تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

مساله «نان»؛ گرانی یا متناسب‌سازی؟!

«قرار است با این گرانی‌ها، نان هم جزو کالا‌های گران و کم‌مصرف شود. اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که مسئولان معتقدند که در خصوص نان گرانی‌ای رخ نداده بلکه متناسب‌سازی شده است.»

کد خبر: ۱۵۴۱۱۴
۲۰:۲۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

قیمت نان؛ گرانی یا متناسب‌سازی؟

دیدارنیوز: «این متناسب‌سازی نان به قیمت گرانی‌های بیشتر و به دنبال آن خالی‌تر شدن سفره فرودستان تمام شده است.»

به نقل از روزنامه آفتاب یزد، انگار سر ناسازگاری با قشر ضعیف جامعه گذاشتند. چرا که مدتی است قوت غالبشان (نان) را گران کرده‌اند تا بیشتر هیچی برای خوردن نداشته باشند. از فرط گرانی اگر گوشت و مرغی برای خوردن نداشتند حداقل خیالشان راحت بود که می‌توانند نان را در سبد غذایی‌شان داشته باشند، اما حالا نان را هم گران کرده‌اند و دیگر باید قید آن را بزنند. کما اینکه در خبر‌ها آمده است که مردم در برخی از شهر‌های کشور نان را نسیه یا نصفه خریداری می‌کنند.

در واقع قرار است با این گرانی‌ها، نان هم جزو کالا‌های گران و کم‌مصرف شود. اما قسمت تلخ ماجرا اینجاست که مسئولان معتقدند که در خصوص نان گرانی‌ای رخ نداده بلکه متناسب‌سازی شده است.

در همین راستا چندی پیش یک مقام دولتی گفته بود: «در حوزه نان نگاه دولت این بوده است که قیمت نان در سطح ملی تغییر نیابد و شیوه توزیع آرد و تخلفات این حوزه اصلاح شود. رسانه‌ها می‌توانند از مراکز فروش نان دولتی (غیر آزادپزها) در مناطق مختلف مصاحبه بگیرند که نرخ نان دولتی در سطح کشور چقدر بوده و الان چقدر است؛ قیمت‌ها به نحوی متناسب شده است که در استان‌های همجوار اختلاف قیمت فاحش نباشد. یعنی صرفا در برخی مناطق، قیمت‌ها با توجه به متوسط نرخ آن منطقه متناسب‌سازی شده است؛ مثلا در برخی شهر‌ها با شهر مجاور، اختلاف قیمت نان زیاد بود که منجر به فساد یا جابجایی آرد می‌شد که مقامات محلی این توازن‌ها را صرفا در سطح محلی و با حفظ همان سقف قیمت متوسط گذشته در سطح کشور برقرار می‌کنند».

اما این متناسب‌سازی نان به قیمت گرانی‌های بیشتر و به دنبال آن خالی‌تر شدن سفره فرودستان تمام شده است. چرا که با گرانی آرد و نان، باید منتظر موج جدیدی از گرانی‌ها باشیم. آرد که گران شود، کالا‌هایی از جمله شیرینی‌جات، ماکارونی و... گران می‌شود.

کارگران خباز: ما هم متضرر می‌شویم!

از سوی دیگر علیرضا دامرودی دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار و استان خراسان رضوی می‌گوید: «در حال حاضر، برای اینکه کارگران خباز بتوانند از افزایش مزد سالیانه برخوردار شوند باید هر سال نان ۳۰.۴۰ یا ۵۰ درصد گران شود! در واقع باید هزینه‌های اولیه و بسیار ساده‌ی زندگی مردم بیشتر شود تا کارگران خباز افزایش مزد داشته باشند؛ کارگران خباز هم جزو همین مردم و متعلق به پایین‌ترین دهک‌های درآمدی هستند و از گرانی نان و افزایش هزینه‌های زندگی متضرر می‌شوند.»

دامرودی با بیان اینکه «ما کارگران خباز راضی به افزایش قیمت نان نیستیم» می‌گوید: «متاسفانه افزایش دستمزد کارگران بستگی به افزایش قیمت نان دارد؛ این روالی‌ست که سال‌هاست در همه‌ی شهر‌های کشور پیاده می‌شود؛ وقتی دولت نه از کارگر نانوا و نه از کارفرمای نانوا حمایت نمی‌کند، اوضاعِ نابسامان ادامه خواهد داشت؛ اگر دولت حمایت کند، هم وضعیت نانوایی‌ها خوب می‌شود و هم وضعیت کارگران نانوا».

دامرودی می‌گوید در سبزوار سه چهار روز است برای افزایش دستمزد کارگران خباز، با اتحادیه‌ی کارفرمایان در محل اداره کار توافق شده؛ براساس این توافق سه‌جانبه، دستمزد کارگران خباز سبزوار برای چانه‌گیر و کارگر نان‌درآر، ۳۵ درصد و برای شاطر ۴۰ درصد افزایش یافته است. دبیر کانون انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار، معتقد است؛ افزایش دستمزد کارگران تناسبی با نرخ تورم ندارد؛ اجاره خانه‌ها در این یکسال بیش از صد درصد گران شده، اما کارگران نانوایی بعد از مدت‌ها فریز مزدی، توانسته‌اند ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش مزد به دست آورند آنهم بعد از گرانی ۴۰ و چند درصدیِ نان. او تاکید می‌کند که با این افزایش دستمزد وقتی تورم در حال پیشتازی‌ست، مشکلات معیشتی برطرف نمی‌شود؛ دامرودی می‌گوید: «مشکلات شغلی کارگران خباز همچنان پابرجاست و هنوز بیشتر مشاغل این گروه در زمره‌ی مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته نمی‌شود و کارگران بعد از بیست سال کار سخت نمی‌توانند بازنشست شوند، حتی در شهرستانی مثل سبزوار کمیته‌های سخت و زیان‌آور برگزار نمی‌شود تا در مورد سرنوشت کارگران تصمیم‌گیری شود؛ چطور کارگر انگیزه داشته باشد در اوج گرمای تابستان، روزی ۸ تا ده ساعت پای تنور داغ بایستد؟ کارگران به سختی با این شرایط زندگی می‌کنند، درواقع پای تنور می‌سوزند و می‌سازند.»

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) نیز از منتقدان افزایش قیمت نان است و می‌گوید: «مزد کارگر بایستی بدون توجه به سود واحد تولیدی و سودآوری کارفرما براساس تورم واقعی و سبد معیشت زیاد شود؛ کارگران خباز با افزایش قیمت نان موافق نیستند و اینکه دستمزد کارگران را به گرانی نان گره زده‌اند، غیرقانونی‌ست.» بلواسی این شیوه از برخورد با مقوله‌ی دستمزد کارگران را یک رویکرد غیرقانونی و تعدیلی می‌داند و تاکید می‌کند: «وقتی آرد و نان یک شبه گران می‌شود، هزینه‌های زندگی کارگران افزایش می‌یابد؛ کارگران خباز هم جزو کارگران هستند و اتفاقاً از لایه‌های فرودست این طبقه به‌شمار می‌آیند.» به گفته او، مزد کارگران باید ابتدای سال و براساس چانه‌زنیِ تشکل‌های مستقل تعیین شود؛ چرا کاسه کوزه‌های ناتوانی اقتصاد بر سر کارگر شکسته می‌شود؛ هیچ دیواری کوتاه‌تر نیست؟!

دیواری کوتاه‌تر از دیوارِ کارگران یافت نمی‌شود!

به گزارش ایلنا، هیچ دیواری کوتاه‌تر از دیوارِ فروریخته‌ی کارگران یافت نمی‌شود؛ بار گرانی‌ها بر دوش کارگر است، بار بحران صندوق‌ها بر دوش کارگر است، بار مالیات‌ها هم بر دوش کارگر است؛ هرچند دولت می‌خواهد با قضیه‌ی «گرانی نان» ساده و جزئی برخورد کند، اما باید پذیرفت که دود این گرانی بازهم به چشم کارگر می‌رود، حتی کارگر خبازی که روزی ده ساعت در گرمای ۵۰ درجه‌ی مقابل تنور نانوایی، چانه می‌گیرد و نان مقابل بندگانِ خدا می‌گذارد...

قیمت واقعی نان ۱۶ برابر قیمت کنونی است!

اما با این وجود مسئولان پای حرف خود ایستاده‌اند و حتی می‌گویند که به مردم لطف کرده‌اند چرا که قیمت واقعی نان بیشتر از آنچه که امروز هست، می‌باشد. در همین خصوص علیرضا عسگریان معاون رفاه و خدمات اجتماعی وزارت کار، رفاه و خدمات اجتماعی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ۱۱ قلم کالا را به عنوان کالا‌های اساسی تعریف کرده‌ایم که همه پروتئین لازم برای مردم را تامین کند. در سال ۱۴۰۱، قیمت این ۱۱ قلم کالا تغییری نکرد و در حال حاضر قیمت پایه این ۱۱ قلم ۵۹۰ هزار تومان است؛ ولی وقتی مردم بخواهند بخرند به دلیل افزایش قیمت‌ها این سبد ۸۲۰ هزار تومان برای مردم تمام می‌شود.

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وی ادامه داد: اینکه مردم از این سبد کالا مطلع نیستند نیاز به اطلاع‌رسانی دارد. ما فکر می‌کردیم اگر ۴۵ هزار مغازه را به این سامانه متصل کنیم شرایط حل‌وفصل می‌شود؛ ولی ۹۳ هزار مغازه به این سامانه متصل شدند و فکر می‌کنیم ۱۰۰ هزار مغازه به این سامانه متصل شوند. عسگریان ادامه داد: باید اپلیکیشن (برنامه کاربردی) نصب کنند تا مردم بدانند که در چه مغازه‌هایی می‌توان از کالابرگ الکترونیکی استفاده کرد؛ البته در مغازه‌هایی که کالابرگ عرضه کنند بنر نصب می‌شود. عسگریان ادامه داد: فقط ۳ دهک جامعه از کوپن استفاده می‌کنند. مردم خرید کنند تا ما نقاط ضعف خودمان را رفع کنیم. بودجه اجرای این طرح تامین شده و اگر دو دهک دیگر را تحت پوشش ببریم، حدودا ۵۰ درصد مردم جامعه شامل این طرح می‌شوند. عسگریان افزود: حساب یارانه مردم را شارژ کردیم و اگر از آن استفاده کنند حساب آن‌ها شارژ می‌شود. مبنای قیمت این بسته، قیمت‌های سال ۱۴۰۱ است. مردم مابه‌التفاوت بسته را می‌پردازند یعنی در حال حاضر مردم ۸۲۳ هزار تومان خرید می‌کنند و حدود ۶۰۰ هزار تومان آن را از یارانه خود پرداخت می‌کنند؛ یعنی ۲۲۳ هزار تومان کمتر پرداخت می‌کنند و این مبلغ توسط دولت پرداخت می‌شود. معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون کار و خدمات اجتماعی افزود: قیمت ۱۱ قلم کالا در این بسته ثابت است. علاوه بر این ۱۲۰ هزار تومان برای هر نفر شارژ می‌شود و اگر از اعتبار خود استفاده کنند این رقم به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت واقعی نان ۱۶ برابر بیشتر از قیمتی است که به فروش می‌رسد. شاید تا انتهای ماه به دو دهک بعدی جامعه برسد. این پول برای مردم است و اگر استفاده نشود در خزانه باقی می‌ماند. مصطفوی، کارشناس اقتصادی، گفت: در قدم اول تخصیص سبد کالا و کالابرگ الکترونیکی موفق بوده است. استفاده از کوپن با توجه به شرایط اقتصادی هر کشوری ممکن است به وجود بیاید. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته از کوپن برای تامین امنیت غذایی استفاده می‌شود. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کالابرگ الکترونیکی هنوز برای مردم پیچیده است و نمی‌دانند که چه میزان از یارانه آن‌ها برداشت می‌شود. بهتر بود رقم اصلی که به عنوان یارانه به مردم داده می‌شود اعلام می‌شد. مصطفوی ادامه داد: با این بسته، قدرت انتخاب به مردم داده می‌شود تا خودشان انتخاب کنند که چه اقلامی از بسته مورد نیاز خود را خرید کنند.

واکنش کاربران

اما در این میان افزایش قیمت نان اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «سخته نان گران شده چطور زندگی کنم چرا ساده‌ترین چیز‌ها گران میشه».

دیگری نوشت: «این افزایش قیمت نیست، گشنه شدن قشر کثیری از مردم و کارگران و کارمندان و الخصوص قشر بیکار جامعه هست، و افزایش بعد از آن هست که پس و پیش لرزه‌هایی را در کشور بلند خواهد کرد. من خودم که چهل و دو سال دارم و نتونستم هنوز حتی یک زمین دویست متری داشته باشم با درآمد ده‌میلیونی و مجرد هم هستم، با شنیدن افزایش قیمت نان شوک بزرگی بهم وارد شد که یک لحظه هنگ کردم و هنوزم در حیرتم و با خواندن خبر‌ها هنوز این قیمت‌ها را باور نکرده ام».

یکی دیگر از کاربران گفته است: «انگار دارم خواب می‌بینم چه خبره توی کشور چرا باید همه چیز انقدر گرون بشه».

کاربر دیگری گفته است: «خب خیلی راحت بگید بمیرید دیگه این چه زندگی داریم ما به خدا یه نون هم نمی‌تونیم بخریم».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی