تیتر امروز

سانحه هوایی ورزقان؛ عزای عمومی در ترکیه، آمریکا تسلیت گفت/ عزاداری در مشهد +ویدیو
سقوط دردناک بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

سانحه هوایی ورزقان؛ عزای عمومی در ترکیه، آمریکا تسلیت گفت/ عزاداری در مشهد +ویدیو

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «کنعانی‌مقدم» واقعه شهادت رییس‌جمهوری و هیات همراه را بررسی می‌کند:

ابراهیم رئیسی تلاش می‌کرد دولتی فراجناحی باشد/امیرعبداللهیان «شهید قدس» است

یکی از سیاستمداران در گفت‌وگو با دیدار معتقد است که رییسی با جمع کردن منتقدان و موافقان زیر یک سقف تلاش می‌کرد فراجناحی باشد.
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

راستی‌آزمایی یک ادعا درباره رشد اقتصادی منفی دولت قبل

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرده رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت قبل منفی بوده است اما بررسی گزارش‌های رسمی منتشر شده از داده‌های رشد اقتصادی نشان می‌دهد که ادعای مطرح شده توسط رئیس یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی کشور کاملا نادرست است.

کد خبر: ۱۵۴۹۴۷
۱۸:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

راستی‌آزمایی یک ادعا درباره رشد اقتصادی ۳ سال پایانی دولت روحانی

دیدارنیوز: داوود منظور اخیرا در توئیتی اعلام کرد که رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت قبل منفی بوده است، اما آمار‌ها این ادعا را رد می‌کنند.

تجارت‌نیوز نوشت: «هفته گذشته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار توئیتی در صفحه رسمی خود، به بررسی وضعیت رشد اقتصادی در دولت سیزدهم و مقایسه آن با دولت قبل پرداخت. منظور در این توئیت نوشت: براساس آمار منتشره توسط مرکز آمار ایران، متوسط نرخ رشد اقتصادی در دهه ۹۰ کمتر از یک درصد و در سه سال پایانی دولت قبل منفی دو درصد بوده است. در دو سال اول دولت سیزدهم متوسط نرخ رشد اقتصادی به ۴.۸ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه در ادامه تاکید کرده که «آمار ترجمان واقعیت‌هاست.»، با این وجود بررسی گزارش‌های رسمی منتشر شده از داده‌های رشد اقتصادی نشان می‌دهد که ادعای مطرح شده توسط رئیس یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی کشور کاملا نادرست است.

راستی‌آزمایی یک ادعا درباره رشد اقتصادی ۳ سال پایانی دولت روحانی

رشد اقتصادی در ۳ سال پایانی دولت قبل منفی بود؟

منظور در حالی ادعا کرده است که نرخ رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم، یعنی سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منفی بوده که آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار این ادعا را رد می‌کنند. بر اساس آمارها، نرخ رشد اقتصادی از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ تنها در دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منفی بوده؛ بنابراین، نرخ رشد اقتصادی تنها در یک سال از سه سال پایانی دولت دوازدهم، زیر صفر بوده است.

این احتمال هم وجود دارد که رئیس سازمان برنامه و بودجه سعی کرده رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ که آخرین سال دولت دوازدهم بوده را به نام دولت سیزدهم بزند که البته در این صورت نیز نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ منفی نبوده و ادعای منظور باز هم رد می‌شود.

از دست دادن سرمایه اجتماعی با اظهارات نسنجیده!

دو سال از آغاز به‌کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد و دولتمردان در این مدت بار‌ها سعی کرده‌اند با مقایسه وضعیت شاخص‌های اقتصادی با دولت قبل، از دستاورد‌های خود بگویند. با این وجود، این اقدام در برخی موارد به مقایسه آمار‌ها محدود نشده و کار به سوءاستفاده و دستاوردسازی رسیده است.

البته ذکر این نکته لازم است که چنین اقداماتی محدود به دولت سیزدهم نمی‌شود و در دیگر دولت‌ها نیز مسبوق به سابقه بوده؛ با این وجود به نظر می‌رسد که این موضوع در دولت فعلی به اوج خود رسیده است.

مطرح شدن ادعا‌های این چنینی از سوی رئیس یکی از مهم‌ترین بازو‌های اقتصادی کشور، نه تنها دردی از وضعیت اقتصادی کشور دوا نمی‌کند، بلکه وضعیت سرمایه اجتماعی دولت که همین حالا نیز پایین است را وخیم‌تر می‌کند و اعتماد مردم به آمار‌های اقتصادی و همچنین اظهارات مسئولان کشور را نیز از بین می‌برد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی