تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
دبیرکل حزب تدبیر و توسعه در قسمت دوم گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه

راه نجات کشور از همه‌پرسی می‌گذرد/ اسلام دین لیبرالیستی است/ رهبری تنظیم‌گر است نه تعیین‌گر/ هزینه و نتیجه انقلاب نامشخص است

دبیرکل حزب تدبیر و توسعه در دومین قسمت گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه دیدارنیوز، به مباحث جدی و مهمی درباره حال و آینده کشور پرداخت.

کد خبر: ۱۵۵۷۸۹
۱۸:۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲

راه نجات کشور از همه‌پرسی می‌گذرد / اسلام دین لیبرالیستی است / ممیزی در انتخابات، توهین به شعور ملی است / رهبری تنظیم گر است نه تعیین گر / روش اعتراض مدنی را قبول داریم، هزینه و نتیجه انقلاب نامشخص است

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محسن باقرزاده درباره اراده نظام بر اینکه تمایلی به حکمرانی حزبی ندارد و نهادینه شدن شیوه حکمرانی حزبی را نمی‌پسندد، اظهار کرد: «معتقدم رهبری یک قهر طولانی با شخصیت‌های سیاسی و حزبی دارند، به همین دلیل هم با وجودی که ما عضو رسمی خانه احزاب هستیم، نخواستند هیچ گردهمایی، جلسه مشترک و منظم سالیانه‌ای با احزاب داشته باشند، این قرائت که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان بالاترین مقام اجرایی و مذهبی، رابطه خوبی با حکمرانی حزبی ندارند را قبول دارم».

قسمت دوم گفت‌وگو با محسن باقرزاده در برنامه رکن سه

 

وی درباره عدم اجرای اصولی مانند اصل ۲۷ که در طبق آن احزاب و افراد می‌توانند تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراضی برگزار کنند، یادآور شد: «حزب تدبیر و توسعه چند مرتبه از وزارت کشور درخواست تجمع کرد، اما چون جواب مثبت نگرفتیم، از طریق کانال تلگرامی خود، بیانیه اعتراضی منتشر کردیم. این اصل تنها برای احزاب نیست، بلکه در آن، حق اعتراض به حکمران برای تک تک شهروندان به رسمیت شناخته شده است، اما شهروندان آنچنان به این حق قانونی خود آگاه نیستند و حکمرانی هم تلاش نکرده که آن‌ها را به این حق آگاه کند. از طرفی هم وزارت کشور اسباب و لوازم استفاده از اصل ۲۷ برای احزاب را مهیا نکرده است. به نظر می‌رسد، چون انباشت مطالبات در ۴۳ سال گذشته را داشته‌ایم، حکمرانی بیم آن را دارد که اگر مجوز تجمع بدهد، کنترل اوضاع از دستش بیرون برود، کاری که اگر در طول دهه‌های گذشته تمرین می‌شد، امروز این نگرانی وجود نداشت».

راه حل فقط در رفراندوم است

دبیرکل حزب تدبیر و توسعه گفت: «اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد مردم اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت نخواهند کرد، حاکمیت خیلی تلاش کند ممکن است بتواند ۱۰ درصد به رای دهندگان بیفزاید، با مابقی قهرکنندگان با حاکمیت را چه باید کرد؟»

باقرزاده با تاکید بر اینکه راه نجات کشور از همه‌پرسی می‌گذرد، عنوان کرد: «حاکمیت باید شیوه حکمرانی و راهی که مردم برای اداره کشور می‌پسندند را از طریق رفراندوم بپرسد. اگر این کار صورت نگیرد، منافع ملی و منافع حکمران در مقابل هم صف آرایی می‌کنند و این تضاد منافع کشور را وارد راه‌های خطرناک غیر مسالمت‌آمیز خواهد کرد. هیچ نظامی و حتی نظامی که در راس آن انبیا باشد، با وجود مخالفت مردم، نمی‌تواند دوام بیاورد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور در بیش از چهار دهه گذشته با هیچ مسئله مهمی که بشود از اصل ۵۹ قانون اساسی استفاده کرد، مواجه نبوده، گفت: «مسائل زیادی داشتیم برای روشن شدن تکلیف آن می‌توانستیم به آرای عمومی رجوع کنیم. در همان سال‌های ابتدایی جنگ و پس از آزادی خرمشهر جمهوری اسلامی ایران می‌توانست از مردم بپرسد که جنگ را ادامه بدهد یا ندهد. انرژی هسته‌ای پرسش دیگری بود که مطابق اصل ۵۹، می‌شد از مردم پرسید. بحث حجاب و عفاف که یک مسئله اخلاقی در فقه اسلامی است، می‌توانست یکی از مسائلی باشد که در قالب همه پرسی تکلیف را روشن کند. مسئله‌ای که امروز به گره بزرگی تبدیل شده است. در کل دوران اسلام از دوره پیامبر و خلفا تا به امروز هیچ سندی وجود ندارد که اثبات کند، رعایت حجاب جز دستورات عملی دینی و حاکمیتی بوده باشد».

راه نجات کشور از همه‌پرسی می‌گذرد / اسلام دین لیبرالیستی است / ممیزی در انتخابات، توهین به شعور ملی است / رهبری تنظیم گر است نه تعیین گر / روش اعتراض مدنی را قبول داریم، هزینه و نتیجه انقلاب نامشخص است

عکس‌ها: آرش راهبر

با ممیزی به شعور ملی توهین نکنید

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب پذیرفت که نگاهی سکولار به حکمرانی دارد و افزود: «من آدم آزاد اندیشی هستم و اسلام دینی لیبرالیستی است».

باقرزاده با بیان اینکه از حکمرانی گلایه دارد، اظهار کرد: «زمانی می‌توانیم از انتخابات مفید سخن گفت که حق انتخاب شدن و انتخاب کردن، بدون هیچ شرط و شروط و محدودیتی وجود داشته باشد، ملت اصل است و حکومت باید در خدمت ملت باشد؛ لذا اگر حق انتخاب شدن و انتخاب کردن وجود داشته باشد، بی تردید مردم باز به صندوق رای اعتماد خواهند کرد. ممیزی در انتخابات، توهین به شعور ملی است. همه موافقیم که اختلاس‌گر، دزد، قاتل و مفسد اقتصادی و مجرم غیر سیاسی، نباید در معرض انتخاب شدن قرار گیرد و مردم هم با این گزاره موافقند».

وی درباره نمونه مجلس ششم، لوایح دوقلو و حکم حکومتی رهبری مبنی بر کنار گذاشتن لوایح مذکور در دوره اصلاحات گفت: «رهبری، رهبر همه مردم است و باید برای همه ملت فارغ از دین، مذهب و جناح سیاسی رهبری کند. وظیفه رهبری تنظیم‌گری است، تعیین‌گری نیست. ممکن است دوباره شرایطی ایجاد شود شبیه مجلس ششم و آن اتفاق تکرار شود، لذا معتقدم قبل از آن، باید یک‌بار هم شده مردم در یک همه‌پرسی شیوه‌های جدید حکمرانی مورد نظر خود را از طریق رفراندوم وارد قانون اساسی کنند. این سخن منِ تنها نیست، بلکه روسای جمهور قبلی ما، از مرحوم هاشمی رفسنجانی گرفته تا سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد –که از جمله از حیث نظری به آیت‌الله خامنه‌ای نزدیک بود- و حسن روحانی، بر رفراندوم تاکید دارند. اما لازم است مطلبی را اضافه کنم. بپذیریم که رهبری در مورد اینکه مردم تحلیل ندارند، درست گفته، لذا برای حل این مسئله من راهکار دارم و آن این است که این رفراندوم برای الیت جامعه برگزار شود. به این صورت که چند صنف مهم که نخبگان کشور در آن‌ها هستند، معین رفراندوم شوند، می‌شود در این رابطه که افراد و اصناف معین چه کسانی باشند، بحث کرد. به طور کلی الیت جامعه مورد نظر من است».

نه به انقلاب

باقرزاده در مورد جنبش مهسا، ادامه برخی از سختگیری‌های اجتماعی و موضوع حجاب‌بان شهرداری تهران گفت: «همان روز‌های ابتدایی پس از مرگ مهسا، حزب تدبیر و توسعه بیانیه‌ای در محکوم کردن شیوه برخورد حاکمیت با این موضوع منتشر کرد، پس از آن آقای محقق دادماد بیانه‌ای داد که به دلیل قرابت و جهت گیری ایشان با نظرات حزب، آن را نیز در کانال حزب قرار دادیم. به طور کلی ما به شیوه اعتراض مدنی اعتقاد داریم و بر این نظریم که حتی انتخاب حکمرانی و حکمران خوب از دل آرامش و میسر است. از دل خشونت انقلاب پدید می‌آید که نه هزینه آن مشخص است و نه نتیجه آن».

وی خاطرنشان کرد: «اگر برای درست شدن حکمرانی انقلابی عمل کنیم، ممکن است باز چند دهه بگذرد و به نتیجه‌ای برسیم که امروز رسیدیم، لذا بهترین، کم هزینه‌ترین و پایدارترین ابزار تغییر و تحول و مطالبه‌گری روش مسالمت آمیز و انتخاب ابزار اعتراض مدنی و دوری جستن از خشونت است».

راه نجات کشور از همه‌پرسی می‌گذرد / اسلام دین لیبرالیستی است / ممیزی در انتخابات، توهین به شعور ملی است / رهبری تنظیم گر است نه تعیین گر / روش اعتراض مدنی را قبول داریم، هزینه و نتیجه انقلاب نامشخص است

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی