تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
یک توافق با نظارت قطر

موافقت آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزاد‌سازی منابع ایران؛ پول برای غذا و دارو!

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزاد‌سازی شش میلیارد دلار داریی‌های مسدود شده ایران موافقت کرده است.

کد خبر: ۱۵۵۶۰۶
۰۸:۱۹ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

موافقت آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزاد‌سازی پول‌های ایران

دیدارنیوز: دولت آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزاد‌سازی شش میلیارد دلار داریی‌های مسدود شده ایران موافقت کرد.

به نقل از آسوشیتدپرس، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزاد‌سازی شش میلیارد دلار داریی‌های مسدود شده ایران موافقت کرد.

دولت بایدن با صدور معافیت برای بانک‌های بین‌المللی برای انتقال این میزان از دارایی‌های مسدود شده ایران، زمینه اجرای این توافق را فراهم کرد.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز طی گزارشی مدعی شده بود که به جزئیاتی درباره توافق بین تهران و واشنگتن برای آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران و آزادی تعدادی از زندانیان دو طرف دست یافته است.

در این گزارش آمده است که هنگامی که شش میلیارد دلار از منابع مالی ایران در اوایل هفته آینده به بانک‌های قطر منتقل شود، یک برنامه طراحی‌شده دقیق آغاز می‌شود که منجر به خروج پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده از ایران و تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی در ایالات متحده می‌شود.

در ادامه آمده است که به عنوان اولین گام، ایران در تاریخ دهم آگوست چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین آزاد کرد و در آنجا به نفر پنجمی که از قبل در هتلی نامشخص در حبس خانگی بود، پیوستند. در اواخر همان روز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده، این اقدام را اولین گام از روندی خواند که منجر به بازگشت آن‌ها به خانه می‌شود.

دولت ایالات متحده گفته است که از جمله زندانیانی که از ایران خارج می‌شوند، «سیامک نمازی» ۵۱ ساله، «عماد شرقی» ۵۹ ساله و همچنین «مراد طاهباز» ۶۷ ساله هستند.

هویت چهارمین و پنجمین آمریکایی که به گفته دو منبع یکی از آن‌ها زن است، فاش نشده است. رویترز نتوانست مشخص کند که کدام زندانیان ایرانی توسط ایالات متحده مبادله خواهند شد.

یک منبع آگاه در مورد این گفتگو‌ها گفت که دوحه حداقل هشت دور از مذاکرات با حضور مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی که در هتل‌های جداگانه نشسته بودند و از طریق دیپلماسی شاتل صحبت می‌کردند، برگزار کرد که جلسات ابتدایی عمدتاً بر موضوع هسته‌ای و جلسات بعدی بر آزادی زندانیان متمرکز بود.

به گفته سه منبع، دوحه یک ترتیب مالی را اجرا خواهد کرد که بر اساس آن هزینه‌های بانکی را پرداخت می‌کند و نظارت می‌کند که چگونه ایران منابع مالی آزاد شده را خرج می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پولی برای اقلام تحت تحریم‌های آمریکا خرج نمی‌شود و زندانیان پس از مبادله از قطر عبور خواهند کرد.

یک دیپلمات ارشد گفت: «ایران ابتدا خواهان دسترسی مستقیم به منابع مالی بود، اما در نهایت با دسترسی از طریق قطر موافقت کرد. ایران غذا و دارو خواهد خرید و قطر به‌طور مستقیم بهای آن پرداخت خواهد کرد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده اعلام زمان دقیق آزادی زندانیان نیست. این وزارتخانه همچنین از بحث در مورد جزئیات آنچه که سخنگوی آن «مذاکره در حال انجام و بسیار حساس» نامید، خودداری کرد.

دولت ایالات متحده در مورد زمان انتقال این منابع مالی نیز اظهار نظری نکرده است. با این حال، «پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی در تاریخ پنجم سپتامبر گفت که تلاش‌ها برای انتقال وجوه ایران در حال انجام است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی