تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

مرعشی: اکثریت مردم از مشارکت در انتخابات فاصله گرفته‌اند

حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات پیش‌روی مجلس گفت: الآن اکثریت مردم از مشارکت در انتخابات فاصله گرفته‌اند و اگر امروز کسی بیاید و شخصیت‌ها و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کند این نزد افکار عمومی یک کار ضد ارزش تلقی می‌شود.

کد خبر: ۱۵۳۹۵۸
۲۰:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

مرعشی: اکثریت مردم از مشارکت در انتخابات فاصله گرفته‌اند

دیدارنیوز: حسین مرعشی گفت: اتفاقاتی که در دو ماه اخیر افتاده و نهاد‌های حاکمیتی برای قانع کردن نیرو‌های ارزشی و حزب اللهی کشور دوباره فشار را بر روی حجاب تشدید کرده اند بر مشارکت مردم در انتخابات اثر منفی خواهد گذاشت.

از دیروز پیش ثبت نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس آغاز شد و بنا به گفته وزیر کشور کاندیدا‌ها تنها یک هفته فرصت دارند تا ثبت نام کنند. همچنین وزیر کشور تاکید کرده این مهلت یک هفته‌ای قابل تجدیدنظر نیست و توصیه ما به همه کسانی که داوطلب هستند و یا تمایل دارند در این کار ملی حضور داشته باشند، ثبت نام کنند.

این در حالی است که بنا به گفته دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، اصلاح طلبان مترصد میزان حضور مردم و تعیین تکلیف نظارت استصوابی هستند. به نظر حسین مرعشی اصلاح طلبان چه گروه‌های سیاسی که در جبهه اصلاحات ایران هستند و چه شخصیت‌های اصلاح طلب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یک دسته سیاست شان این است که ببینند مردم آمادگی مشارکت در انتخابات را دارند یا خیر. بخشی از گروه‌های اصلاح طلب نیز معتقدند باید فضای سیاسی و احزاب مردم را آماده بکنند و مردم خود به خود برای انتخابات پر شور آماده نمی‌شوند.

در ادامه صحبت‌های حسین مرعشی را می‌خوانید.

حضور و ورود طیف اصلاح طلب را به عرصه انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا برای پیش ثبت نام و تعیین کاندیدا‌ها با شما مشورتی صورت گرفته است؟

در مورد انتخابات به مجموع گروه‌های اصلاح طلب حق بدهید که با توجه به شرایطی که امروز در آن قرار داریم نمی‌توانیم تصمیمی را برای حضور یا عدم حضور در انتخابات بگیریم.

چرا، با توجه به اینکه ۵ ماه از سال می‌گذرد هنوز آرایش سیاسی لازم برای حضور در انتخابات را لحاظ نکرده اند؟

چون هنوز کشور وارد فضای انتخاباتی نشده و چند لایه مشکل روی هم سوار شده است؛ اولین مشکلی که به وجود آمده و حتی اصولگرایان میانه را غافلگیر کرده این است که این قانون جدید با عجله از مرحله نهایی تصویب گذشته و ابلاغ شده و هنوز ابلاغ نشده ثبت نام شروع شده است. پیش ثبت نامی که خودش بخشی از الزامات حضور در انتهابات است، یعنی اگر کسی در این مرحله یک هفته‌ای ثبت نام نکند، دیگر نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند؛ هم گروه‌های اصلاح طلب و هم گروه‌های اصول گرای میانه و همچنین کسانی که ممکن بود در جو انتخاباتی مناسب تری ثبت نام بکنند، الآن قاعدتا از قافله ثبت نام جا می‌مانند. مسئله دوم این است که هیچ علامتی که نشان دهد که نهاد‌های نظارتی و حاکمیتی انتخابات و در راس آن‌ها شورای نگهبان قصد دارند که فضا را برای مشارکت بیشتر باز کنند، هیچ خبر مثبتی در این جهت تاکنون دریافت نشده است، فلذا بنظر می‌آید که روند منفی صلاحیت‌ها همان روند محدود کننده گذشته باشد. سومین مسئله‌ای که کار سیاست ورزی را سخت کرده، شخصیت‌های سیاسی و احزاب اصلاح طلب تحت تاثیر محدودیت‌های زیادی که در نظام سیاسی با آن مواجه هستند بنظر می‌آید که به نقش آفرینی موثر قائل نیستند. مشکل بعد این است که مثل اشتباهاتی که در برخورد با منتخبان مردم در دوره‌های گذشته شده است، عامه اکثریت مردم که همیشه انتخابات را فرصتی برای نقش آفرینی می‌دانستند الان یک مقدار نسبت به نقش آفرینی در انتخابات کاملا بدبین هستند. با توجه به این مشکلات قاعدتا الآن هیچ حزب اصلاح طلبی نمی‌تواند به روشنی تصمیم گیری کند و قاعدتا الآن تصمیم گیری نهایی مربوط می‌شود به بعد از ثبت نام.

حالا می‌مانیم تا بعد از بررسی صلاحیت و باید ببینیم بعد از آن اصلا کاندیدایی وجود خواهد داشت یا نه. گروه‌های اصلاح طلب که در جبهه اصلاحات ایران دور هم جمع هستند، یعنی کلا اصلاح طلبان چه گروه‌های سیاسی که در جبهه اصلاحات ایران هستند و چه شخصیت‌های اصلاح طلب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یک دسته سیاست شان این است که ببینند مردم آمادگی مشارکت در انتخابات را دارند یا خیر. آنهامی گویند اگر فضا به سمتی برود که مردم در انتخابات شرکت بکنند ما هم شرکت می‌کنیم، البته مشروط بر اینکه کاندیدا داشته باشند، یعنی کاندیدای ثبت نام شده تایید صلاحیت شده‌ای وجود داشته باشد. بخشی از گروه‌های اصلاح طلب معتقدند باید فضای سیاسی و احزاب مردم را آماده بکنند و مردم خود به خود برای انتخابات پر شور آماده نمی‌شوند و اگر احزاب و گروه‌ها بیایند و شرایط را درست برای مردم تشریح بکنند مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. این دو گرایش هر دو جبهه اصلاحات طرفدارانی دارد و مشخص نیست که تصمیم نهایی تحت تاثیر کدامیک از این دو گرایش خواهد بود.

شما گفتید بعد از نظارت‌ها تصمیم گیری خواهد شد، فرض بر اینکه این اتفاق بیفتد، ولی وزارت کشور بگوید شما بر اساس زمانبندی قانونی عمل نکرده اید و نمی‌توانید وارد عرصه انتخابات شوید، آنوقت چه می‌توان کرد؟

اگر نظام جمهوری اسلامی بخواهد تصمیم خود را اصلاح کند، می‌توانند این مهلت را تمدید کنند و کار سختی نیست، اینکه وحی منزل نیست.

الان مثلا حزب موتلفه از ثبت نام نزدیک به چهارصد کاندیدا خبر داده...

آن‌ها که گیر تایید صلاحیت نیستند و همه شان تایید صلاحیت می‌شوند.

آیا اصلاح طلبان پیرو خط و نشان باهنر برای حجاریان و شروط وی به چنین رویکردی رسیده اند و یا به لحاظ اینکه هنوز آن آرایش سیاسی لازم صورت نگرفته چنین برخوردی دارند؟

اساسا برداشت عمومی اصلاح طلبان این است که نهاد‌های حاکمیتی علاقه چندانی نه به حضور اطلاح طلبان دارند و نه علاقه‌ای به مشارکت اکثریت مردم در انتخابات دارند. فهم اصلاح طلبان از فضای سیاسی کشور این است که تصمیم طیف غالب نظام جمهوری اسلامی این است که یک انتخابات با مشارکت متوسط و نتیجه‌ای مطلوب کما اینکه الان هست (مجلس انقلابی یا مجلس انقلابی‌تر از این مجلس) تشکیل شود، اصلاح طلبان هم خیلی دارای روحیه مبارزه با این تفکر نیستند.

بحث دیگر این است که اصلاح طلبان در دوره گذشته به نوعی با انتخابات قهر و آن را تحریم کردند، رهبری در این دوره چهار شرط را برای این انتخابات مطرح کرده اند، از مشارکت مردم گرفته تا امنیت، سلامت و رقابت. با توجه به این اصول آیا احتمال اینکه اصلاح طلبان مجددا با صندوق رای قهر بکنند وجود دارد؟

والا اجازه دهید که من این موضوع را پیش بینی نکنم و به موقع خودش اصلاح طلبان تصمیم خودشان را بگیرند.

انتخاب آذر منصوری در این برهه در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات تا چه حد می‌تواند تاثیر گذار باشد؟

از این سوال بگذریم.

مشخصا در حزب متبوع شما صحبتی در مورد انتخابات شده است؟

ما به هر حال بحث‌هایی کرده ایم و تحلیل ما این است که تشکیل یک مجلس سیاسی که اکثریت مردم ایران از آن راضی باشند تقریبا غیر ممکن است، ولی ممکن است اگر ذی‌نفعان صنفی و گروه‌های اجتماعی از موضع دفاع در خصوص مسایل صنفی و سیاسی خود وارد انتخابات شوند، ممکن است مجلسی شکل بگیرد که جبهه پایداری در آن در اقلیت باشد. این را یک امر ممکن می‌دانیم لذا موضع مان این است که مردم ایران خیلی منتظر تصمیمات سیاسیون و احزاب سیاسی نباشند و سعی کنند هر کسی از نیرو‌های مختلف اجتماعی، صنفی و محلی و بومی، بتواند از حقوق خود در این انتخابات دفاع کند. این تنها توصیه‌ای است که ما فعلا در مورد انتخابات داریم.

گفته می‌شود خیلی از سیاسیون برای حفظ آبروی خود و نخوردن انگ در نظارت استصوابی نمی‌خواهند در انتخابات ورورد پیدا کنند. دراین مورد چه نظری دارید؟

بعید است، الان دیگر در جمهوری اسلامی اگر کسی رد صلاحیت بشود از کسانی که تایید صلاحیت می‌شوند چیزی کم نخواهد داشت. افکار عمومی رد صلاحیت توسط شورای نگهبان را یک امر دارای اصالت و دلیلی بر رد صلاحیت فرد تلقی نمی‌کند. وقتی در جمهوری اسلامی از آقای هاشمی رفسنجانی تا آقای لاریجانی بعد از ۱۲ سال ریاست مجلس رد صلاحیت می‌شود اینجا دیگر بحث بی آبرویی مطرح نیست. الآن اکثریت مردم از مشارکت در انتخابات فاصله گرفته اند و اگر امروز کسی بیاید و شخصیت‌ها و مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کند این نزد افکار عمومی یک کار ضد ارزش تلقی می‌شود.

با توجه به این لایحه حجاب که اصل ۸۵‌ی هم شد، در حضور مردم در انتخابات تا چه حد تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

اتفاقاتی که در دو ماه اخیر افتاده و نهاد‌های حاکمیتی برای قانع کردن نیرو‌های ارزشی و حزب اللهی کشور دوباره فشار را بر روی حجاب تشدید کرده اند بر مشارکت مردم در انتخابات اثر منفی خواهد گذاشت.

اگر حاکمیت بخواهد اصلاح طلبان هم در عرصه انتخابات حضور داشته باشند باید چه شرایطی را برای آن‌ها فراهم بکند؟

شرایط خیلی روشن است و پیچیده نیست، باید قانون بر کشور حاکم باشد و باید فضا به سمتی برود که مردم نظام جمهوری اسلامی را از خودشان تلقی بکنند و رای خود را موثر بدانند، آبرو و اعتبار منتخبان مردم هم محفوظ باشد وبتوانند به کشور و مردم خدمت بکنند. انتخابات بر مبنای اهل فن و صاحبان تفکر و اندیشه شکل بگیرد و از حاکمیت و مشارکت باند‌های کوچک کشور به سمت مشارکت حداکثری برود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی