تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پیش‌بینی‌ها تا پایان سال جاری میلادی

نفت ۱۰۰ دلاری!

اقتصاددانان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت خام همچنان به رشد خود ادامه داده و از مرز بشکه‌ای ۱۰۰ دلار فراتر می‌رود.

کد خبر: ۱۵۵۷۹۱
۱۸:۴۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲

نفت ۱۰۰ دلاری!

دیدارنیوز: در گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» که «العربیه» نیز از آن مطلع شد، آمده است که قیمت نفت در پی افزایش بی‌سابقه درآمد‌های نفتی در سال جاری، ممکن است به زودی از سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز فراتر رود.

معاملات آتی نفت برنت روز جمعه با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۹۳.۹۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا، ۰.۷ درصد یا ۶۱ سنت افزایش یافت و به ۹۰.۷۷ دلار در هر بشکه رسید.

اقدام سعودی و روسیه

به گفته تحلیلگران اقتصادی و کارشناسان متخصص در بازار انرژی، افزایش قیمت‌ها پس از اقدام سعودی و روسیه برای تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال رخ می‌دهد.

یک منبع رسمی در وزارت انرژی سعودی، ۵ سپتامبر اعلام کرد که این کشور، کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز که از ژوئیه ۲۰۲۳ آغاز شد و شامل ماه‌های اوت و سپتامبر می‌شود را برای سه ماه دیگر یعنی تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کند.

روسیه از اعضای کنسرسیوم «اوپک پلاس» هم متعهد شد که داوطلبانه، صادرات خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ماه اوت و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش دهد.

از سویی، تحلیلگران «بنک اف آمریکا» نیز تاکید کردند که قیمت نفت ممکن است سه رقمی شده و به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

تحلیلگران به رهبری «فرانسیسکو بلانش» در یادداشتی تحقیقاتی نوشتند: «اگر اوپک پلاس، سیاست کاهش عرضه خود را تا پایان سال با پس‌زمینه تقاضای مثبت در آسیا، حفظ کند، قیمت برنت می‌تواند تا قبل از سال ۲۰۲۴ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.»

کسری بزرگ در بازار نفت

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی، چهارشنبه هشدار داد که محدودیت اعمال‌شده توسط سعودی و روسیه احتمالا منجر به بروز «کسری قابل توجه بازار» در سه ماهه چهارم خواهد شد.

این آژانس در گزارش ماهانه خود در خصوص نفت اعلام کرد که محدودیت‌های تولیدی اعمال‌شده توسط اعضای اوپک و خارج از آن که از ابتدای سال به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد، تاکنون توسط اعضای خارج از کنسرسیوم «اوپک پلاس» مانند آمریکا و برزیل، جبران شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی