تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
مدیر امور آب و فاضلاب خبر داد

وضعیت بحرانی منابع آبی «تربت‌جام»؛ آب‌رسانی با تانکر

اشراقی، مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام از بحرانی بودن منابع آبی این شهرستان به دلیل خشک‌سالی و کاهش بارندگی خبر داد.

کد خبر: ۱۵۴۶۵۹
۱۳:۳۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲

وضعیت بحرانی منابع آبی «تربت‌جام»

دیدارنیوز: مرتضی اشراقی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه شهر تربت‌جام و پنج شهر تحت پوشش آب و فاضلاب ۵۰۷ لیتر در ثانیه نیاز آبی دارند، اما اکنون توان تولید ۴۲۰ لیتر در ثانیه است و ۸۷ لیتر در ثانیه با کمبود مواجه ایم.

وی با بیان اینکه در ۵ شهر تحت پوشش نیاز آبی و تولید برابری دارد، تولید آب برای روستا‌ها را ۳۲۵ لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه روستا‌ها ۳۷۵ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارند اکنون با کمبود ۵۰ لیتر در ثانیه مواجه هستیم.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام با اشاره به اینکه اصلی‌ترین شاخص این امور تأمین آب شرب سالم و بهداشتی است، رسالت امور آب و فاضلاب را تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم اعلام کرد و افزود: آب و فاضلاب تربت‌جام به ۱۵۰ روستا و ۵ شهر آب‌رسانی دارد.

آب‌رسانی به ۱۷ روستا با تانکر

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۵۰ روستای تحت پوشش ۱۲۷ روستا به طور کامل شبکه آب‌رسانی دارد و مابقی خودگردان بوده و به ۱۷ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

وی با اعلام اینکه شهرستان تربت‌جام با ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال، ۸۰ حلقه چاه، ۱۵ دهنه چشمه،۴ رشته قنات کار آب‌رسانی به ۷۱ هزار مشترک شهری و ۴۱ هزار مشترک روستایی را انجام می‌دهد، اذعان کرد: تغییرات اقلیم و خشک‌سالی طی سال‌های اخیر تأثیر مستقیم به قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها گذاشته و کم آب شدند و از طرفی چاه‌ها جایگزین نداشته و دچار کاهش آب دهی شدید شدند.

اشراقی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای پروژه‌های در دست اجرا کمبود آب مرتفع شود، به رفع مشکل کمبود آب شرب شهر تربت‌جام اشاره و گفت: از ابتدای سال جاری ۴ حلقه چاه حفر شده که تاکنون ۳ حلقه چاه تجهیز و یک چاه دیگر نیز طی یک ماه آینده تجهیز خواهد شد و برای ۵ سال آینده مشکل کمبود آب شرب شهری برطرف خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر درست مصرف کردن آب شرب بهداشتی اظهار کرد: تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای اشخاص است نه برای استفاده باغ، دام و شستشو‌های غیرمتعارف، اگر مردم رعایت کنند کمبود آب نخواهیم داشت. روستائیان نباید توقع تأمین آب دام و فضای سبزشان را از ما داشته باشند.

سه شهر تربت‌جام با تنش آبی مواجه‌اند

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام با اشاره به اینکه توان تولید آب در هر مجتمع روستایی و هر شهر متفاوت است، تشریح کرد: اکنون در سه شهر تربت‌جام، نصرآباد و احمدآباد صولت تولید نسبت به پیک مصرف کمتر است.

وی با بیان اینکه اکنون سه شهر تربت‌جام، نصرآباد و احمدآباد صولت با تنش آبی مواجه‌اند و باید توان تولید افزایش یابد، گفت: در شرایطی که با خشک‌سالی و برداشت بسیار آب از سفر‌های زیرزمینی و تغییر اقلیم مواجه‌ایم و مشکلات جدی ایجاد کرده از شهروندان تقاضا داریم در حوضه آب شرب مصرف صحیح و درست مصرف کردن را رعایت کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام از بحرانی بودن منابع آبی این شهرستان به دلیل خشک‌سالی و کاهش بارندگی خبر داد و افزود: در حال حاضر آب شرب مشترکین این شهرستان از ۸۰ حلقه چاه، ۱۵ دهنه چشمه و ۴ رشته قنات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به تنش و بحرانی بودن وضعیت منابع آبی این شهرستان خاطرنشان کرد: سرانه مصرف آب برای هر نفر در شبانه‌روز ۱۵۲ لیتر و سرانه بر اساس استاندارد برای یک خانواده چهار نفره تربت‌جامی در ماه ۱۸ هزار و ۲۴۰ لیتر است.

اشراقی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مشترکین و مالی با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، گفت: هر مترمکعب برای آبفا ۳ هزار تومان هزینه دارد؛ این درصورتی است که از مشترکین فقط هزار تومان دریافت می‌شود و عملاً دو هزار تومان آبفا ضرر می‌کند، در اجرای طرح جدید هزینه آب مصرفی به صورت آنلاین دریافت می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی