تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

کدام سیگنال، دلار را ۵۰ هزار تومانی کرد؟

دیروز (سه‌شنبه) قیمت دلار وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شد و افزایش ۷۰۰ تومانی داشت. این مقدار رشد روزانه برای اسکناس دلار طی ماه‌های گذشته بی‌سابقه بود.

کد خبر: ۱۵۳۶۴۷
۰۹:۵۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

کدام سیگنال، دلار را ۵۰ هزار تومانی کرد؟

دیدارنیوز: قیمت دلار خود را دوباره به کریدور ۵۰ هزار تومانی رسانده است؛ طی ماه‌های گذشته سیگنال‌های سیاسی همواره بر روند بازار ارز اثر داشتند، اما دیروز تصمیم بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون صرافان روند تقاضا و قیمت دلار را در بازار آزاد صعودی کرد.

روز گذشته تقاضا در بازار ارز بالا و فروشنده کم بود. فعالان بازار ارز علاوه بر سیگنال نامساعد انحلال کانون صرافان، تعطیلی امروز و فردا و تقاضای اربعین را نیز در این روند صعودی اثرگذار دانستند.

دیروز بانک مرکزی به دلیل آنچه تخلفات و انحراف از اهداف کانون صرافان ایرانیان خوانده بود، موافقت‌نامه تاسیس این کانون را ابطال کرد. پاسخ کانون صرافان نیز این بود که بانک مرکزی در خصوص انحلال کانون صرافان و لغو مجمع عادی سالیانه آن وجاهت قانونی ندارد.

تاثیر انحلال کانون صرافان بر قیمت دلار چیست؟

تحلیلگران اقتصادی تصمیم روز گذشته بانک مرکزی را به پاک کردن صورت مساله در مواقع بحرانی تعبیر می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها این اقدام بانک مرکزی، نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه می‌کند و قیمت دلار را قطعا افزایشی خواهد کرد.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار‌های مالی موضوع نوسانگیری سیاستگذار از قیمت دلار را تایید می‌کنند و می‌گویند این اقدام سال‌هاست در حال انجام است و از زمان ریاست همتی در بانک مرکزی استفاده از این شیوه توسط این نهاد بیشتر شده است.

با وجود اینکه پیش از این نیز سیاستگذار یکه‌تاز عرصه تصمیم‌گیری در بازار ارز بود با انحلال کانون صرافان اختیارات بیشتری برای خود قائل شده و بازار نیز راهی جز پذیرش این تصمیمات اجباری ندارد.

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز دهم مرداد، اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی همچنان با افزایش‌ها و کاهش‌های یک و دو تومانی همراه شد. روز گذشته دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۳۰۲ تومان عرضه شد و دو تومان کاهش داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار کاهش با رقم ۳۷ هزار و ۵۴۷ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارز‌های موثر

در آخرین معامله دیروز یورو در بازار آزاد با افزایش نزدیک به ۹۰۰ تومانی یک پله بالا رفت و با قیمت ۵۵ هزار و ۱۸۹ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با افزایش ۲۰ تومانی با قیمت ۴۵ هزار و ۵۱۰ تومان رسید. یوروی حواله نیز همانند اسکناس یورو ۲۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۳۷۳ تومان عرضه شد.

درهم امارات در آخرین معامله دیروز با رقم ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان معامله شد و ۲۳۰ تومان افزایش داشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۲۴ تومان مبادله شد و نسبت به روز دوشنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس درهم نیز با یک تومان افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۶ تومان عرضه شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی