تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

سیستم حکمرانی ما باید دارای دو مجلس و یک رئیس جمهور ۷ ساله و تک دوره‌ای باشد / بعد از فوت مهسا دشمنان برای ما سناریو چیده‌اند

محسن کوهکن در دومین قسمت از گفت‌وگوی خود با برنامه رکن سه، این دوره از انتخابات ریاست جمهوری را حساس دانست و گفت: بعد از حوادث شهریور ۱۴۰۱ دشمنان برای ما همواره سناریو خواهند داشت.

کد خبر: ۱۵۴۴۷۳
۱۸:۲۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

سیستم حکمرانی ما باید دارای دو مجلس و یک رئیس جمهور ۷ ساله و تک دوره‌ای باشد / دشمنان برای ما سناریو دارند

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: محسن کوهکن در ابتدای قسمت دوم (قسمت اول را اینجا ببینید)، با اشاره به چهار کلید واژه مشارکت، سلامت، امنیت و رقابتِ رهبری اظهار کرد: «با اتفاقاتی که سال گذشته در کشور افتاد، معتقدم آن سوی مرزی‌ها (آمریکا، انگلیس و اسرائیل) برای ما . در انتخابات گذشته کرونا در میزان مشارکت تاثیر داشت. اما در این دوره دشمنان با اختلال در امنیت تلاش می‌کنند، میزان مشارکت را بیش از پیش کاهنده کنند. سلامت که از جمله تاکیدات رهبری است، را نباید فراموش کرد. اگر بخواهند یک انتخابات را از هویت و تاثیرگذاری تهی کنند، سعی می‌کنند سلامتش را در مخاطره بیندازند یا در سلامت یک انتخابات ایجاد تردید و شبه و شائبه کنند. برای اینکه سلامت انتخابات توسط مثلث شوم دشمنان زیر سوال نرود، دستگاه اجرایی و برگزار کننده انتخابات و دستگاه نظارت، باید شفاف عمل کنند».

قسمت دوم گفت‌وگوی محسن کوهکن با برنامه رکن سه را اینجا ببینید

 

وی با بیان اینکه شفاف عمل کردن به عهده حاکمیت است، اما احزاب به عنوان چشمان هوشیار و بیدار می‌توانند کمک کنند، در پاسخ به این پرسش که مکانیسم‌های بازی دادن به احزاب چیست، بیان کرد: «قانون صراحت دارد که هر داوطلب نمایندگی مجلس می‌تواند افرادی را از سوی خود بر روی هر صندوق بفرستد. احزاب می‌توانند برای لیست خود افرادی از تشکل خود را برای نظارت بر صندوق‌ها به وزارت کشور معرفی کنند».

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان همه ادوار مجلس در خصوص کلید واژه رقابت هم گفت: «معنی رقابت این نیست که چند حزب اصلاح‌طلب با خودشان یا اصولگرایان بدون حضور جریان‌هایی، چون اصلاح‌طلب یا مستقل در انتخابات حضور داشته باشند. رقابت یعنی حضور همه جریان‌ها و انتشار چند لیست قوی از این جریان‌ها. تنها در یک رقابت اینچنینی است که ریل اجرا یا تقنین عوض می‌شود. از مردم هم باید درخواست کرد که به خاطر خدا و سرنوشت خودشان برای رای خود و صندوق رای ارزش قائل باشند».

کوهکن با تاکید اینکه باید به سمت ایجاد نظام تقنینی دو مجلسی برویم، خاطرنشان کرد: «یک مجلس متشکل از انسان‌ها کارکشته، چشم و دل سیر و استخوان خرد کرده که در مصوبات و قانون‌گذاری‌ها تحت تاثیر قدرت و موضوعات مالی و زد و بند‌های متعارف نباشد و بر پایه منافع کشور عمل کنند. یک مجلس هم شبیه همین مجلسی که امروز داریم».

سیستم حکمرانی ما باید دارای دو مجلس و یک رئیس جمهور ۷ ساله و تک دوره‌ای باشد / دشمنان برای ما سناریو دارند

وی درباره ریاست جمهوری هم پیشنهاد داد، به جای دو دوره چهارساله برای ریاست جمهوری، یک دوره ۷ ساله درست کنیم، اضافه کرد: «در سیستم دو دوره‌ای رییس جمهور در دور اول به گونه‌ای عمل می‌کند که ۴ سال دوره دوم را هم از دست ندهد و در دوره دوم بدون نگرانی از رای مردم، اقدامات عجیبی انجام می‌دهند. یک رئیس جمهور ۷ ساله با سیاست‌های مشخص و اعلام شده وارد می‌شود و بدون توجه به زنده باد و مرده بادها، سیاست و گفتمان خود را با قدرت پیاده می‌کند».

این فعال اصولگرا از نظارت استصوابی دفاع کرد و یادآور شد: «تائید صلاحیت اعضای موسس و شورای مرکزی احزاب در واقع تائید صلاحیت آن‌ها برای فعالیت در حزب است و نه در سطح ملی. ما پروسه‌های تایید صلاحیت‌ها را در عرض هم می‌دانیم و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این موضوع اگر باز شود، اختلاف نظر ما با دوستان اصلاح‌طلب به حداقل می‌رسد».

وی درباره رد صلاحیت خود و نمایندگانی که نسبت به عملکرد مسئولین حساس بودند گفت: «نمایندگانی که اهل پرسش و تحقیق و تفحص بودند، در مسیر تعارض منافع قربانی نیات شخصی شدند و رد صلاحیت شدند. من در دوره‌ای عضو کمیته تحقیق و تفحص از صدا و سیما شدم. مرحوم موحدی ساوجی رئیس صدا و سیما را به مجلس دعوت کرد، به او گفته شد مجلس این نوع نظارت را تصویب کرده و شما هم باید همکاری کنید، یک شخصی به نمایندگی از رئیس صدا و سیما در جلسه حاضر شد و به جای پاسخگویی به سوالات، به نمایندگان برچسب ارتباط با انجمن حجتیه و ... می‌زد و پاسخگویی و همکاری با نمایندگان عضو کمیته شانه خالی می‌کرد. قضاوت خیلی سخته و نهاد نظارتی باید مواظبت کند، یک یک گزارش احیانا مغرضانه و با نیات تلافی جویانه ما را از مسیر حق و عدالت خارج نکند».

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: «شیوه‌های مواجهه با این کار حساس را باید اصلاح کنیم و واقع بین باشیم. به هر حال تمام آدم‌هایی که زیر چتر نظارتی قرار می‌گیرند غیر معصوم هستند و ممکن است خطایی معمولی و غیر موثر انجام داده باشند، لذا هر نوع تصمیم در این موضوع حساس باید دقیق و آینده‌نگرانه باشد. محاسن و معایب افراد را صورت بندی کنند که تصمیم‌گیرندگان آن را در ترازوی انصاف قرار دهند و نظری بدهند که به صورت کلان به اعتماد عمومی آسیب نزند».

سیستم حکمرانی ما باید دارای دو مجلس و یک رئیس جمهور ۷ ساله و تک دوره‌ای باشد / دشمنان برای ما سناریو دارند

کوهکن یادآور شد: در کشور‌های دیگر ....


ادامه دارد ....

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی