تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

افزایش ۴۰ برابری؛ شناسایی ۴۱ مورد ابتلا به مالاریا در کرمان

سعید صحبتی، سخنگوی علوم پزشکی کرمان اعلام کرد که موارد ابتلا به مالاریا نسبت به سال‌های قبل تا ۴۰ برابر افزایش داشته و در یک سال گذشته ۴۱ مورد ابتلا شناسایی شده است.

کد خبر: ۱۵۳۹۲۳
۰۹:۳۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲

شناسایی ۴۱ مورد ابتلا به مالاریا در کرمان

دیدارنیوز: سخنگوی علوم پزشکی کرمان گفت: موارد ابتلا به مالاریا نسبت به سال‌های قبل تا ۴۰ برابر افزایش داشته و در یک سال گذشته ۴۱ مورد ابتلا شناسایی و کشف شده است.

سعید صحبتی، با بیان اینکه مالاریا از دیرباز جزو بیماری‌های بومی و منطقه‌ای در کشور ما و دو کشور همسایه شرقی ما بوده است، اظهار داشت: تلاش‌های زیادی که در دهه اخیر در کشور ما انجام شد، شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا به مالاریا بودیم.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی از جمله باران‌های مونسونی که در دو سال اخیر در نیمه تابستان شاهد آن بودیم، گفت: این اتفاقات شرایط رشد و تکثیر پشه عامل این بیماری که عمدتاً در کشور‌های افغانستان و پاکستان وجود داشت را فراهم کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه بیشترین موارد مالاریا را در بیمارانی مشاهده کردیم که رفت و آمد‌ها به کشور‌های همسایه و یا مهاجرت‌های غیرقانونی از کشور‌های همسایه داشتند، افزود: همچنین کسانی که مجبور بودند به دلیل شغل و یا ماموریت‌های کاری به مناطق مرزی شرق کشور رفت و آمد داشته باشند، مواردی از مالاریا دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه موارد ابتلا به این بیماری نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر بود و گفته می‌شود تا ۴۰ برابر افزایش موارد ابتلا به مالاریا را داشتیم، بیان کرد: در استان کرمان هم طی یک سال گذشته تا کنون ۴۱ مورد ابتلا به مالاریا شناسایی و کشف شده است.

صحبتی با بیان اینکه خوشبختانه همه موارد بیماری به صورت رایگان در شبکه بهداشت و درمان کشور تشخیص داده شده و درمان شدند، گفت: نگرانی ما از مواردی است که ممکن است از دید همکاران بهداشتی و درمانی ما مخفی بماند و همکاران ما با تصور اینکه مالاریا تمام شده این بیماری را در تشخیص اضطراری خود قرار ندهند و تشخیص دیرهنگام بیماری به عوارض و عواقب بعدی و حتی مرگ ناشی از مالاریا منجر شود.

وی با اشاره به اینکه مالاریا علائم اختصاصی ندارد و تشخیص آن براساس شک بالینی و شرح حال دقیقی است که از بیمار گرفته می‌شود، ادامه داد: این بیماری براساس علائم شبیه بیماری‌های عفونی دیگر است و با تب و لرز و بدن درد خود را نشان می‌دهد و براساس نمونه گیری از خون و مشاهده انگل مالاریا در خون بیمار تشخیص داده می‌شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی