تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
‌حمله ریزگرد‌ها به شمال

گلستان خاکی شد!

برای دومین بار در چند هفته اخیر، مردم استان گلستان از صبح امروز شاهد ورود ریزگرد‌ها و گردوخاک به استان بودند و اکنون بیشتر مناطق گلستان با این پدیده نامیمون طبیعی روبه‌رو هستند.

کد خبر: ۱۵۵۵۹۵
۱۸:۱۱ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲

گلستان خاکی شد!

دیدارنیوز: طبیعت زیبای استان گلستان با جنگل‌های با ارزش هیرکانی که روزگاری سرسبزی آن زبانزد بود، این روز‌ها در پدیده‌ای به نام ریزگرد‌ها گرفتار شده است.

در دو هفته گذشته دوبار پدیده گردوغبار استان گلستان را در برگرفت و مشکلاتی را برای مردم و به خصوص بیماران قلبی و تنفسی ایجاد کرد، به صورتی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به مردم توصیه کرد که از تردد غیرضروری خودداری کرده و در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنند.

سعید گل‌فیروزی به افراد مسن، سالمند و بیماران قلبی و عروقی و کودکان کمتر از ۵ سال هم توصیه کرد از منازل خارج نشوند، چرا که این پدیده برای کودکان و بیماران زیان‌آور است و امکان تشدید بیماری برای آن‌ها را فراهم می‌کند.

گلستان خاکی شد!

از دیشب هم با بارش باران در نقاط مختلف استان گلستان شاهد پدیده گرد و غبار در استان گلستان بودیم، به صورتی که خیابان‌ها و ماشین‌ها و پارکینگ و حیاط خانه‌ها مملو از گردوخاک شد.

پدیده ریزگرد‌ها انگار مقصد خود را از استان‌های جنوبی به سمت شمال کشور امتداد داده و قصد خروج هم ندارد و باید همنشینی با این میهمان ناخوانده را بپذیریم.

خرید تجهیزات مورد نیاز برای سنجش میزان ریزگرد‌ها در استان گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان ظهر امروز در جلسه کارگروه مقابله با ریزگرد‌ها استان گلستان اظهار داشت: با توجه به اینکه شاهد پدیده ریزگرد‌ها در استان بودیم مصوب شد خرید تجهیزات مورد نیاز برای سنجش میزان ریزگرد‌ها را در برنامه قرار دهیم.

نعمت‌الله حاجی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه در دو هفته گذشته شاهد پدیده گرد وغبار در استان گلستان بودیم باید بپذیریم که این پدیده به عنوان یکی از معضلات استان مطرح شده و باید راه‌های مقابله با آن را در دستور کار جدی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما تاکنون شاهد چنین پدیده‌ای در استان گلستان نبودیم در بحث مجهز شدن به تجهیزات سنجشی هم عمل نکرده‌ایم و امروز مصوب شد خرید این تجهیزات در دستور کار قرار گیرد و به کارگروه امور زیربنایی این مسئله انتقال داده شود.

گلستان خاکی شد!

وی به پدیده خشک شدن برخی از تالاب‌ها در افزایش پدیده زیرگرد‌ها هم اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد ریزگرد‌ها منشأ خارجی دارند و باید این مسئله در سطح وزارت خارجه و کشور‌های همسایه مورد بررسی قرار گیرد.

صحرای قره‌قوم کشور ترکمنستان بزرگترین منشأ خارجی ریزگرد‌های استان گلستان است و همچنین خشک شدن تالاب‌های استان از جمله تالاب گمیشان، پسروی آب در خلیج گرگان که به علت خشکسالی در سال‌های اخیر اتفاق افتاده هم از منشا‌های داخلی میهمان ناخوانده این روز‌های استان گلستان هستند و همچنین حدود ۳۰۶ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان در شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه، گمیشان و آق قلا درگیر بیابان شدن قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان هم پیش بینی کرد: پدیده ریزگرد‌ها که از دیروز و دیشب وارد استان شده بود و شهر‌ها و مناطق زیادی از استان را درگیر کرده بود، عصر امروز از استان گلستان خارج می‌شود.

امان محمد کمالی تصریح کرد: تا روز چهارشنبه جو آرامی در استان گلستان حاکم می‌شود، اما از روز چهارشنبه سامانه جدید بارشی وارد استان و شاهد کاهش محسوس دما در گلستان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: این سامانه تا یکشنبه هفته آینده در استان گلستان فعال خواهد بود و بارش‌های این سامانه هم موثرتر است.

گلستان خاکی شد!

کارشناسان معتقدند، جلوگیری از خشک شدن خلیج گرگان، کمک به احیای تالاب‌های گلستان مانند گمیشان، برنامه‌ریزی برای مقابله با این پدیده هم در بخش منشا داخلی و خارجی و احیای مراتع با کاشت نهال‌های سریع رشد می‌تواند از بروز انواع بیماری‌های مختلف پوستی و آلرژی‌ها، تاثیر منفی بر رشد جسمی و ضریب هوشی کودکان و نیز بر سلامت جسم و روان افراد جلوگیری کنیم.

اگر امروز با برنامه‌ریزی به مقابله با این پدیده نرویم فردا خیلی دیر است و جبران آن شاید غیرممکن باشد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی