تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نماینده فومن: واردات بی‌رویه برنج کمر کشاورز و کارگر برنجکار را شکسته است

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان گفت: با نداشتن آمار دقیق برای ۶۰۰ هزار تن نیاز، مجوز وادرات ۲ میلیون تنی داده می‌شود و این کار به معنای شکستن کمر کشاورز و کارگر برنجکار است.

کد خبر: ۱۵۴۷۴۰
۰۹:۴۲ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲

نماینده فومن: واردات بی‌رویه برنج کمر کشاورز و کارگر برنجکار را شکسته است

 

دیدارنیوز: خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی محلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مشکلات کشاورزان برنجکار از جمله واردات برنج در فصل برداشت محصول برنج، گفت: سرانه مصرف برنج کشور سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده و در حال حاضر میزان تولید کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است، واردات بی رویه و بدون آمار دقیق برنج باعث نابودی کشاورزان برنجکار شده است.

وی با اشاره به اینکه پایه و اساس تصمیم درست براساس واردات برنج داشتن آمار دقیق است، ادامه داد: برنجکاری تنها در استان‌های شمالی انجام نمی‌شود بلکه به صورت مثال استان خوزستان حدود ۱۴۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت برنج دارد، در کنار خوزستان ما استان‌های مشهد، اردبیل، اصفهان و برخی استان‌های دیگر را هم داریم که کاشت برنج انجام می‌دهند، اما واردات بی رویه باعث شده تا کشاورزان برنجکار انگیزه‌ای برای کشت نداشته باشند.

نماینده مردم فومن در مجلس تصریح کرد: علت این واردات بی‌رویه و نابه‌جا که باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان شده، نبود آمار دقیق است، وزارت جهاد آمار دقیقی را از تولید برنج کشور ندارد؛ علت عمده نداشتن آمار هم این است که یک عده نمی‌خواهند آمار دقیق احصاء شود تا براساس نیاز واقعی واردات برنج انجام شود. حالا آن‌هایی که در این بحث واردات نقش دارند، آن‌ها معمولا بیشتر دنبال این مساله هستند.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: پایه تصمیم‌گیری صحیح آمار دقیق است، اگر این مساله اصلاح نشود هیچ اقدامی متناسب نخواهد بود، جهاد کشاورزی بیاید بعد از برداشت محصول برنج امسال در کشور یک آمار دقیقی را از تولید برنج در هر سال دریافت کند، جمع آوری این آمار به راحتی قابل انجام است. جهاد کشاورزی هر شهرستان به صورت دقیق می‌تواند میزان تولید را به دست بیاورد؛ این آمار در استان جمع آوری می‌شود و نهایتا در سطح کل کشور آمار به دست می‌آید.

وی تاکید کرد: وقتی که هر سال این کار انجام شود و آمار دقیق داشته باشد، به نظر من با توجه به میزان مصرف که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن عرض کردم که البته بنده این آمار تولید را واقعی نمی‌دانم و احساس می‌کنم میزان تولید کشور بیشتر از این است، اما گفته شده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است؛ لذا ما ۶۰۰ هزار تن براساس این آمار کسری برنج داریم، اما به یکباره با ارز نیمایی متاسفانه مجوز‌هایی صادر می‌کنند که ۲ میلیون تن برنج وارد می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: این اقدام یعنی شکستن کمر کارگر و کشاورز برنج‌کار چراکه امروز که ما صحبت می‌کنیم محصول سال گذشته روی دست کشاورزان برنجکار باقی مانده و اقدام جدی برای خرید تضمینی انجام نشده است. به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کردم که باید شرط اول برای دادن مجوز به واردکنندگان برنج خرید محصول داخلی باشد. اگر واردکنندگان ملزم به خرید برنج داخلی در اندازه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج شوند پس از آن مجوز واردات دریافت می‌کنند.

وی ابراز داشت: مجددا به عنوان یک نماینده که خودم هم کشاورز هستم تاکید می‌کنم که با توجه به اطلاعاتی که دارم جمع‌آوری یک آمار دقیق و بررسی میدانی این گزاره قابل اثبات است که ما در حوزه برنج نیاز به واردات نداریم.

 

 

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی