تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
نماینده مجلس توضیح داد

عدم استقبال مردم از طرح کالابرگ نشانه چیست؟

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: عدم استقبال مردم از طرح کالابرگ نشان داد که برای اجرای آن به دقت برنامه‌ریزی نشده است.

کد خبر: ۱۵۴۹۷۷
۱۲:۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲

.

دیدارنیوز: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شرایطی در کشور به وجود آمده است که کالا‌های اساسی با ارز ترجیحی وارد می‌شوند، اما قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس ارز آزاد صورت می‌گیرد، تنها راه چاره برای این موضوع توزیع کالا از طریق کارت الکترونیک است تا مشکلات در حوزه قیمت‌گذاری‌ها برطرف شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توزیع نامناسب کالا‌های اساسی مردم گفت: متاسفانه اکنون شرایطی در کشور به وجود آمده است که کالا‌های اساسی با ارز ترجیحی وارد می‌شوند، اما قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس ارز آزاد صورت می‌گیرد که این امر زمینه‌ساز مشکلات خانواده‌ها شده است و تنها راه چاره برای این موضوع توزیع کالا از طریق کارت الکترونیک است تا مشکلات در حوزه قیمت‌گذاری‌ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه توزیع کالا‌های اساسی از طریق کارت الکترونیک مشکلات را برطرف خواهد کرد، تصریح کرد: این اقدام منجر به این خواهد شد که افراد بتوانند با این کارت طیف وسیع‌تری از کالا‌ها را تهیه کنند. در واقع کارت الکترونیک کالا می‌تواند جایگزین نظام کوپنی شود و ما با این شیوه قادر خواهیم بود قدرت خرید مردم را حفظ کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که اگر کالای اساسی با ارز نیمایی وارد شود، مابه‌التفاوت قیمت کالای خارجی و داخلی عملاً به عاملی برای قاچاق معکوس تبدیل خواهد شد؛ بنابراین محدودیت در منابع اجازه نمی‌دهد تا بیش از نیاز کالا وارد کنیم و جلوی احتکار را بگیریم؛ لذا نیازمند سازوکار توزیع هستیم تا از قاچاق احتمالی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ثبات در قیمت و توزیع کالا‌های اساسی مورد نیاز خانوارها، تاکید کرد: دولت باید یک فکر و ایده اساسی و مناسب برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک داشته باشد تا در نتیجه آن از فرآیند توزیع کالا‌های اساسی اطمنان حاصل کنیم که کالای واردشده به طور حتم در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصرح کرد: اینکه از سوی دولت اینگونه مطرح می‌شود که از طرح کالابرگ استقبال صورت نگرفته نشان‌دهنده آن است که این به دقت برنامه‌ریزی نشده و با درنظر گرفتن سازوکار‌های مناسب و بر مبنای مشوق‌های مناسب اجرایی نشده است. البته یک مساله دیگر تاخیر در اجرای قانون کالابرگ بود که اگر از همان زمان که براساس قانون اجرای آن الزامی بود اجرا می‌شد، شاید نوع استقبال متفاوتی را مشاهده می‌کردیم.

قادری همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار داشت: بله، مساله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم یکی از دغدغه‌های مهم است، بازنشستگان ما سال‌ها زحمت کشیده‌اند، اما اکنون با مشکلاتی مواجه هستند، به نظرم دولت حتما باید در یک لایحه موضوع همسان‌سازی بازنشستگان را به مجلس ارائه کند. ما انتظار داریم دولت سریعاً اقدام کند تا این انتظارات و توقعات برآورده شود و مجلس هم آمادگی لازم برای همکاری با دولت را در این زمینه دارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی