تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
«بلومبرگ» مدعی شد

توافق محرمانه بین ایران و آمریکا

خبرگزاری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی از معامله بین ایران و آمریکا در بازار‌های جهانی نفت خبر داد و دیپلماسی محتاطانه و محرمانه بین ایران و ایالات متحده را به‌رغم منقضی‌شدن بازگشت به توافق هسته‌ای، باعث پیشرفت در تبادل زندانیان، رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده و احتمالا غنی‌سازی اورانیوم ایران دانست.

کد خبر: ۱۵۴۷۶۹
۲۱:۰۲ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۲

توافق محرمانه بین ایران و آمریکا

دیدارنیوز: خبرگزاری «بلومبرگ» نوشت که «یک معامله بین ایران و آمریکا در بازار‌های جهانی نفت در حال انجام است.»

این خبرگزاری، در گزارشی که جمعه سوم شهریورماه منتشر شد، دیپلماسی محتاطانه و محرمانه بین ایران و ایالات متحده را به‌رغم منقضی‌شدن بازگشت به توافق هسته‌ای، باعث پیشرفت در تبادل زندانیان، رفع انسداد دارایی‌های مسدود شده و احتمالاً غنی‌سازی اورانیوم ایران دانست و نوشت: «به نظر می‌رسد که آن‌ها به یک توافق غیررسمی در مورد جریان نفت دست یافتند.»

به گفته بلومبرگ، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان می‌کنند که به تدریج، اجرای برخی از تحریم‌ها را بر فروش نفت ایران کاهش داده‌اند.

بلومبرگ همچنین نوشته است که «تهران تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع تحریم در پنج سال پیش بازگردانده و بیشترین نفت خود را در یک دهه اخیر به چین صادر می‌کند.»

افزایش عرضه به کاهش قیمت نفت کمک می‌کند، قیمتی که این هفته در لندن به زیر ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت و پس از سال‌ها تورم افسارگسیخته، باعث تسکین مصرف‌کنندگان و بانک‌های مرکزی شد.

بلومبرگ در ادامه افزود: «پایین نگه داشتن قیمت بنزین، در حال حاضر نزدیک به ۴ دلار در هر گالن، ممکن است به کمپین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ کمک کند.»

هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کالا در «RBC Capital Markets LLC» در نیویورک گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است، بستن قرارداد‌ها برای به دست آوردن بشکه‌های اضافی. منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد تولید بشکه‌های بیشتر در بازار همسو است.»

بنا به گزارش بلومبرگ، «گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران به طور قابل توجهی (در قبال مجوز افزایش فروش نفت)، سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده با درجه تسلیحات را کاهش داده است.»

به ادعای بلومبرگ، «تنش‌زدایی آزمایشی در حال عبور از تجارت نفت است. واشینگتن همچنان خرید‌های بسیاری از مشتریان پیش از تحریم ایران مانند کره جنوبی، ژاپن یا کشور‌های اروپایی را تحمل نمی‌کند، اما نسبت به افزایش فروش به چین رضایت دارد.»

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی در پاریس، تولید نفت ایران در ماه جولای به ۳ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ است.

ناظران می‌گویند، کاخ سفید خرسند خواهد شد که بشکه‌های بیشتری را در بازار ببیند تا به حفظ قیمت‌ها کمک کند.

پیشتر خبرگزاری دولتی «شانا» نوشته بود که جواد اوجی، وزیر نفت ایران اخیرا به کمیته انرژی مجلس گفته است که تهران انتظار دارد تولید خود را در هفته‌های آینده به ۳.۴ میلیون بشکه برساند.

به گفته افرادی که مستقیماً از این موضوع مطلع هستند، این میزان ممکن است تا پایان سال به ۳.۶ میلیون بشکه افزایش یابد.

اگر ایران به این هدف دست یابد، فقط چند صد هزار بشکه کمتر از ظرفیت ۳.۸ میلیون بشکه‌ای، با قبل از تحریم فاصله خواهد داشت.

به نقل از العربیه، به گفته کارشناسان، افزایش عرضه در لحظه‌ای شکننده برای بازار‌های جهانی نفت رخ می‌دهد و با توجه به اینکه اکثر خریداران بالقوه هنوز محدودیت‌های مجاز ندارند، ایران در نهایت به اشتهای چین متکی خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی