تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
کویر لوت، یکی از باعظمت‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی کشور

داغ‌ترین نقطه زمین کجاست؟

داغ‌ترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است، اما باید دید زیرساخت‌ها چه اندازه آماده ورود گردشگران است.

کد خبر: ۱۵۴۰۹۴
۱۴:۰۸ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

داغ‌ترین نقطه زمین کجاست؟

دیدارنیوز: کویر لوت یکی از باعظمت‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی کشور است. منطقه‌ای گسترده که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کویر لوت مجموعه‌ای از نقاط دیدنی را در خود جای داده است؛ از کلوت‌ها و نبکا‌ها گرفته تا گندم بریان و تنگ رطیل، اما بدون شک ریگ یَلان یا بزرگ ریگ یکی از باشکوه‌ترین آن‌هاست.

ریگ یلان مجموعه از تپه‌های شنی بسیار مرتفع بوده که در محل تلاقی سه استان پهناور ایران از جمله خراسان جنوبی، کرمان و سیستان بلوچستان قرار گرفته است. این منطقه از شمال تا جنوب حدود ۱۵۰ کیلومتر و از شرق تا غرب حدود ۷۰ کیلومتر گسترده شده است.

ارتفاع ریگ یلان در حاشیه غربی حدود ۵۵۰ متر و در قسمت‌های شرقی حدود ۸۳۰ متر است. این منطقه دارای دره‌هایی است که دیواری عظیم این دره‌ها را قطع کرده و هسته مرکزی ریگ یلان را تشکیل می‌دهد. این منطقه به قله ریگ معروف است که بلندترین هرم‌های ماسه‌ای و عظیم‌ترین قیف‌ها در این قسمت واقع شده‌اند.

نگاهی به اقدامات مهم گردشگری در بیابان لوت

زهرا رضایی ملکوتی، مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی در این خصوص اظهار کرد: بیابان لوت یکی از پنج اثر ثبت شده جهانی در خراسان جنوبی است که با استان‌های کویری همسایه، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.

وی با اشاره به توجه به حوزه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه، افزود: تلاش ما بر این است که باوجود راهنمایان گردشگری در منطقه، مسافران و گردشگران در کویرنورودی‌ها با مشکلی روبه‌رو نشوند. بوم‌گردی‌هایی نیز در روستای دهسلم وجود دارد که می‌تواند انتخاب مناسبی برای اقامت در روستای زیبای کویری باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی اظهار کرد: نخلستان‌های حاشیه کویر و در روستای دهسلم صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است که موردعلاقه بسیاری از گردشگران بوده و نه‌تن‌ها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از غیر ایرانیان بازدید از بیابان لوت و روستا‌های حاشیه‌ای آن، چون دهسلم بسیار جذاب بوده است.

رضایی ملکوتی خاطرنشان کرد: بیابان لوت در جنوب شرق ایران به عنوان نخستین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این بیابان در جنوب شرقی ایران، در شرق کوه‌های مرکزی و رشته کوه‌های زاگرس، در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده است.

وی افزود: از ویژگی‌های منحصر به فرد بیابان لوت در استان خراسان جنوبی وجود بلندترین تپه‌های ماسه‌ای (ریگ یلان) است. ریگ یلان با مساحتی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مربع در شرق لوت، تجمع عظیمی از انواع ساخت‌های ماسه بادی است که با چشم اندازی زیبا خودنمایی می‌کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی اظهار کرد: فصل گردشگری در این منطقه نهایتاً تا پایان اردیبهشت ماه بوده و بعد از آن به واسطه شدت گرمای هوا گردشگری نداریم.

حمیدرضا ناصری، سرپرست گروه محققان دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی کشور نیز چندی پیش گفت: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزو اولین کارهاست که علاوه بر بهره‌برداری پژوهشی، انرژی‌های نو، مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان به عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردگشگری در آن پررنگ‌تر دیده شود.

داغ‌ترین نقطه زمین کجاست؟

وی افزود: تاکنون به‌صورت جدی به این ظرفیت پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در منطقه شود و هم اینکه آورده اقتصادی برای بومیانی داشته باشیم که در حواشی این مناطق زندگی می‌کنند. قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه "گندم بریان" شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.

زیرساخت‌هایی که باید آماده شود

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز گفت: سال گذشته با هماهنگی پایگاه جهانی بیابان لوت گروهی از اساتید دانشگاه‌های معتبر ایران با همکاری میراث فرهنگی استان و با برداشت‌های ماهواره‌ای که در گذشته انجام شده اولین رویداد برداشت زمینی از گرم‌ترین نقاط موجود در تصاویر ماهواره‌ای انجام شد.

وی ادامه داد: چهار نقطه در بیابان لوت شناسایی شده بود که باتوجه به تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌ها یک نقطه از آن گرم‌تر از دیگر نقاط به نظر می‌رسید و آن، منطقه ریگ یلان در نزدیکی روستای دهسلم نهبندان بود که با چندین بار اندازه گیری در طول ۲۴ ساعت نهایتاً ۷۳.۵ درجه در بیش از ۲۰ نقطه ثبت شد و اولین رویداد زمینی این موضوع شکل گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: تا پیش از این هرگونه ادعا درخصوص گرم‌ترین نقطه کره زمین یا ایران صرفاً براساس تصاویر ماهواره‌ای بوده و تاکنون این چنین رویدادی به صورت زمینی رخ نداده بود.

شاهوردی با بیان اینکه از سال گذشته که نتایج اولیه منتشر شد کلیپ‌ها و تصاویر مختلف و اطلاع رسانی دقیق را انجام دادیم و چندین تور خارجی به منطقه اعزام شدند، تصریح کرد: امیدواریم زیرساخت‌های مورد نیاز در این منطقه شکل گیرد.

توسعه معدنی تنها با ضوابط

وی با بیان اینکه فاصله این نقطه تا روستای دهسلم تقریباً ۳۰ کیلومتر است و ایجاد راه دسترسی و امکانات اولیه زیرساختی از اولویت‌های ماست، افزود: امیدواریم با کمک به مجموعه استانداری و دستگاه‌های خدمات رسان بتوانیم خدمات زیرساختی اولیه را تامین کرده و فضایی را برای استقرار گردشگران در این نقطه داشته باشیم.

شاهوردی با بیان اینکه اگر سرمایه گذاری در این خصوص اعلام آمادگی کرد حاضریم حمایت کنیم، تصریح کرد: توسعه معدنی در بیابان لوت به جهت ثبت اثر جهانی محدویت‌هایی دارد که چنانچه محدودیت‌ها و ضوابط رعایت شود میراث فرهنگی ممانعتی ندارد، اما در غیر این صورت قطعاً با هرگونه فعالیت‌های معدنی مخالف خواهد بود.

وی با بیان اینکه در خصوص معرفی ریگ یلان و ظرفیت‌های آن باید اقدامات خوب و شایسته‌ای انجام شود و امیدواریم این ظرفیت بی بدیل که در استان شناسایی شده و می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد بیش از پیش حمایت شده و میراث فرهنگی بتواند اقدامات شایسته را به عنوان متولی انجام دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی