تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
نظارت شورای نگهبان به «استسلاقی» تبدیل شده

مهاجری: حقوق و آزادی‌های قانونی مردم رعایت نمی‌شود

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان هرجا که دلش خواست، قانون را آنگونه که می‌خواهد معنی می‌کند، گفت: چند سال است می‌گویند می‌خواهند جایی را برای تجمعات اعتراضی معین کنند. هیچوقت هم چنین جایی متاسفانه هنوز مشخص نشده است. این به منزله آن است که ما قانون اساسی را کنار گذاشته ایم، با مهجوریت قانون اساسی اتفاقاتی رخ می‌دهد که خوشایند کسی نیست. زیرا حقوق و آزادی‌ها که باید بر اساس مبانی حکمرانی آقای بهشتی یعنی با تحقق حریت و صداقت از سوی حکمرانی و حکمرانی مجال ظهور و بروز پیدا کند، به دلیل فقدان صداقت و حریت، رعایت و عملی نمی‌شود.

کد خبر: ۱۵۳۶۲۰
۱۷:۳۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

مهاجری

دیدارنیوز: مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: شورای نگهبان استصوابی عمل نمی‌کند. شورای نگهبان هرجا که دلش خواست، قانون را آنگونه که می‌خواهد معنی می‌کند. من اسم چنین نظارتی را نظارت استسلاقی می‌گذارم؛ از سلیقه می‌آید. یعنی شما سلیقه خودتان را به کار می‌گیرید و تاکید می‌کنید طبق سلیقه تان این آقا حق ندارد مجلس برود، رئیس جمهور بشود یا اصلا کاره‌ای باشد. همه سمت ها، مناصب، مشاغل، مسئولیت ها، و مقامات باید در اختیار آن‌هایی باشد که من می‌پسندم. الآن مبتلا به چنین وضعیتی هستیم.

در سخنانش ۴ محور اصلی را به نقل از شهید بهشتی درباره حکمرانی عمده می‌کند؛ حکومت باید از اهلیت، عدالت، حریت، و صداقت برخوردار باشد، تا بقا، رشد و توسعه داشته باشد.

اما مسیح مهاجری، روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار ایرانی که از سال ۱۳۶۰ تاکنون مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی است، الزامات تحقق ۴ محور مذکور را با نگاهی انسانی، میسر می‌داند.

او دیدگاه‌های خودش را برای علاج مهمترین معضلات کشور بیان کرد.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که در برابر نسل حاضر که سبک زندگی چهل سال گذشته را نمی‌پسندد، شیوه برخورد با آنان از منظر حکمرانی مورد نظر شهید بهشتی چگونه باید باشد؟ گفت: تندرو‌ها معتقدند همه قدرت باید در دست ما باشد، چه انتخاب بشویم و چه انتخاب نشویم، آن‌ها می‌گویند نسل حاضر نباید دیده شوند، و اصلا نباشند. این نظر آن‌ها است. ولی نظر خدا این نیست. من از طرف خدا حرف نمی‌زنم. ولی می‌فهمم خدایی که ما قبول و بهش ایمان داریم، این گونه به انسان نظر ندارد. خدا می‌گوید شما خودتان را درست بکنید تا آن‌ها هم شما را قبول داشته باشند، و آن گونه که شما می‌خواهید زندگی کنند. اگر خودتان را درست نکنید، باید آزادشان بگذارید، تا خودشان انتخاب کنند.

مهاجری در پاسخ به این سوال که بنابراین بر اساس شیوه حکمرانی‌ای که به نقل از شهید بهشتی مطرح می‌فرمایید آنان باید در انتخاب زندگی خود آزاد باشند گفت: نه این که ما شیوه‌ای ارائه می‌دهیم و باید آزاد باشند. بلکه موضوع مهمتر آن است که این وضعیت به طور خود به خودی این گونه هست؛ زیرا خدا این گونه قرار داده است. نه ما. چون خدا قرار داده، هیچ راهی غیراز این وجود ندارد؛ زیرا باید همه چیز را منطبق بکنیم با آن چیز‌هایی که مصلحت انسان است. این کار‌هایی که این‌ها انجام می‌دهند مصلحت انسان نیست، مصلحت خودشان است. به همین دلیل مردم حاضر نیستند با مصلحت آن‌ها خودشان را تطبیق بدهند. ولی اگر ما همه چیز را با مصلحت انسان منطبق بکنیم، این اعتراض‌ها از بین خواهد رفت. ولی چون مصلحت انسان را در نظر نمی‌گیرند و تنها به مصلحت خود می‌اندیشند و عمل می‌کنند، از این رو این نسل و مردم حاضر نیستند زیر بار حرف شما بروند.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در این بخش با تاکید بر این که «اگر به مصلحت انسان و مردم عمل نکنیم، آن‌ها در شیوه حکمرانی و زندگی اجتماعی، سبک‌های زندگی متفاوت و زندگی عادی خودشان را اعمال خواهند کرد» گفت: اگر حکومت تجدید نظر بکند و روش هایش را تغییر بدهد، در جذب نسل‌ها و مردم موفق می‌شود. ولی اگر این گونه که دارد پیش می‌رود ادامه بدهد، موفق نمی‌شود و آن‌ها زندگی خودشان را خواهند کرد.

مهاجری

او برای در نظر گرفتن مصلحت انسان و مردم، ایجاد آزادی از طریق بازگشت به قانون اساسی را یکی از مهمترین راه حل‌ها برشمارد و گفت: «منظور از آزادی همه مواردی است که به عبارت روشنتر با بازگشت به قانون اساسی، قابل انجام است.»

مهاجری یکی از مصادیق بازگشت به قانون اساسی و اجرای آن را، حق اعتراض برای معترضان برشمرد و گفت: «چگونه است جایی که خودتان می‌خواهید، می‌توانید به عده‌ای اجازه بدهید شعار بدهند و تظاهرات بکنند. ولی آن جایی که نمی‌خواهید، کسی حق تجمع ندارد. این در حالی است که در این باره بر مبنای قانون اساسی تجمع آزاد است مگر مخل به مبانی باشد؛ که آن نیز باید مرجعی برای تعیین مخل به مبانی تعیین شود تا راه اعتراض قانونی و برگزاری تجمعات باز شود.»

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه گفت: «چند سال است می‌گویند می‌خواهند جایی را برای تجمعات اعتراضی معین کنند. هیچوقت هم چنین جایی متاسفانه هنوز مشخص نشده است. این به منزله آن است که ما قانون اساسی را کنار گذاشته ایم، با مهجوریت قانون اساسی اتفاقاتی رخ می‌دهد که خوشایند کسی نیست. زیرا حقوق و آزادی‌ها که باید بر اساس مبانی حکمرانی آقای بهشتی یعنی با تحقق حریت و صداقت از سوی حکمرانی و حکمرانی مجال ظهور و بروز پیدا کند، به دلیل فقدان صداقت و حریت، رعایت و عملی نمی‌شود.»

این روزنامه نگار مستقل کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که در ارتباط با مواضع روزنامه جمهوری اسلامی تا چه اندازه گرفتار راهرو‌های دادگستری و دادگاه شده است گفت: مردم تا کنون هیچ شکایتی علیه روزنامه جمهوری اسلامی به مراجع قضایی ارائه نکرده اند. از این رو از این منظر شکایتی علیه روزنامه نداریم، حتی باید بگویم، مردم از مواضع روزنامه راضی هستند. ولی دستگاه‌هایی که از آن‌ها انتقاد می‌کنیم، از ما زیاد شکایت می‌کنند، ما مرتب به جای صفا و مروه، بین روزنامه و دادگاه در رفت و آمد هستیم. او گفت: در این دو ساله فراوان شکایت داشتیم.

این سیاستمدار روحانی، در بخش رد صلاحیت کاندیدا‌ها و نظارت استصوابی گفت: «قانون اساسی را مهجور کرده ایم. اگر قرار باشد طبق قانون اساسی عمل بکنیم، بسیاری از کسانی که با ابزار عدم احراز صلاحیت ردشان می‌کنند، این‌ها برای رفتن به مجلس صلاحیت شان تایید می‌شود.»

مهاجری در ادامه نظارت را بر دو نوع استطلاعی و استصوابی ذکر کرد، که در نظارت استطلاعی نظارت کننده مطلع است که چه می‌گذرد. ولی دخالتی نمی‌کند؛ نظارت استطلاعی به معنای اطلاع پیدا کردن است. در نظارت استصوابی نظارت کننده هنگامی که خبردار شد چه می‌کنند، اگر انحرافی مشاهده کرد، وضعیت را به راه صواب می‌برد. صواب با «ص»، یعنی اصلاح می‌کند.

او افزود: بنابراین نظارت استصوابی چیز بدی نیست. درست است. ولی شورای نگهبان استصوابی عمل نمی‌کند. شورای نگهبان هرجا که دلش خواست، قانون را آنگونه که می‌خواهد معنی می‌کند. من اسم چنین نظارتی را نظارت استسلاقی می‌گذارم؛ از سلیقه می‌آید. یعنی شما سلیقه خودتان را به کار می‌گیرید و تاکید می‌کنید طبق سلیقه تان این آقا حق ندارد مجلس برود، رئیس جمهور بشود یا اصلا کاره‌ای باشد. همه سمت ها، مناصب، مشاغل، مسئولیت ها، و مقامات باید در اختیار آن‌هایی باشد که من می‌پسندم. الآن مبتلا به چنین وضعیتی هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی