تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یک فعال کارگری مطرح کرد:

کارفرمایان هزینه‌ی بازنشستگی را از کارگران می‌گیرند

دبیر اجرایی خانه کارگر سمنان با انتقاد از کارفرمایانی که هزینه بازنشستگی را از کارگران می‌گیرند، از اداره کار و تامین اجتماعی خواست مواردی از این دست را پیگیری کرده و با کارفرمایان متخلف برخورد کنند.

کد خبر: ۱۵۵۰۸۱
۱۱:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲

کارفرمایان هزینه‌ی بازنشستگی را از کارگران می‌گیرند

 

دیدارنیوز: حبیب الله محقق (دبیر اجرایی خانه کارگر سمنان) به خبرنگار ایلنا گفت: با افزایش هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، برخی کارفرمایان واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی سمنان بجای پرداخت این هزینه، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آن را برعهده بگیرند.

او با بیان اینکه برخی از این کارگران از خانه کارگر سمنان تقاضای رسیدگی به مطالباتشان را دارند، افزود: با افزایش هزینه‌های بازنشستگی از مهر ماه سال ۹۳، برخی کارفرمایان بویژه کارگاه‌های کوچک با قانون‌شکنی درصدد برآمده‌اند تا این هزینه را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان گفت: به عنوان نمونه از یک واحد تولیدی گزارش شده که کارفرمای شش کارگر زنِ متقاضی بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور که امکان پرداخت هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر را نداشت، از آن‌ها درخواست پول می‌کند. این کارگران ناچار بودند مطالبات سنواتی و اضافه‌کاری پایان خدمت خود را که بایستی کارفرما آن را پرداخت می‌کرد، به ازای پرداخت هزینه سختی کار به او می‌پرداختند.

به گفته وی؛ متداول شدن این رویه در حالی‌ست که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار و سایر مطالبات خود هزینه‌ای پرداخت کنند.

طبق اظهارات وی؛ هزینه بازنشستگی (با مشاغل سخت و زیان‌آور) هر یک از کارگران دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است که برخی با فروش طلا و لوازم غیرضروری زندگی، آن را تامین می‌کنند، اما برخی بعد از بازنشستگی از ترس قطع شدن مستمری‌شان حاضر نمی‌شوند مطالبات بازنشستگی خود را از مراجع قانونی و قضایی پیگیری کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه هر روز این مشکل برای تعداد زیادی از کارگران متقاضی بازنشستگی تکرار می‌شود، در ادامه گفت: از مسئولان اداره کار و تامین اجتماعی سمنان درخواست داریم به این مسئله ورود کنند.

 

 

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی