی کرد. ژاوی هرناندس سرمربی فعلی بارسلونا پررنگ‌ترین حضور را در ایران بین ستارگان فوتبال جهان داشته است. این بازیکن برای اولین‌بار در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا برابر استقلال در تهران بازی کرد.

این مقدمه‌ای شد به حضور پرتعداد این بازیکن در تهران و ژاوی پس از آن یک‌بار با استقلال و ۳ مرتبه با پرسپولیس در ورزشگاه آزادی روبه‌رو شد. یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات حضور ژاوی در تهران به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ بازمی‌گردد که علیرضا بیرانوند با عکس‌العملی تماشایی ضربه سر ژاوی را مهار کرد و پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافت. السد در دوره بعد با پرسپولیس همگروه شد و در آخرین بازی مرحله گروهی ۲ بر صفر از پرسپولیس شکست خورد که این آخرین مسابقه دوران پرافتخار بازیگری ژاوی هرناندس بود.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

ستاره‌های درخشان ایران

به جز فوق‌ستاره‌های اشاره شده، ستاره‌های دیگری هم در ایران حاضر شدند که یکی از آن‌ها اسطوره باشگاه بزرگ رئال مادرید، رائول گونزالس است که این بازیکن هم در قالب تیم السد قطر برای لیگ قهرمانان آسیا به ایران آمد. کلودیو کانی‌جیا ستاره پرفروغ آرژانتین در جام‌های جهانی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ با تیم القطر در لیگ قهرمانان آسیا برابر نمایندگان ایران بازی کرد. روبرتو دونادونی ستاره میلان در دهه ۹۰ با الاتحاد مقابل استقلال در رقابت‌های آسیایی در تهران بازی کرد.

روژه میلا اسطوره فوتبال کامرون در اوایل دهه ۷۰ شمسی برای ۲ بازی تدارکاتی با تیم ملی به تهران آمد. میلا تنها بازیکن شاخص آفریقایی حاضر در ایران نیست. عابدی پله ستاره فوتبال غنا در سال ۱۳۶۵ در جام دهه فجر در تهران حاضر شد. رباح ماجر که از نام‌های تاریخ‌ساز دنیای فوتبال است، در بازی تیم‌های ایران - الجزایر در جام بین‌قاره‌ای به ایران آمد.

۲ دروازه‌بان فاتح جام جهانی هم در قالب بازی دوستانه به تهران آمدند. بودو ایلگنر دروازه‌بان آلمان در جام جهانی ۱۹۹۰ که همراه این تیم قهرمان جام جهانی شد در بازی دوستانه در سال ۱۳۷۲ به همراه کلن به ایران آمد و با تیم ملی بازی کرد که این بازی با تساوی بدون گل پایان یافت. گوردون بنکس دیگر دروازه‌بان قهرمان جهان است که با انگلیس در سال ۱۹۶۶ تنها قهرمانی تاریخ این تیم را کسب کرده بود به همراه استوک‌سیتی در سال ۱۳۵۲ به تهران آمد و مقابل منتخب تهران به تساوی ۱-۱ دست یافت. تک گل استوک سیتی را جف هرست زننده گل قهرمانی انگلیس در فینال جام‌جهانی به‌ثمر رساند.

برخی از ستارگان دنیای فوتبال قبل از شهرت به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به جیوانی البر اشاره کرد. تیم گراس هاپرز سوییس در سال ۷۰ برای بازی دوستانه با استقلال به تهران آمد که علاوه بر جیوانی البر بازیکنانی نظیر آلن سوتر و چیریاکو اسفورتزا را در اختیار داشت و برابر استقلال یک بر صفر به پیروزی رسید.

تمام ستاره‌هایی که به ایران آمدند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی