تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

توضیح سلاجقه درباره کاهش تراز آب دریای خزر

سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست.

کد خبر: ۱۵۴۹۲۹
۱۳:۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

توضیح سلاجقه درباره کاهش تراز آب دریای خزر

دیدارنیوز: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست.

علی سلاجقه در نشست خبری که امروز و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به کاهش تراز دریای خزر گفت: دریای خزر هم از نظر ارتفاعی و هم تراز آب در حال کاهش است و نتایج آخرین مطالعات انجام شده که نتیجه آن در مجله نیچر نیز چاپ شده نشان داد که وضعیت دریای خزر از نظر کاهش تراز و سطح، روند و نوسانات متعددی دارد.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقلیمی، تراز دریای خزر در مواردی کاهش داشته و در مواردی نیز افزایش و پیش‌روی داشته است. درحال حاضر در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است.

سلاجقه بار دیگر به نتایج مطالعات منتشر شده در مجله علمی نیچر اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشرشده است. رودخانه ولگا تامین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سد‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به نقش پنج کشور حاشیه خزر در وضعیت این دریاچه گفت: هر پنج کشور در مدیریت دریای خزر مشارکت دارند و می‌توان گفت که هیچ کشوری مقصر کاهش تراز آب دریای خزر نیست، چون کشور‌ها در روال عادی در آبخیزداری، بهره برداری خود را انجام می‌دهند، اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهدیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به کنوانسیون تهران در خصوص دریاچه خزر نیز اشاره کرد و گفت: در قالب این کنوانسیون نشست‌هایی در حال برگزاری است. کارگروه‌هایی علمی کنوانسیون نیز شکل گرفته است تا بتوان نسبت به مدیریت دریای خزر هم از نظر آب و هم آلاینده‌ها اقدام کرد.

تاکید مجدد سلاجقه: پروژه پتروشیمی میانکاله مجوز محیط زیستی ندارد

سلاجقه در ادامه درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت: این پروژه مجوز محیط زیستی ندارد و ما مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و انشالله در مسیر کار قرار دارد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست درخواست پروژه میانکاله را بررسی کرده است و این صنعت هیچگونه مجوز استقرار ندارد. وقتی که یک طرح در هیات وزیران مصوب می‌شود برای اینکه اجرایی شود باید تمام مراحل خود را که یکی از آن‌ها دریافت مجوز‌های محیط زیستی است را طی کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای مجوز‌های محیط زیستی رویکرد به این سمت و سو است که پروژه‌ها و طرح‌هایی که مشکل محیط زیستی ندارند و یا می‌توانند در فرایند بهره‌برداری مشکلات خود را حل کنند کمک کنیم تا به پروژه‌های خود را به سرانجام برسانند. چرا که کشور به توسعه نیاز دارد و باید به طرح‌هخا کمک کنیم تا به مرحله اجرا برسند.

سلاجقه تاکید کرد: درصورتی که یک پروژه از لحاظ آلایندگی، خاک و... شرایط مناسی نداشته باشد سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف خود عمل می‌کند و مجوز صادر نمی‌کند. ما تحت فشار قرار نمیگیرم و تنها به وظایف خود عمل می‌کنیم.

وی درباره فرایند آغاز این پروژه اظهار کرد: در آخرین نشستی که درباره طرح پتروشیمی برگزار شد، مجری طرح به جلسه نیامدند و کلنگ به زمین خورد، اما این کلنگ زدن فاقد مجوز محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا برای صدور برخی مجوز‌های زیست محیطی تحت فشار قرار می‌گیرند یا خبر تاکید و تصریح کرد: مسائل محیط زیستی فرایندمحور هستند و گزارش ارزیابی زیست‌محیطی برای ایجاد یک صنعت در یک مجموعه کارشناسی و تخصصی بررسی می‌شود و من هیچ اطلاع و دخالتی در آن ندارم و در آن بخش نماینده‌های اقشار مختلف شرکت می‌کنند و موضوعات کاملا به‌صورت فنی و منطبق با آیین‌نامه‌ها و قوانین بررسی می‌شود و امضا و ابلاغ آن توسط معاون مربوطه انجام می‌شود و من در جریان تمام فرایند نیستم و هیچ دخل و تصرفی در صدور این مجوز‌ها ندارم که بگویم در صدور مجوز‌ها تحت فشار قرار می‌گیرم.

مجوز سد «خرسان ۳» در دولت قبل صادر شده بود

سلاجقه درباره مجوز سد «خرسان ۳» و طرح انتقال آب از خرسان ۳ به فلات مرکزی نیز اظهار کرد: پروژه سد خرسان ۳ مجوز از دولت قبل محیط زیستی دارد و تبعات آن قطعا در کمیته مورد ارزیابی قرار گرفته است چرا که مجوز محیط زیستی آن در دولت قبل داده شده بود.

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب از سد خرسان ۳ به فلات مرکزی در دستور کار و بررسی سازمان قرار دارد، ادامه داد: اگر قرار باشد به طرحی همچون انتقال آب مجوز محیط زیستی داده شود، حتما درباره مسیر انتقال آب نیز بررسی کافی خواهیم شد، به خصوص در حوزه زاگرس که بسیار ارزشمند است؛ بنابراین مسیر طرح‌ها و پروژه‌ها باید مورد بررسی و تایید کامل قرار گیرد و اگر قرار باشد در پروژه‌ای بازبینی صورت گیرد حتما این کار انجام می‌شود.

پیشنهاد تغییر نام شورای عالی محیط زیست کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره پدیده تغییرات اقلیمی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مرجع ملی تغییر اقلیم در کشور سازمان حفاظت محیط زیست است، دو درخواست را به دولت دادیم، یک ماده تغییر اقلیم را در قالب یک لایحه به دولت تقدیم کردیم که اگرتصویب شود برای تمام دستگاه‌های کشور در این زمینه برنامه داریم و باید به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد نیز تغییر نام شورای عالی محیط زیست کشور به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم است که درخواست آن به دولت رفته است امیدواریم که مصوب شود.

سلاجقه گفت: تغییر اقلیم تمام ارکان و حیات ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و باید برای کنترل آن سازگاری ایجاد کنیم و برنامه‌های مدون داشته باشیم و همه دستگاه‌ها باید در زمینه تغییر اقلیم که تمام ارکان را تحت تاثیر قرار داده است به وظایف خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: با وجود تغییر اقلیم باید سبک زندگی، مصرف آب، مصرف انرژی، تولید پسماند و پساب و ... تغییر کند و امدواریم بتوانیم در این زمینه قدم‌های مثبت برداریم. اگر این طرح‌ها مصوب شوند تضمین اجرایی دارند.

تصویب فصل محیط زیست در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا هیچ فصلی به نام محیط زیست در برنامه هفتم توسعه وجود ندارد، گفت: ماموریت‌های محیط زیست در برنامه هفتم توسعه در قالب فصل محیط زیست در کمیسیون شورای اسلامی مصوب شده است و امیدوارم در صحن مجلس نیز همین روال ادامه یابد و به تصویب رسد، در این صورت محیط زیست کشور در برنامه هفتم توسعه وضعیت بسیار خوبی خواهد داشت.

رهاسازی آب به دریاچه ارومیه تا آخر شهریور

سلاجقه درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: حدود دو هفته قبل یک بازدید جامع از دریاچه ارومیه داشتم و خوشبختانه تالاب‌های ادواری دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی داشتند. شب گذشته نیز با حضور معاون اول رئیس جمهوری ستاد ملی دریاچه ارومیه تشکیل جلسه داد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دریاچه ارومیه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد ادامه داد: برنامه‌ریزی شده که تا آخر شهریور از چند سد آب رهاسازی شود و خبری از مرگ دریاچه نیست.

به گفته وی، ۱۰ کیلومتر نیز از پروژه و مسیر انتقال آب تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه باقی مانده که در صورت تکمیل آن حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود و وزارت نیرو در آینده این مسیر را تکمیل می‌کند.

رئیس سازمان حفاطت محیط زیست با بیان اینکه خبر‌های خوشی در مورد دریاچه ارومیه خواهیم شنید اضافه کرد: همه اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده است. در خصوص مباحث نرم‌افزاری شب گذشته به تصمیمات خوبی رسیدیم و برای وزارت‌خانه‌های نیرو و جهادکشاورزی در زمینه حذف چاه‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها و الگوی کشت مناسب تصمیمات خوب صورت گرفته است.

تاثیر سدسازی‌های ترکیه بر اقلیم ایران

وی درباره سد سازی‌های کشور ترکیه و تاثیرات آن در تشدید تغییرات اقلیمی گفت: درباره آنچه در ترکیه رخ داده نشست‌هایی داشته‌ایم و رویکرد الان مناسب است تا رهاسازی آب انجام شود. به لحاظ توپوگرافی ایران در پایین دست رودخانه‌ها قرار دارد بنابراین نشست‌های خوبی با عراق و سوریه انجام دادیم. پس از نشست‌های بین المللی گرد و غبار سفر‌هایی را به این دو کشور خواهیم داشت در مجموع رویکرد‌ها نسبت به گذشته همگراتر شده است و امیدواریم که اتفاقات خوبی در راه باشد.

وی درباره آلودگی‌ها و زباله‌های موجود در دریای خزر با اشاره به نشست تغییرات اقلیمی گلاسکو (کاپ ۲۶) در ژنو ابراز امیدواری کرد که با انجام رایزنی برای نشست کاپ ۲۷ قرارداد‌های عملیاتی برای طرح‌های مشترکی که هر پنج کشور حاشیه دریای خزر می‌توانند مشارکت داشته باشند در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر با توجه به کنوانسیون تهران کشور‌ها متعهد هستند که اقدامات مناسبی انجام شود.

چراغ سبز هیئت حاکمه افغانستان برای رهاسازی حق‌آبه هامون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تالاب هامون اظهار کرد: شرایط هامون بسیار بد است و هم‌وطنان ما در شرایط سختی هستند. دولت در کنار مردم است و رئیس جمهور نیز در سفر خود به سیستان بحث مطالبه مردم را در ابعاد بین‌المللی مطرح کردند. هیئت حاکمه افغانستان هم همکاری‌هایی دارد و بازدید‌هایی که انجام شد نیز در راستای توافق‌نامه بود. مسئله آب در خود افغانستان هم مطلوب نیست، اما هیئت حاکمه افغانستان چراغ سبز نشان داده و پذیرفته است که اگر شرایط بارندگی خوب باشد، حقآبه ایران را رهاسازی کند.

دلیل آلودگی خلیج فارس لوله‌های نفتی فرسوده است

وی با اشاره به آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس گفت: لوله‌های نفتی که در آنجا هستند بیش از ۵۰ سال عمر دارند و به همین دلیل با وزارت نفت صحبت کرده‌ایم که برای تعویض این لوله‌ها از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کند. امیدواریم شرکت نفت در این زمینه به سرعت وارد عمل شود. همکاران من در معاونت دریایی نیز پیگیر این موضوع هستند.

سلاجقه در پایان با اشاره به توسعه سواحل مکران تصریح کرد: نقشه مکان‌یابی آب شیرین‌کن‌های مکران را تهیه کرده‌ایم و در اختیار دستگاه‌ها قرار دادیم. در بحث مکان‌یابی پروژه‌ها نیز چند طرح وجود داشت که شرایط مناسبی نداشتند و از نظر ضوابط استقرار تهدیدی برای تالاب‌های منطقه بودند که قرار شد جابه جا شوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی