تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
تصمیمات دولتی صنعت مرغ را از پای در آورده است

بازار مرغ؛ از صادرکننده به واردکننده تبدیل شدیم!

حمید سلیمانی، مدیرعامل زنجیره تامین گوشت مرغ پگاه جهان نما می‌گوید: ایران از یک کشور صادرکننده مرغ، به کشوری واردکننده بدل شده است.

کد خبر: ۱۵۵۷۷۹
۱۲:۳۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲

بازار مرغ؛ از صادرکننده به واردکننده تبدیل شدیم!

دیدارنیوز: ایران از یک کشور صادرکننده مرغ، به کشوری واردکننده بدل شده است. این گفته یکی از تولیدکنندگان صنعت است. به گفته او، تولیدکنندگان دیگر رمقی برای فعالیت ندارند و تصمیمات دولتی به باری بر دوش آنان بدل شده است.

حمید سلیمانی، مدیرعامل زنجیره تامین گوشت مرغ پگاه جهان نما گفت: در شرایط فعلی، گوشت سفید (مرغ) حرف اول را می‌زند؛ چراکه زودبازده بوده و در کشور ما طی ۴۵روز به ثمر می‌رسد. همه قسمت‌های مرغ نیز قابل استفاده بوده و مهم‌تر از همه اینکه ضریب تبدیل خوبی (۱.۷) دارد و بسیاری از کشور‌ها روی این صنعت سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند.

او ادامه داد: در ایران نیز سرمایه‌گذاری سنگینی روی این بخش انجام شده و از پنجاه سال پیش صنعت ما به روز است؛ ما در جایگاه صادرکننده بودیم؛ اما مشکلاتی در این صنعت وجود دارد. سه خطه استان شمال، تامین‌کننده بخش زیادی از گوشت ایران هستند.

به گفته سلیمانی، عدم تامین مواد اولیه‌ای، چون سویا، مهم‌ترین مشکلی است که در حال حاضر صنعت را هدف قرار داده است. همچنین تصمیمات خلق‌الساعه و اقتصاد دستوری از دیگر مشکلات صنعت به شمار می‌روند. نوسان قیمت ارز، بلاتکلیفی در دادن ارز و… سبب میشود شرکت‌های واردکننده توزیع نکنند و در تامین ارز مشکل داشته باشند.

او ادامه داد: مواد اولیه ما ۶۰درصد ذرت و ۳۰درصد سویاست. یعنی ۹۰درصد به ذرت و سویا وابسته هستیم و اگر تامین نشود، قطعا ضریب تبدیل خوب و جوجه ریزی خوبی انجام نخواهد شد. وقتی انگیزه جوجه ریزی نباشد، مرغ مادری‌ها متضرر می‌شوند. متغیر‌های زیادی در این صنعت دخیل است و الان هم، چون گوشت قرمز و ماهی اقتصادی نیست، تنها منبع پروتئین مرغ است. اگر این هم دچار مشکل شود، به یک کشور واردکننده تبدیل خواهیم شد که تقریبا می‌توان گفت تبدیل شده‌ایم.

این تولیدکننده گفت: ما الان واردکننده هستیم؛ در صورتی که ۱.۵ تا ۲ سال پیش صادر می‌کردیم. وقتی امنیت غذایی کشور به خطر بیافتد، وابستگی اتفاق می‌افتد. از مسوولین می‌خواهیم پشت در‌های بسته تصمیم نگیرند و از متخصصان استفاده کنند. دولت الان در حال رقابت با بخش خصوصی است.

او افزود: صنعت مرغ ما اکنون زیرساخت مناسبی دارد؛ اما نیاز به رقابت بازار و برداشته شدن قیمتگذاری دستوری هستیم. اقتصاد دستوری هیچ کجا جواب نداده و اینجا هم جواب نخواهد داد.

سلیمانی ادامه داد. زمزمه تغییر ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی ۲۸هزار تومانی شد، قرار بر سوبسید به تولیدکننده بود و قرار بود از تولیدکننده حمایت شود که سلامت اجتماع تامین شود. گرانی مرغ قدرت خرید را کاهش خواهد داد. اگر بناست ارز مجددا افزایش قیمت داشته باشد، قطعا تولیدکننده را در نظر بگیرند. چرا که اکنون هم بسیاری از تولیدکنندگان ما متضرر هستند. امیدوارم طوری درایت شود که صنعتی که ۵۰سال سابقه دارد بتواند با دلگرمی بیشتر، فعالیت کند و تامین امنیت غذایی کشور انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی