تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

تنش میان نیجر و فرانسه بالا گرفت

اوضاع در کشور آفریقایی نیجر که هفته گذشته شاهد برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور به رهبری «عبدالرحمن تیچانی» رئیس گارد ریاست جمهوری بود، می‌رود که ابعاد منطقه‌ای و بین المللی به خود بگیرد و تنش بین این کشور و فرانسه هر لحظه در حال بیشتر شدن است.

کد خبر: ۱۵۳۵۹۷
۱۱:۴۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

تنش میان نیجر و فرانسه بالا گرفت

دیدارنیوز: تصمیم فرانسه برای خارج کردن اتباع خود از نیجر و توقف صادرات اورانیوم این کشور به فرانسه و تهدید سه کشور همسایه نیجر درباره مداخله نظامی در این کشور از سوی غرب و کشور‌های آفریقایی از مهمترین تحولات نیجر است.

سفارت فرانسه در شهر نیامی، پایتخت نیجر که یکشنبه این هفته شاهد حمله معترضان و حامیان کودتا به خود بود، امروز سه‌شنبه اعلام کرد که در نزدیک‌ترین زمان ممکن اتباع خود را از این کشور آفریقایی خارج خواهد کرد. پاریس این تصمیم خود را به وخامت اوضاع امنیتی در شهر نیامی مربوط دانسته است.

بعد از آنکه فرانسه در ساعات اولیه تحولات نیجر، اقدام نظامیان را در برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور محکوم کرد، شورای نظامی جدید نیجر تظاهراتی علیه پاریس راه انداخت و طی آن معترضان به ساختمان سفارت حمله کردند. رئیس جمهور فرانسه در این باره هشدار داد و تهدید کرد که در صورت حمله به شهروندان و عدم تأمین امنیت مراکز دیپلماتیک فرانسه دست به مداخله نظامی خواهد زد.

نیجر فرنسه را تنبیه می‌کند

شورای نظامی نیجر در واکنش به اقدامات فرانسه اعلام کرد که صادرات اورانیوم به این کشور اروپایی را متوقف خواهد کرد؛ نیجر ۸ درصد اورانیوم نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را تأمین می‌کند.

تهدید «اکواس» به انحلال

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مالی و بورکینا فاسو در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند هرگونه مداخله نظامی در نیجر به مثابه "اعلان جنگ" علیه این دو کشور است. مالی و بورکینافاسو دو همسایه جنوبی و غربی نیجر هستند و نظامیان در این کشور حکومت را به دست گرفته‌اند.

شورای نظامی حاکم در گینه نیز با صدور بیانیه‌ای مشابه گفت که این کشور در کنار حاکمیت جدید نیجر ایستاده و ملت‌های گینه، مالی و بورکینا فاسو خواهان احترام به حاکمیت ملی نیجر است.

شورای نظامی حاکم گینه همچنین گفته است که به تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی «جامعه اقتصادی غرب آفریقا» (اِکواس) پایبند نخواهد بود و این اقدامات غیرقانونی است.

اکواس دیروز بعد از نشستی پیرامون نیجر اعلام کرد که مجموعه اقدامات تنبیهی علیه نیامی اتخاذ کرده‌اند که شامل بلوکه کردن دارایی‌ها، و ممنوعیت پرواز‌ها می‌شود. حاکم نظامی گینه گفته که این اقدامات منجر به انحلال اکواس خواهد شد و ما سه کشور (مالی، بورکینافاسو و گینه) از این گروه خارج خواهیم شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی