تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

نگرانی آمریکا از حضور پهپادهای ایران در آمریکای لاتین

از آنجایی که بولیوی به خرید هواپیما‌های بدون سرنشین نظامی ساخت ایران اظهار علاقه کرده است، واشینگتن از احتمال باز شدن بازار جدیدی برای فروش تسلیحات ایرانی به کشور‌های آمریکای لاتین اظهار نگرانی کرده است.

کد خبر: ۱۵۳۶۱۸
۱۷:۱۶ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

نگرانی آمریکا از حضور پهپادهای ایران در آمریکای لاتین

دیدارنیوز: «سی. ان. بی. سی»، در گزارشی نوشت: ادموندو نویلو، وزیر دفاع بولیوی هفته پیش علاقه کشورش برای دستیابی به هواپیما‌های بدون سرنشین نظامی ایرانی را تأیید کرد.

نویلو در تاریخ ۲۰ ژوئیه به تهران رفته بود، و به گفته خودش در آنجا با مقامات نظامی ایران دیدار کرده و در زمینه «منافع مشترک» صحبت کرده بود. رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که تهران و لاپاز طی این دیدار به یک «تفاهم‌نامه دفاعی-امنیتی» دست پیدا کردند.

پس از آنکه اعضای حزب مخالف دولت بولیوی و وزارت امور خارجه کشور همسایه آرژانتین خواستار اطلاعاتی درباره تفاهم‌نامه مذکور شدند، نویلو گفت که دولت بولیوی عمیقا به هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفته ساخت ایران علاقه دارد.

وزیر دفاع بولیوی گفت دولت می‌تواند از این پهپاد‌ها برای محافظت از مرز‌های کشور در برابر قاچاق مواد مخدر و دیگر موارد قاچاق استفاده کند، و افزود پهپاد‌های ایرانی می‌توانند به نظارت بر مناطق کوهستانی و بهبود نظارت نظامی کمک کنند.

نزدیکی اخیر ایران و بولیوی و احتمال بده بستان نظامی دو کشور نگرانی ایالات متحده را برانگیخته است. دو روز پس از اظهارات نویلو، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نگران هرگونه صادرات فناوری ایرانی است که می‌تواند به ایجاد «بی‌ثباتی» بینجامد.

به نقل از العربیه، کربی به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران به دلیل صادرات هواپیما‌های بدون سرنشین انتحاری به روسیه برای جنگ علیه اوکراین اشاره کرد و گفت: «ما از تمام کشورها، هر کجا که هستند، می‌خواهیم پیش از آنکه به هرگونه پیمان نظامی با ایران ورود کنند، تبعات چنین کاری را در نظر بگیرند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی