تیتر امروز

اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
مجلسی، دیپلمات پیشین مطرح کرد

روابط خارجی ربطی به «ائمه جمعه» ندارد

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است که ائمه جمعه در هر چیزی که تخصص ندارند، دخالت می‌کنند از جمله روابط بین الملل. او همچنین حمایت ژاپن از موضع امارات در ماجرای جزایر سه‌گانه را به دلیل ضعف جمهوری اسلامی در دیپلماسی دانست.

کد خبر: ۱۵۵۵۳۰
۱۷:۰۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

مجلسی

دیدارنیوز: فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در تحلیل خود از حمایت ژاپن از امارات در موضوع جزایر سه‌گانه ایران، گفت: ژاپن یک کشور صنعتی و اقتصادی بسیار مهم است که با عرب‌ها رابطه مهمی دارد. عرب‌ها هم مجموعه اقتصادی بسیار ثروتمند و مهمی هستند. ژاپن با ایران هیچ رابطه‌ای ندارد و ایران هم یک کشور فقیری است که اگر با یکدیگر رابطه هم داشتند باز هم برای ژاپن اهمیتی نداشت. حمایت ژاپن از موضع امارات در ماجرای جزایر سه گانه به دلیل ضعف ما در دیپلماسی است.

به نقل از دیده‌بان ایران، نماز جمعه از همان زمان پس از انقلاب، تبدیل به تریبون‌هایی سیاسی و جناحی شد. اگر قدرت در دست اصلاح‌طلبان بود، ائمه جمعه هر هفته از تریبون‌های رسمی به دولت حمله می‌کردند و اگر هم قدرت در دست جناح مطبوع خود بود، باز هم مشکلات را به گردن جناح مخالف می‌انداختند. گاهی هم پا را فراتر می‌گذاشتند و در حوزه سیاست خارجه ورود پیدا می‌کنند و برای دیگر کشور‌ها خط و نشان می‌کشند. به تازگی هم تصویری از دیدار وزیر امور خارجه با علم‌الهدی، امام جمعه مشهد منتشر شده است.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باتوجه به نسبت رئیس جمهور و علم‌الهدی آیا این دیدار می‌تواند حاکی از دخالت‌های او در سیاست خارجه باشد، گفت: «آقای امیرعبداللهیان احتمالا به دلیل روابط شخصی به دیدار ایشان رفته است. به هر حال علم‌الهدی مهم‌ترین امام جمعه کشور است و در مشهد هم که تقریبا استقلال رای دارد. شاید هم وزیر امور خارجه رفته‌ با مشهد روابط سیاسی برقرار کند یا آقای علم الهدی به ایشان مشورت دهد که فلان حرف را نزنید!»

این کارشناس سیاست خارجه درباره تبعات اظهارات ائمه جمعه درباره روابط بین‌الملل عنوان کرد: «ائمه جمعه معمولا باید در نماز جمعه پیش نماز باشند و مردمی که حضور پیدا می‌کنند را نصیحت کنند و مسائل تخصصی خود را توضیح دهند.»

وی ادامه داد: «روابط خارجی علی الاصول به آن‌ها ربطی پیدا نمی‌کند، ولی گویا در همه امور اعم از کشتارگاه، صنعت، دارو، محاسبات ساختمانی و ... می‌توانند دخالت کنند که دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد. به صورت واقعی باید اطلاعاتی در روابط بین‌الملل داشته، تبعات حرف‌های خود را سنجیده باشند و بدانند که همه مسائل را نمی‌توان از دید مذهبی بررسی کرد. چراکه ممکن است یک سخن، روابط ایران با چین، ژاپن، کره یا هر کشور دیگری را تیره کند و بعد خسارات زیادی به کشور تحمیل شود. از این رو بهتر است احتیاط کنند. گرچه آقایان خودشان همه را نصیحت می‌کنند، اما نصیحت‌بردار نیستند، ولی بهتر است احتیاط کنند که اظهارات‌شان به ضرر منافع ملی تمام نشود.»

مجلسی همچنین در تحلیل خود از حمایت ژاپن از امارات در موضوع جزایر سه‌گانه، گفت: «ژاپن یک کشور صنعتی و اقتصادی بسیار مهم است که با عرب‌ها رابطه مهمی دارد. عرب‌ها هم مجموعه اقتصادی بسیار ثروتمند و مهمی هستند. ژاپن با ایران هیچ رابطه‌ای ندارد و ایران هم یک کشور فقیری است که اگر بایکدیگر رابطه هم داشتند باز هم برای ژاپن اهمیتی نداشت. ژاپن برای دلخوش کردن عرب‌ها هرآنچه آن‌ها بخواهند و برایش ضرر نداشته باشد را انجام می‌دهد و امر غیرعادی نیست.»

این دیپلمات پیشین در پاسخ به اینکه آیا اساسا ایران می‌تواند دفاعی از مالکیت خود داشته باشد، گفت: «خیر، احتیاج ندارد. جزایر متعلق به ایران است و آن‌ها هم تا روزی که زورشان نرسد، حرفی نمی‌زنند؛ روزی هم که زورشان برسد جنگ می‌کنند، چون به جز جنگ راه دیگری وجود ندارد چه بخواهند جزایر را بگیرند چه مثلا بندرعباس. درمورد جزایر ابوموسی یک مقدار از قدیم در جنوب جزیره حضوری داشته‌اند که مربوط به حقوق مالکیت است، اما حقوق حاکمیت مطلقا نداشته و ندارند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی