تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
فداحسین مالکی مطرح کرد

واکنش به اظهارات باقری؛ مذاکرات با اذن رهبری صورت می‌گیرد

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به اظهارات اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد که گفته بود «کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضد ارزش جلوه دهند، عملا می‌خواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند» اظهار داشت: این مطلب جدیدی است که می‌شنوم، چراکه موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی و با اذن رهبری صورت می‌گیرد. ممکن است کسی حرف و حدیثی، انتقادی و یا پیشنهادی داشته باشد، اما همیشه مذاکرات ما راه و روش خود را دارد.

کد خبر: ۱۵۵۶۷۸
۰۹:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

برجام

دیدارنیوز: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: این‌که بگویند عده‌ای به لحاظ حفظ و دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضدارزش جلوه دهند مطلب جدیدی است که می‌شنوم، چراکه موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی و با اذن رهبری صورت می‌گیرد. ممکن است کسی حرف و حدیثی، انتقادی و یا پیشنهادی داشته باشد، اما همیشه مذاکرات ما راه و روش خود را دارد.

فداحسین مالکی، درباره صحبت‌های معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان مبنی بر این‌که «کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضد ارزش جلوه دهند، عملا می‌خواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند» گفت: با این مطلبی که ایشان گفتند نمی‌دانم منظورشان چیست. برجام و مذاکرات در یک مقطعی و قبل از دولت سیزدهم جزءاولویت‌های نظام بود، در دولت سیزدهم به لحاظ اینکه آمریکایی‌ها برجام را به واسطه جنگ اوکراین از اولویت اول خودشان خارج کردند، ما هم خارج کردیم.

برجام

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از میز مذاکره فاصله گرفتیم، اما اتاق مذاکره را ترک نکردیم، طرف غربی اتاق مذاکره را ترک کرد، عنوان کرد: این‌که بگویند عده‌ای به لحاظ حفظ و دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضدارزش جلوه دهند مطلب جدیدی است که می‌شنوم، چراکه موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی و با اذن رهبری صورت می‌گیرد. ممکن است کسی حرف و حدیثی، انتقادی و یا پیشنهادی داشته باشد، اما همیشه مذاکرات ما راه و روش خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه مشکل در تیم‌های مذاکراتی بوده نه در اصل مذاکرات؛ چراکه همیشه بعد از آن که رهبری اذن داده‌اند، شورای عالی امنیت ملی در این مسئله ورود کرده است، اما اینکه بگوییم در حال حاضر یک عده به نام حفظ ارزش‌ها مذاکرات را ضدارزش جلوه می‌دهند به نظر من مطلب غیرعرفی است و نمی‌تواند ماهیت مذاکرات را زیرسوال ببرد؛ چراکه مذاکرات بر اساس موضوعاتش همیشه در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری و بر همان اساس هم عمل می‌شود.

مالکی درخصوص این‌که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بیان کرده است «سیاست خارجی باید در تراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسأله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد»، عنوان کرد: هرجا که بحث حفظ منافع ملی باشد، هرجا که حفظ منافع ملی به میان بیاید همه ارکان نظام و همه جریانات نظام باید حول محور حفظ منافع ملی حرکت کنند و این یک اصل تعریف شده است.

وی با اشاره به این‌که سیاست خارجی ما هم بر اساس رعایت و حفظ منافع ملی حرکت می‌کند، گفت:، ولی این‌که فرض کنیم جریان‌های سیاسی در ارتباط با منافع ملی نظر دهند هیچ جای منعی نیست. ما مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در کشور زیاد داریم، دانشگاه‌ها بر اساس موضوعات بحث و کار می‌کنند و نظرات‌شان را به دستگاه دیپلماسی و دیگر نهاد‌ها و حتی به مرکز پژوهش‌های مجلس می‌دهند و این موضوع چیزی خاصی نیست. اصل، منافع ملی ما است و سیاست خارجی هم به هر جهت بر اساس حفظ منافع ملی حرکت می‌کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی