تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
نظر دبیرکل حزب سبز ایران درباره انتخابات و اطلاق مرصاد سیاسی بر آن

اصلاح قانون انتخابات اثرگذار نبوده و نیست / دست شورای نگهبان در نظارت استصوابی باز شده است

دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگو با دیدارنیوز به اصلاح قانون انتخابات، نظارت استصوابی، اصلاح‌طلبان، مشارکت و نگرانی‌های مردم پرداخت.

کد خبر: ۱۵۳۸۲۱
۱۵:۲۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

اصلاح قانون انتخابات اثرگذار نبوده و نیست / دست شورای نگهبان در نظارت استصوابی باز شده است

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: «حسین کنعانی‌مقدم» روز یکشنبه ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با سرویس سیاسی دیدارنیوز در پاسخ به پرسشی درباره اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: «اصلاح قانون انتخابات چندان نتوانست تحول جدی در قوانین و مقررات انتخاباتی خصوصاً در بحث انتخابات تناسبی ایجاد کند و بند مربوط به انتخابات تناسبی از این اصلاحیه حذف شد. البته برخی موانع که در انتخابات گذشته بود برطرف شد اما این اصلاحیه نتوانست و نمی‌تواند نقش احزاب و تشکل‌ها در انتخابات را پر رنگ کند و از این حیث مورد انتقاد است. در عین حال موانع مشارکت حداکثری را نیز نتوانسته بر طرف کند، لذا اثر گذار نبوده و نیست».

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: «انتخابات مجلس آینده -همانگونه که به وزیر کشور هم گفتم- یک مرصاد سیاسی است. دشمنان تمام توان خود را بسیج خواهند کرد که از طریق کاهش مشارکت مردم، مشروعیت و مقبولیت نظام و انتخابات را زیر سوال ببرند. ما باید آماده باشیم. خصوصا نخبگان، رسانه‌ها و احزاب و تشکل های سیاسی باید آماده باشند. در جنگ سیاسی که دشمن پشت آن است، تلاش کنیم مشارکت قابل قبولی داشته باشیم و اعتماد مردم به صندوق رای را باز گردانیم، به گونه ای که مردم احساس کنند رایشان اثر گذار است. تشکیل مجلسی قوی، بسیاری از مشکلات ما را حل کرده و مشارکت قوی در این مسیر پایه‌های مردمسالاری را تقویت خواهد کرد، یکی از مولفه‌های قدرت نیز، حمایت و رضایت مردم از حاکمیت است».

دبیرکل حزب سبز ایران درباره گسترده شدن دامنه نظارت استصوابی شورای نگهبان در اصلاحات جدید قانون انتخابات یادآور شد: «در این بخش در واقع ابهامات قانونی نظارت استصوابی شورای نگهبان برطرف شده و این نظارت قانونمند شده است. قانون دست شورای نگهبان برای اعمال نظارت استصوابی را باز کرده است. این کار از طرفی می تواند به سلامت انتخابات کمک کند ولی از آن سو، اگر تنگ نظرانه به مسائل نگاه شود، حلقه انتخاب را تنگ تر کنند، این می‌تواند موجبات کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به همراه داشته باشد».

کنعانی مقدم درباره «عدم توصیه جبهه اصلاحات ایران برای پیش ثبت نام»، گفت: «رقابت همیشه خواهد بود و انتخابات بدون رقابت معنی ندارد. اینکه می گویند اصولگرایان به دنبال حذف رقیب هستند، درست نیست. ما جلوی پای رقیب فرش قرمز پهن می‌کنیم، فرقی هم نمی کند، اصولگرا، اصلاح طلب، معتدل یا مستقل باشد. اما اینکه برخی بخواهند برای انتخابات شرط و شروط بگذارند و مولفه های مد نظر رهبری مانند سلامت و امنیت، رقابت و مشارکت حداکثری را زیر سوال ببرند، به نوعی تیشه زدن به ریشه تفکر مردم سالاری و جمهوریت نظام است».

وی پرشور شدن انتخابات را مشروط به چند اتفاق کرد و گفت: «اگر دولت مشکلات معیشتی را تا حدودی حل کند و حل برخی از پرونده‌های کلان نظام موفقیت آمیز باشد مردم حضورشان پررنگتر خواهد شد. اگر موانع حضور حداکثری بر طرف شود و دایره انتخاب وسیع تر شود، مردم حضور می یابند. اگر انتخابات دو قطبی شود – شبیه مدلی که در ترکیه اتفاق افتاد – مردم برای تعیین سرنوشت خود، به صحنه می آیند. در غیر این صورت انتخاباتی با مشارکت حداقلی خواهیم داشت».

این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از شرط و شروط اصلاح‌طلبان و درباره اظهارات محمدرضا باهنر خطاب به اصلاح‌طلبان، مبنی بر اینکه، "شما نمی‌توانید برای نظام شرط بگذارید، این نظام است که برای شما شرط می‌گذارد"، اظهارکرد: «برخی می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم مگر اینکه زندانیان سیاسی آزاد شوند، نامزدهای ما تایید صلاحیت شوند و دیگر شرط و شروط. این نوع شرط گذاشتن‌ها یعنی بهره بردن از یک رانت و امتیاز برای به در کردن رقیب از میدان. در ضمن نظام هم جدا از مردم نیست که بخواهد برای کسی شرط بگذارد».

کنعانی مقدم در این باره که اصلاح‌طلبان تجربه مجلس ششم، لوایح دوقلو و حکم حکومتی را دارند، می‌گویند حتی اگر تایید صلاحیت شویم و رای هم بیاوریم و اکثریتی هم در مجلس داشته باشیم، عملا قدرت قانونگذاری نداریم، از نظر شما سخن معقولی نمی‌گویند؟ بیان کرد: « بله این نظر هم هست و ممکن است مجلسی با اقلیت یا اکثریت اصلاح طلب شکل بگیرد ولی نگرانی‌های بعدی خود را هم داشته باشند».

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی