تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

رازهای مومیایی ۵۳۰۰ ساله

نتایج تجزیه و تحلیل‌های جدید دی ان‌ای و بهبود یافته مومیایی معروف مرد یخی نشان می‌دهد که این فرد باستانی همان چیزی نیست که ما فکر می‌کردیم.

کد خبر: ۱۵۴۴۳۳
۰۸:۵۳ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

رازهای مومیایی ۵۳۰۰ ساله

دیدارنیوز: مومیایی ۵۳۰۰ ساله با نام مستعار اوتزی (Ötzi) قدیمی‌ترین بدن انسان است که تا به حال به صورت دست نخورده پیدا شده است. او از زمانی که جسدش برای اولین بار در کوه‌های آلپ Ötztal ایتالیا در سال ۱۹۹۱ کشف شد، جهان را مجذوب خود کرده است. اما تصور بیشتر مردم از این مرد ۴۶ ساله لزوماً دقیق نیست.

طبق مطالعه‌ای که توسط محققان مؤسسه ماکس پلانک آلمان انجام شد، اوتزی ممکن است همانطور که بازسازی‌های قبلی نشان می‌داد یک شکارچی-جمع‌کننده غذای قفقازی نباشد بلکه یک کشاورز با پوست نسبتاً تیره و سر طاس است.

یوهانس کراوز (Johannes Krause) انسان شناس تکاملی از موسسه ماکس پلانک آلمان می‌گوید: تحلیل ژنوم ویژگی‌های فنوتیپی مانند رنگدانه‌های بالای پوست، رنگ چشم‌های تیره و طاسی الگوی مردانه را نشان داد که کاملاً در تضاد با بازسازی‌های قبلی است که مردی با پوست روشن، چشم روشن و کاملاً پرمو را نشان می‌داد.

دانشمندان ممکن است بدانند که اُتزی آخرین بار چه خورده و صدای او چگونه بوده است، اما ظاهر او موضوع دیگری است.

اولین مطالعه ژنوم اوتزی در سال ۲۰۱۲ انجام شد و شواهدی پیدا کرد که نشان می‌داد این مرد با ساکنان ساردین امروزی ارتباط نزدیکی دارد. به این ترتیب، فرض بر این بود که او از جمعیت شکارچیان شرقی و شکارچیان قفقازی است که در هزاره پنجم ادغام شدند.

اما یافته‌های جدید هیچ اجداد قابل تشخیصی از این نوع پیدا نکردند. در عوض، محققان نسب کشاورز آناتولی غیر معمول را در ژنوم اوتزی کشف کردند که تقریباً از هر جمعیت شناخته شده دیگری در اروپا در آن زمان بیشتر بود.

یافته‌ها نشان می‌دهد که اوتزی با دودمان کشاورزان دوره نوسنگی در آناتولی، جایی که اکنون کشور ترکیه در آن قرار دارد، مرتبط بوده است. آن‌ها بعداً به ایتالیا مهاجرت کرده، اما در کوه‌های آلپ نسبتاً منزوی ماندند.

اجداد اوتزی ممکن است چند ده نسل قبل از تولد او با شکارچیان-گردآورندگان در اروپا مختلاط شده باشند. محققان در ژنوم اوتزی شواهدی از رژیم غذایی کشاورزی و رنگدانه‌های پوستی تیره‌تر از آنچه که معمولاً در جمعیت‌های امروزی اروپا یافت می‌شود، یافتند.

پژوهشگران همچنین آلل‌های خطر مرتبط با طاسی با الگوی مردانه را پیدا کردند؛ بنابراین هر مویی که شکارچی زمانی داشته احتمالا سیاه بوده است.

کراوز توضیح می‌دهد که یافته‌ها با ظاهر مومیایی مطابقت دارد که تیره است و مو ندارد. اما مطالعات قبلی فرض می‌کردند که این ظاهر نتیجه یخ زدگی برای هزاران سال است.

محققان در پایان نتیجه می‌گیرند: مطالعات آتی با نمونه برداری متراکم‌تر از آلپ جنوبی برای تکرار یافته‌های فعلی و نشان دادن سبک زندگی مرد یخی، مورد نیاز است.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Cell Genomics منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی