تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

از بازار مسکن چه خبر؟

بازار مسکن در حالی به نیمه مردادماه نزدیک می‌شود که از بهار امسال در سیکل رکودی قرار داشته و با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها، معاملات چندانی را تجربه نکرده است. اما آیا به دلیل کاهش قیمت خانه، می‌توان بازه زمانی فعلی را به‌عنوان فرصت ورود به بازار مسکن شناسایی و برای خرید خانه اقدام کرد؟

کد خبر: ۱۵۳۶۹۳
۱۹:۵۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

از بازار مسکن چه خبر؟

دیدارنیوز: گفته‌های مشاوران املاک فعال شهر تهران و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بازار مسکن که در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۱، رشد قیمت و رونق نسبی معاملات را تجربه می‌کرد، ماه‌های گذشته را در شرایط رکودی پشت سر گذاشته است.

از سوی دیگر همراه با این رکود، برخی رسانه‌های نزدیک به دولت و مسئولان، خبر‌هایی در خصوص کاهش قیمت مسکن مطرح و آن را به‌عنوان دستاورد دولت معرفی می‌کردند. کاهشی که البته به دلیل افت جدی قدرت خرید متقاضیان و همچنین ایجاد رکود در بازار مسکن رخ داده بود.

وضعیت نامتوزان قیمت و معاملات

تحقیقات میدانی حاکی از آن است که صاحبان بنگاه‌های املاک در مناطق مختلف تهران نظر یکسانی در خصوص وضعیت فعلی معاملات ندارند. یکی از مشاوران املاک فعال در محله صادقیه می‌گوید: «قیمت‌ها اکنون کاهش داشته‌اند و فروشندگانی که به پول خود نیاز دارند با مشتری راه می‌آیند. اما وضعیت خرید و فروش همچنان تعریفی ندارد.»

با این حال، اما صاحب یک بنگاه املاک در منطقه پونک در این باره می‌گوید: «نمی‌شود گفت خرید و فروش آپارتمان دوباره رونق گرفته است، اما تا حدودی وضعیت بهتری نسبت به یک ماه گذشته دارد.»

یک فعال بازار مسکن که محدوده فعالیت او شرق تهران است، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر مشتری‌هایی که پول نقد داشته باشند قطعا خرید خود را انجام می‌دهند، اما مشکل اینجاست که برخی منتظر فروش ملک قبلی خود هستند تا بتوانند واحد جدیدی خریداری کنند و همین روند، خرید‌ها را به تاخیر می‌اندازد.»

او ادامه می‌دهد: «معاملات حتی اگر مقدار کمی هم افزایش داشته باشد، اما هنوز بازار در وضعیت رکودی خود است و نسبت ماه‌های آخر سال گذشته خرید و فروش، چندان تعریفی ندارد.»

مشاوران املاک در در اوج رکود می‌گفتند چند ماه است حتی یک معامله هم انجام نداده‌اند و سرمایه‌گذاران هم دیگر در بازار دیده نمی‌شوند.

کاهش قیمت مسکن ادامه دارد؟

روند نزولی قیمت مسکن ادامه دارد؟ این سوالی است که اکنون متقاضیان مسکن خواهان پیدا کردن پاسخی برای آن هستند. یک مشاور املاک در این باره می‌گوید: «قیمت‌ها حالا در پایین‌ترین حالت خود قرار دارند و به احتمال زیاد پس از ایستادن روی این قیمت‌ها دوباره به مسیر افزایشی خود ادامه دهند.»

برخی فعالان بازار مسکن شروع پاییز و برخی دیگر انتهای پاییز را زمانی برای شروع دوباره افزایش قیمت مسکن می‌دانند، اما این‌گونه مشخص است همه آن‌ها متفق‌القول یک نظر دارند: «قیمت مسکن دوباره بر مدار افزایشی قرار خواهد گرفت!»

خانه بخریم یا نه؟

سوال دیگری که برای سرمایه‌گذاران و خریداران مسکن همیشه حیاتی است دانستن زمان مناسب برای ورود به موقع به بازار است؛ یعنی زمانی که قیمت‌ها پس از آن دیگر کاهش نخواهند یافت و به کف رسیده‌اند! در این صورت شاید متقاضیان بتوانند نزدیک‌ترین فایل به شرایط خود را پیدا کنند.

در این مورد کارشناسان و فعالان حوزه مسکن نظری مشابه دارند. آن‌ها معتقد هستند اکنون بهترین زمان برای ورود به بازار املاک است. یکی از انبوه‌سازان فعال در شهر تهران در این باره تاکید می‌کند: «مردم اکنون نباید فرصت خرید ملک را از دست بدهند!»

بنابراین هرچند بازار اکنون در شرایط رکودی به سر می‌برد و قیمت‌ها در وضعیت باثباتی قرار گرفته‌‍اند، اما بر اساس شواهد این شرایط ماندگار نیست و بازار مسکن احتمالا دوباره به مسیر افزایشی بازخواهد گشت. ضمن آنکه نشانه دیگری مبنی بر احتمال کاهش بیشتر قیمت دیده نمی‌شود. درصورتی‌که سیاست‌های دولت نتواند دوباره مردم را به بازار و بازار را به رونق بازگرداند وقوع رکود تورمی نیز چندان دور از تصور نخواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی