تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
روزنامه اعتماد پیش از مسابقات آسیایی خبر داد

تبعیض بزرگ؛ دستور بازگرداندن تیم هاکی زنان!

روزنامه اعتماد نوشت: «در حالی که قرار بود تیم هاکی زنان ایران سه روز دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف رقبا برود یک فرد مطلع اطلاع داد فدراسیون هاکی دستور بازگشت این تیم از عمان را صادر کرد!»

کد خبر: ۱۵۴۵۹۲
۱۲:۱۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

تبعیض بزرگ؛ ماندن مردان، بازگشت زنان!

دیدارنیوز: یک روزنامه از دستور بازگرداندن تیم هاکی زنان به ایران پیش از مسابقات آسیایی خبر داد.

علی ولی اللهی در اعتماد نوشت: در حالی که قرار بود تیم هاکی زنان ایران سه روز دیگر در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف رقبا برود یک فرد مطلع اطلاع داد فدراسیون هاکی دستور بازگشت این تیم از عمان را صادر کرد!

به این ترتیب مشخص شد تیم زنان هاکی ایران به دلایل نامعلوم بدون برگزاری بازی در مسابقات هاکی روی چمن قهرمانی آسیا در حال بازگشت به ایران است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که فدراسیون هاکی از اعزام تیم هاکی روی چمن مردان و زنان ایران به مسابقات قهرمانی آسیا در عمان خبر داده بود. ۱۸ مردادماه بود که فدراسیون هاکی در گفتگو با رسانه‌ها از برگزاری ۵ مرحله اردوی تدارکاتی شامل ۲ اردو ویژه بانون و ۳ مرحله اردو ویژه مردان جهت حضور قدرتمندانه در مسابقات قهرمانی آسیا خبر داد.

براساس اعلام مسوولان فدراسیون این رقابت‌ها که از ۳ شهریور آغاز خواهد شد حکم انتخابی جام جهانی هاکی را داشته و حضور در آن بازتاب‌های وسیعی را در سطح بین‌المللی ایجاد می‌کند.

براساس اعلام مسوولان فدراسیون هاکی، تاریخ برگزاری رقابت‌های هاکی قهرمانی آسیا در بخش بانوان از سوم تا ششم شهریور و در بخش مردان از هفتم تا یازدهم شهریور خواهد بود.

در همین رابطه با بهرام قدیمی، رییس فدراسیون هاکی تماس گرفتیم. قدیمی در واکنش به بازگشت تیم زنان به ایران ابتدا تلاش کرد، متوجه شود این خبر از کجا درز پیدا کرده و سپس توضیح داد: «هنوز به هیچ عنوان نگفتیم که قرار است برگردند. ما در نخستین خبر‌هایی که در این زمینه منتشر کردیم، اشاره کردیم که بانوان ما براساس تفاهمنامه‌ای که با عمان منعقد شده است ۶ روز به مسقط می‌روند و با تیم ملی زنان عمان بازی می‌کنند و بعد عازم مسابقات می‌شوند.»

قدیمی افزود: «در مورد مردان قطعا اعزام می‌شوند، اما در مورد زنان باید بررسی صورت بگیرد، چون آن مربی چینی- امریکایی تیم ملی ما چند ماه در مورد بحث ویزا درگیر بود و وزارت امور خارجه خودمان ویزای ایشان را صادر نمی‌کرد و باتوجه به نوپا بودن هاکی روی چمن زنان این بحث بود که مربیان ببینند تیم بر اساس این بازی‌های تدارکاتی و سطح تیمی چه شرایطی دارد. مثلا این عمان که این همه از ما گل خورده از نظر سطح شرایط بالایی دارد یا نه، چون بعضی برد‌ها با اینکه خوشحال‌کننده هستند، اما نباید آدم را زیاد خوشحال کنند. یادتان هست تیم ملی ایران می‌رفت به مالدیو ۱۰ تا گل می‌زد. آیا این به آن معنا بود که تیم ملی در جام جهانی تا نیمه نهایی می‌رفت؟ خیر! باید آنالیز صورت بگیرد و به خاطر همین در مورد بانوان دوشنبه پیرامون اعزام به مسابقات و بازگشت‌شان تصمیم‌گیری می‌کنیم. برای اینکه هیچ گونه تصمیمی مبنی بر اینکه صددرصد تیم زنان برمی‌گردد، اتخاذ نشده است.»

قدیمی در پاسخ به این سوال که پس چرا یکی از خبرگزاری‌ها نوشته بود زنان ایران جزو ۱۰ قدرت برتر جهان هستند و فدراسیون واکنشی به این مساله نشان نداده است، گفت: «آن اشتباه تایپی است! آن خبر به این شکل درست است که تیم بانوان ایران در مسابقاتی شرکت می‌کند که تیم‌های هندوستان و ژاپن و کره و اندونزی که در ۱۰ رنکینگ اول دنیا قرار دارند در آن بازی می‌کنند. نه اینکه بانوان جزو ۱۰ قدرت برتر دنیا باشند. این اشتباهی بود که ما هم فهمیدیم ولی خب دوستان منتشر کرده بودند وگرنه زنان ما در بخش چمن نوپا هستند و این نخستین تجربه بین‌المللی آنهاست.»

قدیمی در ادامه تصریح کرد: «امروز (دوشنبه) مشخص می‌شود که تیم زنان می‌ماند یا برمی‌گردد. دوشنبه تصمیم‌گیری می‌شود و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. اما اینکه برخی بخواهند با قاطعیت بگویند تیم برمی‌گردد از طرف فدراسیون مورد تایید نیست، چون ما از روز اول گفتیم ممکن است بروند و ممکن است نروند و ۵۰-۵۰ است.»

رییس فدراسیون هاکی در واکنش به این مساله که به هر حال برای رشد یک رشته حضور در مسابقات بین‌المللی مهم است، گفت: «یکی از دلایلی که با عمان توافقنامه امضا کردیم همین بود. اینکه بچه‌ها را اعزام کنیم. نباید بایستیم و مدام بگوییم ما نوپا هستیم. باید از یک جایی شروع شود. شروع شدن این مساله از حضور در یک تورنمنت بین‌المللی و زمین استاندارد است. اتفاقا من حرف شما را تایید می‌کنم و ذهنیت فدراسیون در بخش چمنی بانوان همین است. در راستای همین هم بود که ما مذاکره کردیم مربی
چینی-امریکایی را بیاوریم. ۶ ماه پیش ما مجوز وزارت ورزش را گرفتیم ولی متاسفانه نزدیک به ۴ ماه است از سمت وزارت امور خارجه نسبت به صدور ویزا برای این خانم مشکل ایجاد شده است.»

قدیمی افزود: «این‌هایی که می‌گویم مربوط به میزان اهمیتی است که فدراسیون به بخش زنان می‌دهد. اینکه رفتیم با یک مربی سطح اول چینی-امریکایی به نام جون کنت ول مذاکره کردیم. ما آمادگی داریم ایشان تشریف بیاورند و همکاری کنند تا ما در سال‌های آینده بتوانیم در بخش چمنی هم همان‌طور که در بخش سالنی در دنیا حرف برای گفتن داریم، مدعی باشیم. مردان ما در هاکی سالنی سوم دنیا هستند و اول آسیا. زنان ما در سالنی پنجم آسیا هستند. در بخش چمنی هم می‌خواهیم در سال‌های آینده مدعی باشیم.»

قدیمی در پاسخ به این سوال که مشکل وزارت امور خارجه چیست، اظهار داشت: «مکاتبات بسیار زیادی از طرف ما با بخش امور بین‌الملل وزارت ورزش و وزارت امور خارجه صورت گرفته است و گفتند قرار است انجام شود. ولی خب یکسری مسائل مربوط به امور خارجه است یعنی از نظر فنی و سیاسی خودشان. این چیز‌ها به صورت کتبی اعلام نمی‌شود و ما هم خیلی پیگیرش نشدیم، چون ورود به این حوزه را بخش بین‌الملل وزارت ورزش انجام می‌دهد. دلیلی اعلام نشده است. چرا؟ چون هنوز قطعیت یا عدم قطعیت حضور را اعلام نکردند که بخواهد با ذکر دلیل باشد. تا به الان قرار بر این است که ویزا به ایشان بدهند. مشکلی که وجود دارد، عدم صدور ویزا در ماه‌های گذشته بود که ما مسابقات انتخابی تیم ملی داشتیم و نیاز بود حضور داشته باشند. دو اردو برای بانوان داشتیم که نیاز بود ایشان حضور داشته باشند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی