تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
۱۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل ناپدید شد

ممنوعیت چینی‌ها برای آیفون؛ سرمایه‌گذاران نگران‌اند

ممنوعیت استفاده از آیفون برای کارمندان دولت چین باعث شده است تعداد قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران، سهام شرکت‌های فناوری را در حجم انبوه بفروشند و روی ارزش بازار آن‌ها اثر بگذارند. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که سخت‌گیری چین، باعث ضربه به اپل و تأمین‌کنندگانش شود.

کد خبر: ۱۵۵۴۴۸
۱۱:۱۳ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲

ممنوعیت چینی‌ها برای آیفون؛ سرمایه‌گذاران نگران‌اند

دیدارنیوز: بررسی بازار بورس تایوان و چین نشان می‌دهد ارزش سهام برخی از تأمین‌کنندگان اپل افت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ارزش سهام اپل در فاصله‌ی دو روز پس از ممنوعیت آیفون در بین کارمندان دولت چین، ۶٫۴ درصد افت کرد تا ۱۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل ناپدید شود. دولت چین فعلاً هیچ‌چیزی به‌صورت رسمی اعلام نکرده؛ اما منابع آگاه می‌گویند ممنوعیت آیفون در حال گسترش است.

شماری از تحلیلگران وال‌استریت می‌گویند سرمایه‌گذاران بیش‌از‌حد وحشت کرده‌اند. از نظر آن‌ها هرگونه افت درآمد اپل «احتمالاً اندک خواهد بود»، چون آیفون در چین بسیار محبوب است. سهام اپل پس از دو روز افت متوالی، سرانجام در روز جمعه روند صعودی به خود گرفت و ۱٫۳ درصد رشد کرد.

همزمان با افزایش سخت‌گیری دولت چین، رقابت از سوی هواوی شدیدتر شده است. هواوی در هفته‌ی اخیر چهار گوشی رده‌بالا روانه‌ی بازار چین کرده است که پردازنده هفت نانومتری دارند و باعث نگرانی مقامات ایالات متحده شده‌اند.

شماری از تحلیلگران معتقدند رونمایی گوشی‌های سری میت ۶۰ اولین قدم هواوی برای بازگشت جدی به بازار موبایل است. هواوی که «قهرمان ملی» چین محسوب می‌شود، در سال‌های نه‌چندان دور از اپل و سامسونگ عبور کرد و به برترین برند بازار موبایل تبدیل شد؛ اما اکنون با دوران درخشانش فرسنگ‌ها فاصله دارد.

یکی از تحلیلگران مؤسسه‌ی کانترپوینت می‌گوید که او و همکارانش معتقدند رونمایی میت ۶۰ پرو در آستانه‌ی برگزاری رویداد اپل، کاملاً برنامه‌ریزی‌شده بوده است. هواوی با این کار توانسته خبر‌های اپل را در چین به حاشیه ببرد و خودش را بر سر زبان‌ها بیندازد.

چین پس از آمریکا و اروپا، سومین بازار بزرگ اپل است و هر سال درآمد بسیار زیادی نصیب این شرکت می‌کند. اپل امسال ازطریق تخفیف‌هایی کم‌سابقه توانسته فروش آیفون را در چین بالا ببرد.

همزمان با افزایش فشار به اپل، ارزش سهام برخی از تأمین‌کنندگان این شرکت پایین آمده است. سهام لارگن پرسژن (تأمین‌کننده لنز دوربین آیفون) بیش از چهار درصد و سهام لاکس‌شر (مالک کارخانه‌هایی که خط مونتاژ آیفون را دارند) حدوداً دو درصد افت کرد. همزمان ارزش سهام TSMC (تولیدکننده پردازنده‌های اپل) ۰٫۶ درصد پایین آمد.

روز گذشته ارزش سهام تأمین‌کنندگان آمریکایی اپل نیز تغییر کرد؛ برای نمونه شاهد رشد ۰٫۱ درصدی سهام کوالکام و افت ۰٫۴ درصدی سهام برودکام بودیم. همزمان بررسی بازار نشان می‌دهد ارزش سهام تأمین‌کنندگان هواوی نظیر SMIC بالا رفته است.

چین در حالی آیفون را برای مقامات دولتی ممنوع می‌کند که اپل یکی از بزرگ‌ترین حامیان نیروی کار این کشور به شمار می‌رود. از طرفی، با وجود اینکه قیمت آیفون در چین بالا است، ساکنان این کشور علاقه‌ی زیادی به گوشی‌های اپل دارند. قیمت موبایل برند‌های چینی ازجمله هواوی کمتر از آیفون به حساب می‌آید، اما اپل جایگاه بالاتری نسبت به اکثر آن‌ها دارد.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی