تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
پیام احمد مسعود به مناسبت برگزاری آیین سالگرد کشته‌شدن احمدشاه مسعود در موزه تصاویر معاصر ایران

که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان به مناسبت برگزاری آیین بزرگداشت بیست‌ودومین سالگرد کشته‌شدن فرمانده احمدشاه مسعود در موزه تصاویر معاصر ایران نوشت: او را می‌توان مصداق این بیت حافظ بزرگ به شمار آورد: از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند/ که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست.

کد خبر: ۱۵۵۵۱۰
۱۱:۰۷ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست

د‌یدارنیوز: پیام احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان به مناسبت برگزاری آیین بزرگداشت بیست‌ودومین سالگرد شهادت فرمانده احمدشاه مسعود در موزه تصاویر معاصر ایران: به نام خداوند جان و خرد، خواهران و برادران ارجمند لطفا سلام‌ها و احترامات مرا پذیرا باشید.

در ادامه این پیام آمده است: «آرزو دارم لحظه‌های زندگی‌تان سرشار از مهرورزی، دادخواهی و حق‌طلبی باشد. همچنان از حضور گرمتان در این مجلس معنوی سپاسگزاری می‌کنم و بر خود می‌بالم که امروز در کنار شما هستم. امروز مصادف است با بیست‌ودومین سالروز شهادت سردار سرافراز حوزه تمدنیِ ما، پدر شهیدم احمدشاه مسعود؛ و در حالی امروز را گرامی می‌داریم که افراطی‌گری طالبان در منطقه به خطر بزرگ در برابر ارزش‌های تاریخی، مفاخر فرهنگی و عظمت تمدنی ما تبدیل شده است. خطر ویرانگری که نفرت می‌پراکند، تکفیر و تحجیر را در گوشه‌گوشه افغانستان و منطقه پخش می‌کند و آپارتاید قومی، زبانی، فرقه‌ای و جنسیتی را اعمال می‌کند.

با درک همین تراژدی اندوهبار بود که بر خود لازم دانستیم نگذاریم این هیولا کام مردمان متمدن، اعتدال‌گرا و مشتاق مهربانی کشورم و حوزه تمدنی ما را بیشتر از این تلخ کند و به راحتی از رهگذر زور و نیرنگ و غلبه مسند حکمرانی در افغانستان را غصب کند. وضعیت نابسامانی که تمامی راه‌حل‌های اخلاقی و مسالمت‌آمیز را مسدود کرده بود در این شرایط چاره‌ای وجود نداشت تا بار دیگر پرچم سردار سرافراز کشور خود را، احمدشاه مسعود را بر دوش بکشیم؛ و به دفاع از کیان تمدن ما، ارزش‌های حقوق بشری مردم ما و مفاخر فرهنگی جامعه ما به پا ایستاده شویم و بار دیگر رخداد مقاومت را در برابر تمامیت‌خواهی و بدویت طالبانی رقم بزنیم.

برادران و خواهران گرامی، با توجه به ابعاد ویرانگری طالبان مقاومت هم حق ما و نیز تکلفیت و وظیفه ماست. به‌این جهت بدون دستورگرفتن از هیچ گروهی و طرفی و بدون چشمداشت از کمک بیرون، من و همسنگران و مردم مظلوم کشورم مجبور به گرفتن یک تصمیم سخت شدیم. تصمیم تاریخی‌ای که خرد و خطر را با هم ترکیب کردیم و راه پرشکوهی را برگزیدیم، راه دشواری که با معادله‌های معمولی زندگی چندان مطابقت نمی‌کند. اما بحث دفاع از سرنوشت تاریخی و فرهنگی و ارزش‌های معنوی، منطق ما را واضح می‌سازد. منطق ما درواقع پیگیری راه درخشان احمد شاه مسعود است که در میان دود و آتش جبهه‌های نظامی گفته بود عملیات ما برای ادبیات ماست. عملیات‌های خونین نظامی اگر بدون پیام فرهنگ و ادب و عرفان و معنویت باشد سرانجام به دستاورد‌های مقطعی منتهی خواهد شد و نقش جدی‌ای در تحولات اجتماعی بازی نخواهد توانست.

بدون شک مقاومت مسعود شهید و همرزمان و همسنگرانش و مقاومت دوم هر دو از سنخیت واحد برخوردارند و آن نگاه تمدنی به قضایاست. از همین رو احمد شاه مسعود امروز نه یک شخص بلکه یک مفهوم و یک مکتب است. برای اینکه آتش عشق و حقیقت و عدالت را در دل داشت؛ و برای افغانستان و حوزه تمدنی ما از این رؤیا‌های ارزشمندی برخوردار بود. او را می‌توان مصداق این بیت حافظ بزرگ به شمار آورد: از آن به دیر مغانم عزیز می‌دارند/ که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست.

شما عزیزانی که امروز در این مراسم گرامیداشت گرد هم آمده‌اید برای من و همه همسنگرانم و مردم افغانستان مایه سرافرازی و افتخار هستید. پشتیبانی شما از مقاومت برای ما اهمیت حیاتی دارد. مقاومت امروزه در خط مقدم خردورزی، اعتدال، کثرت‌گرایی و دفاع از حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان قرار دارد و با داعیه تمدنی در برابر جهل و جبر و خودکامگی طالبان گروه‌های تفکیری و تروریزم بین‌المللی و منطقه‌ای ایستادگی می‌کند. نگذاریم سازش دوحه و پروژه طالبان پا بگیرد. از شما درخواست می‌کنم با قلم و قدم، با هماهنگی‌های تأثیرگذارتان در برابر امواج افراط‌گرایی از مقاومت مردم ما حمایت کنید.

لازم می‌بینم از همین تریبون، از همه دانشمندان، استادان، شاعران، نویسندگان، فرهنگیان، تحلیل‌گران، خبرنگاران، سینماگرایان و همچنین مردم شریف و عزیز ایران که از همان سپیده‌دم از مقاومت طی امضانامه‌های دسته‌جمعی، ارائه تحلیل‌ها، سرودن چکامه‌ها، بازتاب اخبار، حمایت کردند از صمیم قلب سپاسگزاری نکنم. بدون شک روابط دولت‌ها، نظام‌ها و روابط کشور‌ها یک روابط مقطعی است. بلکه این روابط مردم و ملت است که همیشه پایدار و استوار است و هیچ‌گاهی رابطه ایران و افغانستان و رابطه این دو مردم و این دو ملت هیچ‌گاهی به این نزدیکی و هیچ‌گاهی به این صمیمیت نبوده است. آرزو دارم این روند ادامه پیدا کند و نگذاریم افراط‌گرایان و متحجران به راحتی به ادامه حیات وحشتناکشان ادامه بدهند. من یقین کامل دارم که ظلم بقا ندارد و دوام نمی‌کند. طالبان نیز سقوط خواهند کرد و تمدن عزیز ما همچنان با ریشه‌های بلند تاریخی‌اش به حیات خود ادامه خواهد داد. یک بار دیگر از دست‌اندرکاران محترم این برنامه وزین و حضور همه شما تشکری می‌کنم. والسلام علیکم و رحمت‌اله.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی