تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

کشف نقاشی سه بعدی در هنر غارهای پارینه

در هنر غار‌های پارینه سنگی، هنرمندان از اشکال طبیعی غار‌ها برای خلق نقاشی‌های خود استفاده می‌کردند شاید از این جهت بود که می‌خواستند حسی سه بعدی به نقاشی‌های خود بدهند و آن را طبیعی‌تر کنند.

کد خبر: ۱۵۵۷۶۵
۰۸:۵۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲

کشف نقاشی سه بعدی در هنر غارهای پارینه

دیدارنیوز: محققان با عکاسی استریوسکوپی موفق شدند آثاری از هنر سه بعدی را در غار‌های دوره پارینه سنگی کشف کنند.

به نقل از لایوساینس، محققان با استفاده از روشی غیر متعارف که قرن‌ها قدمت دارد، پیکر‌های حیوانات را روی دیواره‌های غاری در اسپانیا شناسایی کردند. این تکنیک؛ عکاسی استریوسکوپی (برجسته‌بینی یا استریوسکوپی (stereoscopy) و شیوه‌ای است برای ایجاد تصور سه‌بعدی در بیننده بوسیله‌ی دید دوچشمی. در بیشتر روش‌های برجسته‌بینی دو تصویر معمولی دوبعدی با اندکی تفاوت مقابل چشم راست و چپ قرار می‌گیرند. این دو تصویر دوبعدی در مغز تلفیق شده و دیدن تصویری سه‌بعدی را به بیننده القاء می‌کنند.) نام دارد و به اوایل دهه ۱۸۰۰ بازمی‌گردد.

نقاشی‌های غار؛ یک رسانه هنری شناخته شده و قدیمی در اروپا است که قدمت آن حداقل به ۴۰۰۰۰ سال می‌رسد. اگرچه باستان‌شناسان بیش از یک قرن است که این هنر باستانی را مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما تمرکز آن‌ها معمولاً بر ویژگی‌های دو بعدی طرح‌ها بوده است و هنگام ثبت این هنر، بر طرح‌ها، ردیابی‌ها و عکس‌ها تکیه می‌کنند.

اخیرا روش‌های ضبط و مشاهده سه بعدی در بین باستان‌شناسان رایج شده است. این روش‌ها جزئیات بیشتری از هنر صخره‌ای را نسبت به روش‌های دوبعدی ثبت می‌کنند، اما همچنان معمولاً به‌عنوان تصاویر دوبعدی روی صفحه رایانه مشاهده و مطالعه می‌شوند.

مطالعه جدیدی که منتشر شده نشان از تحقیقات روی نقاشی‌های غار La Pasiega در شمال مرکزی اسپانیا دارد. بیش از ۷۰۰ تصویر از حیوانات، نمادها، نقطه‌ها و خطوط دیوار‌های La Pasiega را پوشانده است که برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ کشف شدند.

برخی از این تصاویر مانند اسب‌ها به راحتی در تصاویر با وضوح بالا قابل مشاهده است. اما در تصاویری که به صورت دیجیتالی اصلاح شده‌اند می‌توان تصاویر دیگری را زیر تصاویر واضح، شاهد بود. از آنجمله می‌توان به تصاویر گوزن، یال، گردن و اسب دیگری اشاره داشت که در این غار تصویر شده‌اند.

کشف نقاشی سه بعدی در هنر غارهای پارینه

در هنر غار‌های پارینه سنگی، هنرمندان از اشکال طبیعی غار‌ها برای خلق نقاشی‌های خود استفاده می‌کردند شاید از این جهت بود که می‌خواستند حسی سه بعدی به نقاشی‌های خود بدهند و آن را طبیعی‌تر کنند. عکس دیجیتال به ما کمک می‌کند تا این سه بعدی‌سازی را در هنر غار پارینه سنگی بیشتر درک کنیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی