تیتر امروز

محمود فتوحی: ایران امروز را، رسانه‌های داخلی و خارجی می‌سازند/ از دوره صفویه به بعد، وطن معنای ملک را پیدا کرد/ در ادبیات معاصر، مفهوم ایران تا حدودی ریزش پیدا کرد
گفت و گوی دیدار در برنامه «گپی نو» با پژوهشگر نام آشنای ادبیات فارسی:

محمود فتوحی: ایران امروز را، رسانه‌های داخلی و خارجی می‌سازند/ از دوره صفویه به بعد، وطن معنای ملک را پیدا کرد/ در ادبیات معاصر، مفهوم ایران تا حدودی ریزش پیدا کرد

در هفتمین برنامه از گپی‌نو، با محمود فتوحی، استاد و پژوهشگر نام‌آشنای ادبیات فارسی به گفت‌و‌گو پرداختیم و با او پیرامون مفهوم ایران در شعر فارسی خصوصا قصاید مدحی سخن گفتیم.
برای اجرای قصاص به خانواده قاتل پول بدهید!/ ناگفته‌های روحانی از تماس تلفنی با اوباما/ محاصره کاراکاس؛ تمرین خفگی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

برای اجرای قصاص به خانواده قاتل پول بدهید!/ ناگفته‌های روحانی از تماس تلفنی با اوباما/ محاصره کاراکاس؛ تمرین خفگی

این صد و چهلمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...

دستور فوری برای بازگشت ۴۰ نوازنده اخراجی

دو ماه پس از خبر اخراج ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک تهران که در دوران فعالیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم رخ داد، او دستور داده ۴۰ نوازنده اخراج شده از این ارکستر به فعالیت خود ادامه دهند.

کد خبر: ۱۵۵۱۱۴
۰۸:۵۹ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲

دستور فوری برای بازگشت ۴۰ نوازنده اخراجی

دیدارنیوز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک جلسه با نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج شده از ارکستر سمفونیک تهران، دستور فوری بازگشت این نوازندگان را صادر و خواستار پیگیری حق و حقوق از دست رفته این نوازندگان شد.

در این جلسه با حضور علیرضا سپهوند (مشاور فرهنگی مدیرعامل ایسنا) یک دیدار دو جانبه میان محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ) و مهدی کلانتری (مایستر کنترباس ارکستر سمفونیک)، ماکان خویی‌نژاد (مایستر ویلنسل)، پژمان اختیاری (نوازنده آلتو) و رامین براتی (نوازنده ترومبون) به عنوان نمایندگان نوازندگان اخراج شده صورت گرفت.

در این دیدار، نمایندگان نوازندگان درباره دغدغه‌های خود صحبت و به بحث و گفتگو با وزیر فرهنگ نشستند و در نهایت محمد مهدی اسماعیلی در پایان این جلسه دستور فوری بازگشت همه ۴۰ نوازنده اخراج شده از سوی بنیاد رودکی را صادر و تاکید کرد که حق و حقوق از دست رفته این نوازندگان باید پیگیری شود.

در این جلسه سید مجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) نیز حضور داشت و این در حالی بود که اسماعیلی پیگیری ویژه این موضوع را به پوراحمدی واگذار کرد.

ماجرای اخراج ۴۰ نوازنده چیست؟

تیرماه امسال خبر رسید که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، ۴۰ نفر از آن‌ها به‌خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر مهمان ارکستر) داشتند و البته به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی ارکستر اخراج شده‌اند.

اما مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) استفاده از کلمه اخراج را نادرست و بنیاد رودکی هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نوازنده‌ای اخراج نشده است و این افراد در آزمون نوازندگی شرکت نکرده‌اند و حضور و اجرا در ارکستر هم صرفا حق پذیرفته‌شدگان در آزمون نوازندگی است.

بنیاد رودکی این بیانیه را در حالی منتشر کرده بود که تقریبا همه نوازندگان اخراجی از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک و چهره‌های بنام موسیقی کلاسیک محسوب می‌شدند.

از طرفی دلیل شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی یک اقدام اعتراضی بوده است؛ آن‌ها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمون‌ها، اصرار شورای ارکستر‌ها برای آزمون از نوازندگان ثابت و با سابقه ارکستر‌ها طی سال‌های اخیر، کم‌توجهی به مطالبات نوازندگان در حوزه‌های مختلف صنفی و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها در بدنه ارکستر انتقاد داشتند و معتقد بودند در شرایط فعلی باید اول به این موارد توجه کرد.

با این حال بنیاد رودکی بدون توجه به این مطالبات، ۴۰ نوازنده جوان را جایگزین و اجرا‌هایی را نیز روی صحنه برد؛ حالا، اما به نظر می‌رسد که با دستور فوری وزیر فرهنگ ۴۰ نوازنده با سابقه می‌توانند به جایگاه قبلی خود بازگردد.

چرا ارکستر سمفونیک تهران مهم است؟

ارکستر سمفونیک تهران بزرگترین و قدیمی‌ترین ارکستر سمفونیک ایران است. این ارکستر در سال ۱۳۱۲ به وسیله غلامحسین مین‌باشیان و با نام ارکستر بلدیه آغاز به فعالیت کرد. ارکستر سمفونیک تهران در طول سال‌های فعالیت خود بار‌ها اوج و افول را تجربه کرده، اما همیشه پا برجا بوده است.

ارکستر سمفونیک هر کشوری از دیرباز از جمله جذاب‌ترین شاخه‌های زنده و پویا در موسیقی کلاسیک بوده، هست و خواهد بود و ویترین دیپلماسی فرهنگی برای آن کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
امروز يکشنبه ۳۰ آذر
امروز يکشنبه ۳۰ آذر
امروز يکشنبه ۳۰ آذر
امروز يکشنبه ۳۰ آذر