تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یک امکان مناسب برای استفاده از خاک روس‌ها

دسترسی ایران به دنیا از طریق بنادر روسیه

در شرایطی که ارتباط تجاری ایران با برخی کشورها خصوصا در غرب دنیا به دلیل تحریم‌ها قطع است اما مراودات فعلی با روسیه می‌تواند راه جدیدی برای فعالیت تجار ایرانی باشد.

کد خبر: ۱۵۵۰۸۲
۱۲:۳۵ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲

توسعه و رشد تجارت هرمس

 

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: بنادر بین‌المللی که میزبانی کشتی‌های تجاری و مسافربری از سراسر دنیا را بر عهده دارند، نقش مهمی در توسعه صادرات و اقتصاد جهانی دارند. بنادر ممکن است به نظر محلی و عمومی برسند، اما تأثیرات آن‌ها در تجارت جهانی، صادرات و حتی رفاه اقتصادی کشور‌های مختلف قابل‌توجه است. در واقع بنادر بین‌المللی همانطور که از عنوان آن پیداست لزوما در انحصار کشور مادر نیستند و می‌توانند در اختیار افرادی از کشور‌های دیگر نیز قرار بگیرند.

این موضوع البته در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و برخی از شرکت‌های تجاری و فعال در حوزه حمل و نقل دریایی هم‌اکنون از بنادر مستعد کشور روسیه برای افزایش داد و ستد تجاری خود بهره می‌برند. به هر حال حدود ۹۰ درصد از حمل و نقل کالا در جهان از مسیر‌های آبی انجام می‌شود و حتی ایران که همچنان از سوی غرب مورد تحریم واقع شده، می‌تواند از طریق کشور‌هایی که بنادر بین‌المللی دارند در این چرخه بزرگ فعالیت بیشتری داشته باشد.

در بین همسایگان ایران، سالیانه حجم قابل‌توجهی از محصولات به‌واسطه بنادر به روسیه صادر می‌شود.

همین حالا نیز شرکت‌هایی در ایران هستند که با گرفتن امتیاز استفاده از سکو‌های بنادر بین‌المللی در روسیه، توانسته‌اند تجارت خود را با جهان توسعه ببخشند. اما چطور می‌شود از ظرفیت بلااستفاده بنادر بین‌المللی خصوصا در روسیه بهره برد. تجربه شرکت شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس در این موضوع را در ادامه خواهید خواند.

بنادر روسیه: هاب تجاری عظیم

روسیه، با دسترسی به چندین دریا از جمله دریای سیاه، دریای بالتیک، اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، برخی از بزرگ‌ترین و پربارترین بنادر جهان را دارد. بنادری مانند نووروسیسک، سنت پترزبورگ و مورمانسک، با اتصال بین‌المللی و توانایی حمل‌ونقل به سراسر جهان، به‌عنوان مراکز عظیم تجاری عمل می‌کنند.

روسیه باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود، ظرفیت عظیمی برای ایجاد ارتباطات تجاری بین اروپا و آسیا دارد. برای مثال، بندر ولادی‌وستوک که در شرق دور روسیه واقع شده، خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی را به کشور‌های آسیایی مانند چین، کره و ژاپن ارائه می‌دهد.

دسترسی ایران به دنیا از طریق بنادر روسیه

حجم محصولات صادراتی و وارداتی از بنادر روسیه

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت و گاز در جهان است. علاوه بر نفت و گاز، نیروی کار، مواد خام، فلزات، دانه‌ها و محصولات صنعتی دیگر نیز از طریق بنادر روسیه صادر می‌شوند.

بنادر روسیه همچنین نقش مهمی در واردات محصولات از سراسر جهان دارند. از فرآورده‌های خوراکی و محصولات کشاورزی گرفته تا ماشین‌آلات و تجهیزات، همه از طریق بنادر روسیه وارد می‌شوند.

ایران یکی از کشور‌های صادرکننده به روسیه است که سالیانه حجم قابل‌توجهی از مواد اولیه و غذایی از جمله انواع صیفی‌جات، سبزیجات، سنگ، ظروف شیشه و بلور صادر می‌کند.

روند توسعه بنادر روسیه

روسیه در حال حاضر برنامه‌های بزرگی را برای توسعه و بهبود زیرساخت‌های بنادر خود اجرا می‌کند. این توسعه‌ها شامل افزایش ظرفیت بارگیری، بهبود امکانات بنادر، و توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل هستند. این توسعه‌ها نه‌تن‌ها به افزایش حجم صادرات ایران کمک می‌کند، بلکه می‌توانند منجر به افزایش رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای ایرانیان نیز شود. یکی از راهکار‌های روسیه برای توسعه ظرفیت شبکه حمل‌ونقل آبی خود واگذاری همه یا بخشی از امتیاز بنادر بلااستفاده در این کشور به کشور‌های همسایه از طریق بخش خصوصی است.

شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس یکی از شرکت‌هایی است که پیشنهاد دریافت حق امتیاز بندر اوسکا در روسیه را از طرف این کشور دریافت کرد. وجود یک بندر با صاحب‌امتیاز ایرانی در کشور روسیه موجب افزایش سرعت گردش سرمایه تجار ایرانی، افزایش عملیات تجاری بین دو کشور و ارزآوری خواهد شد. کسب امتیاز بندر اوسکا نه‌تن‌ها راه صادرات تجار ایرانی به روسیه را هموار خواهد کرد؛ بلکه توسعه حجم صادراتی کشور و واردات ارز به ایران را نیز افزایش خواهد داد.

دسترسی ایران به دنیا از طریق بنادر روسیه

 

دسترسی ایران به دنیا از طریق بنادر روسیه

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی