تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
سومین برنامه «با فرهنگ»؛ آزادی و ارزش‌های دموکراتیک لازمه‌ گفت‌وگو است

دکتر فاضلی: فرهنگِ مسلط حکومت‌ها هر چه خود می‌خواهد را فاخر و ارزش می‌نامد

سومین برنامه‌ #بافرهنگ به بخش نخست گفت‌وگو با دکتر نعمت‌الله فاضلی، جامعه‌شناس- مردم‌شناس و استاد دانشگاه اختصاص دارد.

کد خبر: ۱۵۴۴۲۴
۱۵:۳۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲

با فرهنگ دکتر فاضلی

 

دیدارنیوز ـ حسین قنواتی: در نخستین بخش از گفت‌وگوی بلند #دیدارنیوز با دکتر فاضلی، وی فرهنگ را زیستِ هم‌زمانِ عناصرِ نا‌هم‌زمان عنوان می‌کند و سپس به شرح آن می‌پردازد. او «فرهنگ مسلط» را مفهومی می‌خواند که مورد نظر حکومت‌ها و نظام‌های ایدئولوژیک است و از آن‌جا که قدرت را پشت خود دارد، بی‌اعتنا به لزوم گفت‌وگو با «فرهنگ در حال ظهور» و حتی «فرهنگ گذشته» که در زندگی حاضر رسوب دارد، مدام در تنش با موجودیت ابعاد دیگر فرهنگ است.

ویدیو قسمت اول با فرهنگ را اینجا ببینید

 

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که تحلیل وضعیت فرهنگی جامعه، نیازمند فهمِ مسئله‌شناسانه است و نه آسیب‌شناسانه. در این صورت گونه‌های فرهنگی به عنوان مسایل موجود پذیرفته‌اند و کتمان نمی‌شوند، در حالی که در نگاه آسیب‌شناسانه، هر ماهیتی از فرهنگ جز فرهنگ مورد نظر حکومت‌ها، آسیب تلقی شده و در مواجهه‌ی با آن تنش به وجود می‌آید.

دکتر فاضلی هم‌چنین بر لزوم آزادی و ارزش‌های دموکراتیک برای گفت‌وگو و هم‌زیستی فرهنگ‌ها تاکید کرده است.

میزبان این گفت‌وگو نیز اهمیت فرهنگ را مورد دقت صاحبان نظر قرار می‌دهد و آن را ماهیتی عنوان می‌کند که مسایل دیگر چون سیاست و اقتصاد، در آن به تعریف متناسب با جامعه‌ بستر خود می‌رسند.

گفت‌وگو با دکتر نعمت‌الله فاضلی در سه بخش، طی امروز و دو هفته‌ی آینده در دسترس علاقمندان خواهد بود و از دیدارنیوز و کانال‌های یوتیوب و تلگرام قابل دیدن و شنیدن است.

دکتر فاضلی با فرهنگ

عکس‌ها: آرش راهبر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی