تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یوگنی پریگوژین؛ مرد شورشی که پنهان شد

رهبر «واگنر» کجاست؟

یوگنی پریگوژین، رهبر گروه نظامی «واگنر»، از زمان شورش نافرجام این گروه علیه مسکو در ژوئن گذشته، عملا از انظار پنهان است.

کد خبر: ۱۵۴۲۳۶
۱۷:۵۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

رهبر «واگنر» کجاست؟

دیدارنیوز: این چهره جنجالی پس از این شورش که ولادیمیر پوتین آن را «خیانت» توصیف کرد، کمتر دیده شده است.

با این حال، رفتار پوتین با پریگوژین در مقایسه با احکام سنگینی که مقامات قضایی روسیه برای مخالفان، از جمله الکسی ناوالنی، به عنوان مثال، بریده و او را هفته گذشته به ۱۹ سال زندان محکوم کردند، متفاوت به نظر می‌رسد.

پریگوژین ملقب به «آشپز کرملین» زندانی نشد، بلکه به بلاروس تبعید شد، با این حال، او در دیدار‌های ریاست جمهوری نیز مشاهده شد.

دوربین‌ها همچنین چند هفته پس از شورش، هنگامی که پریگوژین در حاشیه نشست اخیر روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ ظاهر شد و با یکی از مقامات جمهوری آفریقای مرکزی دست داد، از او عکس گرفتند.

علت رفتار متفاوت پوتین

«سی ان ان»، در توجیه چرایی رفتار مسامحه‌آمیز پوتین با پریگوژین، به نقل از شماری کارشناسان آورد که رهبر «واگنر» هنوز برای پوتین ارزشمند است، اگرچه اعتبارش نزد او اندکی کاهش یافته است.

کندیس روندو، مدیر «فیوچر فرانتلاینس» می‌گوید: «بدیهی است که اعتبار پریگوژین لطمه خورده، اما پوتین هنوز فکر می‌کند که می‌تواند از ادامه حضور او منتفع شود.

روندو همچنین توضیح داد که «ذهنیت تجاری پریگوژین و مهارت‌های او در پنهان کردن دستاورد‌های تجاری از طریق شبکه‌ای مبهم از شرکت‌های پوششی و عملیات خارجی، سلاح مهمی برای دولت پوتین است که از اعمال تحریم‌های اقتصادی فراگیر غرب، آسیب دیده است.»

او افزود: «در این مرحله، شبکه‌های شرکت‌های پوششی پریگوژین، بهترین بیمه برای پوتین به منظور حفظ اقتصاد جنگی در روسیه محسوب می‌شوند.»

حضور در لهستان و بلاروس

روندو با اشاره به احتمال ظهور پریگوژین در مناطق مرزی میان لهستان و بلاروس، خاطرنشان کرد که حضور او در برخی مناطق آفریقا که مکان اجرای پروژ‌های متعدد «واگنر» به‌ویژه در کشور‌های ضعیف و بی‌ثبات آفریقایی است، چندان بعید نیست.

به نقل از العربیه، چند روز پس از کودتای نیجر، رهبر «واگنر» در پیامی در «تلگرام» با طرح سیلی از اتهامات به خصوص علیه فرانسه و آمریکا، اعلام کرد که گروهش برای ارائه خدمات خود در نیجر، آمادگی دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی