تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
در مراسم گرامیداشت هفته دولت مطرح شد

شاخصه‌های نظام اداری انقلابی از نگاه «رئیسی»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در مراسم گرامیداشت هفته دولت، نظام اداری مردم پایه، عدالت محور، متکی بر ایمان و توام با بهره‌وری را از شاخصه‌های نظام اداری انقلابی برشمرد.

کد خبر: ۱۵۴۸۰۲
۱۲:۴۱ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

رئیسی

دیدارنیوز: رئیس جمهور با تاکید بر الزام انکار ناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت‌: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی بسیار نقش‌آفرین است.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در مراسم گرامیداشت هفته دولت و هجدهمین جشنواره شهید رجایی ضمن تلاش مخلصانه تمامی دست‌اندرکاران دولت در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری در سراسر کشور برای ایجاد امید در جامعه را شایسته تقدیر دانست و با تاکید بر الزام انکارناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت‌: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی بسیار نقش‌آفرین است.

رئیس جمهور در ادامه نظام اداری مردم پایه، عدالت محور، متکی بر ایمان و توام با بهره‌وری را از شاخصه‌های نظام اداری انقلابی برشمرد و افزود: امروز باید ضمن ارزیابی و مقایسه نظام اداری کشور با این شاخصه‌ها ببینیم نظام اداری ما با نظام اداری متناسب برای تحقق اهداف انقلاب چه میزان فاصله دارد.

رئیسی متناسب سازی نظام اداری کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی را وظیفه همه مسئولان و مدیران و کارمندان دانست و تصریح کرد‌: چنین تحولی ممکن است در ابتدا با موانعی مواجه شود چرا که برخی تحول‌ناپذیرند و به وضع موجود اداره‌ها و سازمان‌ها اکتفا می‌کنند.

رئیس جمهور بروکراسی اداری را یکی از مشکلات نظام اداری کشور و موجب پیچیدگی، درهم‌تنیدگی و کندی کار‌ها دانست و افزود: ما بر کار کارشناسی در نظم اداری کشور تاکید داریم، اما باید مراقبت کنیم که هم کار کارشناسی و عالمانه و به دور از اعمال نظرات فردی و شخصی صورت گیرد و هم موجب کندی کار نشود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در نظام مدیریت برای اینکه چه کنیم که هم از نظر کارشناسی استفاده کنیم و هم با موانع و کندی در نظام اداری مواجه نباشیم، نظریات مختلفی را به وجود آورده است، ایجاد سازمان چابک توام با افزایش بهره وری را مقدمه تحقق این مهم دانست.

رئیسی رشد اقتصادی را در گرو افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری دانست و گفت‌: اگر این دو رکن در کنار هم نباشند هدفگذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی قابل تحقق نیست، لذا ضروریست همه دستگاه‌ها در کنار سازمان بهره‌وری بدنبال افزایش این فرآیند مهم باشند تا هم رشد اقتصادی محقق شود، هم اعتماد عمومی و رضایتنمدی مردم نسبت به سازمان‌های اداری کشور افزایش یابد و هم به رشد سرمایه اجتماعی منجر شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره تشکیل کارگروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی دلایل ایجاد نارضایتی مردم در سازمان‌ها گفت‌: بررسی گزارش این کارگروه نشان می‌دهد که در بسیاری از ادارات امکان دستیابی به نتیجه و رفع موانعی که منجر به کندی کار‌ها می‌شود قابل انجام است، لذا به همه مدیران در سراسر کشور بویژه در سازمان اداری و استخدامی و سازمان بهره‌وری توصیه کنم با بازنگری در فرآیند‌ها تا حد امکان از گردش کار‌ها در نظام اداری بکاهند و امورات را چابکتر، سریع‌تر و سهل‌تر به نتیجه برسانند.

رئیسی رفع موانع و چالش‌های پیش روی نظام اداری کشور را نیازمند کار جهادی با شاخصه‌های انگیزه، اندیشه و سرعت کار دانست و گفت‌: در شرایطی که خواسته دشمن، نظام اداری ناکارآمد با هدف ایجاد نارضایتی در مردم است مسئولان باید با روحیه مضاعف و کار جهادی و نه کار معمولی و عادی بدنبال افزایش امید در جامعه با کارآمد کردن نظام اداری کشور باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه صرف دستور دادن از سوی مدیران به منزله تحقق و اجرا کار‌ها نیست تاکید کرد: همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تا عدم تحقق عینی و عملی یک دستور، آن مسئله را انجام شده تلقی نکنند.

رئیس جمهور ادامه داد: هر چند نیت‌ها در اتخاذ تصمیمات و دستورات خیر است، ولی باید اجرایی شدن و تحقق عینی مسائل نیز پیگیری شود و نباید به هیچ‌وجه از پیگیری خسته شویم.

رئیسی با اشاره به معطل ماندن برخی پروژه‌ها و طرح‌ها به دلیل عدم پیگیری توسط مسئولین امر، تصریح کرد: برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها چند سال معطل برخی قرارداد‌هایی مانده که باید سیر خود را طی می‌کرد، ولی انجام این کار به اندازه عمر چند دولت طول کشیده است.

رئیس جمهور افزود: همه مدیران و وزرا و روسای سازمان‌ها باید با هدف افزایش سرعت و دقت، در سیر کار‌ها و فرایند‌ها بازنگری کنند.

رئیسی مردم‌داری، عدالت‌خواهی، حق‌خواهی و توجه به چابک‌سازی در سازمان اداری را شاخصه‌های شخصیتی شهید رجایی در نحوه مدیریت عنوان کرد و اظهار داشت: مدیران باید بی‌واسطه با مردم ارتباط بگیرند و روند پیشرفت امور را بسنجند. همچنین باید در زمینه جذب نیرو این مسئله را مدنظر داشته باشند که آیا برای تدبیر امور و انجام کار‌ها به پست و جایگاه و نیروی جدید نیاز هست یا نه؟ ابتدا باید کار تعریف شود و بعد نسبت به جذب نیرو اقدام کرد.

رئیس جمهور هوشمندسازی را امری ضروری برشمرد که به شفافیت در کار‌ها کمک می‌کند و گفت: اگر در جایی این هوشمندسازی مانع تلف شدن وقتِ نیرو‌ها شود، ضرورت آن بیشتر هم می‌شود؛ بدانید که ما مسئول عمر کارکنان و نیرو‌های نظام اداری کشور نیز هستیم و باید در قبال آن پاسخگو باشیم. هم خود نیروی انسانی در برابر چگونگی صرف وقت خود در ادارات مسئول است و هم ما باید در برابر چگونگی تعریف کار برای آن‌ها پاسخگو باشیم.

رئیسی همچنین توجه به کرامت مردم در سازمان اداری کشور را امری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: بلند شدن جلوی پای مردم یکی از جلوه‌های حفظ کرامت مردم است، ولی درست و سریع انجام دادن کار مردم نیز رعایت کرامت مردم و ارباب رجوع است.

رئیس جمهور ضرورت دانش‌افزایی کارکنان دولت را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: باید برای کارآمدی و روزآمد شدن نیروی انسانی به دانش و علوم روز تدابیر لازم را بیندیشیم و اینگونه نباشد که نیروی انسانی پس از دریافت حکم استخدامی خود را از توجه به دانش‌افزایی و افزایش مهارت بی‌نیاز بداند.

رئیسی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به ضوابط نظام اداری و پرهیز از روابط در ساختار اداری کشور گفت: ساختار اداری به دور از فساد، تبعیض و تحقیر، سازمان اداری تراز انقلاب اسلامی است که در چارچوب گام دوم انقلاب قابل تفسیر است.

رئیس جمهور ایجاد نظام عادلانه حقوق و مزایا را نیز از رسالت‌های دولت دانست و گفت: اگر نظام عادلانه حقوق و مزایا جایش را به نظام چانه‌زنی در مجلس و دولت بدهد، جای تأسف است؛ باید هر کس به میزان تلاش و زحمتی که می‌کشد، حقوق دریافت کند و برای تحقق نظام عادلانه حقوق و مزایا همه بخش‌ها اعم از مجلس، دولت و سازمان‌ها و نهاد‌ها باید دست به دست هم بدهند تا این امر اجرایی شود، هرچند ممکن است عده‌ای از اجرایی شدن آن ناراحت شوند.

در بخش ابتدایی این مراسم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان بهزیستی، استانداری زنجان، دانشگاه ایلام، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و وزارت امور خارجه به‌عنوان دستگاه‌های برتر هجدهمین دوره جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس جمهور تقدیر به‌عمل آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی