تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تندرو‌ها از عزاداری مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان هم نگرانی دارند

پیام همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری چیست؟

تصاویر زیادی از مراسم عزاداری روحانی منتشر شد که مربوط به گریه‌های ظریف و لاریجانی است. آن‌ها در کنار هم نشستند و عزاداری کردند. اصولگرایان از این نزدیکی بیم دارند.

کد خبر: ۱۵۳۴۴۰
۱۷:۴۰ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲

پیام همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری چیست؟

دیدارنیوز: این روز‌ها تعابیر زیادی از همنشینی‌ها می‌شود به‌ویژه همنشینی سیاسیون! در مراسم‌های عزاداری شهادت سالار شهیدان بسیاری از مسئولان و سیاسیون با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در کنار هم می‌نشینند. مانند مراسمی که از سوی حسن روحانی برگزار شد و علی لاریجانی آمد! او آمد و در کنار روحانی، ظریف و جهانگیری نشست.

پیش از این در مراسم ختم مادر جهانگیری این تصویر همنشینی در یک قاب وجود داشت. حضور لاریجانی که تا پیش از این به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم جریان اصولگرایی محسوب می‌شد، در این مراسم از چند جهت قابل تحلیل است.

نگران از لیست مشترک با روحانی

نخستین گمانه‌ای که برخی اصولگرایان مخالف اعتدال به تبلیغ آن می‌پردازند، همکاری مشترک لاریجانی با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است. آن‌ها معتقدند: «بی‌تردید حضور علی لاریجانی می‌تواند اتفاق مهمی در انتخابات مجلس قلمداد شود؛ زیرا علاوه بر آنکه شخص لاریجانی در انتخابات تأثیرگذار است، نیرو‌های سیاسی را هم حول خود جمع می‌کند. روحانی هم همین وضعیت را دارد.»

پیام همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری چیست؟

در اذهان همگان هست که اصولگرایان پس از ردصلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نه تنها حمایتی از او نکردند، به رقیب لاریجانی رأی دادند بلکه او را به حضور در اردوگاه اصلاح‌طلبی متهم کردند، اما این شخصیت اهل قم تحت‌تاثیر این تخریب‌ها قرار نگرفت و برخلاف خواست مخالفانش از عرصه خارج نشد. اکنون ناکام از حذف لاریجانی درصدد تضعیف او از طریق دیگری هستند و آن هم ایجاد شائبه‌های سیاسی درباره اقدامات رئیس سابق مجلس. آن‌ها از همکاری لاریجانی و روحانی در انتخابات مجلس دوازدهم بیم دارند و پیش‌بینی می‌کنند اگر این دو شخصیت به ارائه لیست مشترک بپردازند، حضور اصولگرایان دلواپس در بهارستان سخت می‌شود.

این نگرانی از ابتدای سال مشخص بود چنانکه رسانه‌هایشان در اردیبهشت نوشتند: «ورود علی لاریجانی و حسن روحانی می‌تواند تأثیرات مهمی بر روند انتخابات بگذارد؛ به‌ویژه آنکه بعید نیست باردیگر میان آن‌ها و اصلاح‌طلبان وفاق یا به نوعی ائتلافی شکل بگیرد. برخی از کارشناسان باور دارند که لاریجانی و روحانی بنا دارند جریان خود با عنوان معتدلین را راه بیندازند تا هم از ظرفیت‌های شخصی خود به نفع جریان خود بهره ببرند و هم از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بهره ببرند. البته برخی هم معتقدند جبهه اصلاحات با معتدلین یک ائتلاف بزرگ را راه می‌اندازد؛ چیزی حتی وسیع‌تر از آنچه در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ مشاهده کردیم.»

تیم قالیباف هم نگران شدند

نکته قابل تامل آنجاست که طیف قالیباف هم نگران است، اما نه برای ائتلاف انتخاباتی لاریجانی و روحانی بلکه حمایت اصلاح‌طلبان از رئیس سابق مجلس آن‌ها را نگران کرده است. رسانه‌های نزدیک به قالیباف نوشته بودند: «اصلاح‌طلبان گویا هم بنا دارند در انتخابات پیش‌رو موضعی رادیکال داشته باشند و هم آنکه انگار قصد دارند قدری حسابشان را از طیف موسوم به «اعتدالیون» جدا کنند؛ شاهد آنکه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اسحاق جهانگیری سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس خواهد شد. با این وصف به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند سرلیست‌شان یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب باشد و نه برای مثال علی لاریجانی، زیرا هنوز مشخص نیست که لاریجانی در انتخابات نامزد می‌شود یا نه؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند که مانند گذشته با این طیف ائتلاف کنند، دست‌ِکم صبر می‌کردند تا تکلیف روشن شود که لاریجانی می‌آید یا نه، زیرا اکنون در صورت حضور لاریجانی در انتخابات حتما نام او نمی‌تواند ذیل نام جهانگیری برود.»

همنشینی اخیر لاریجانی با جهانگیری در مراسم روحانی خط بطلانی بر این گمانه نیرو‌های رسانه‌ای نزدیک به قالیباف بود.

نگرانی از قاب مشترک ظریف - لاریجانی

تصاویر زیادی از مراسم عزاداری روحانی منتشر شد که مربوط به گریه‌های ظریف و لاریجانی است. آن‌ها در کنار هم نشستند و عزاداری کردند. اصولگرایان از این نزدیکی بیم دارند چنانکه سایت «فردا» نوشته بود: «ظریف در سال‌های اخیر به علی لاریجانی نزدیک شده است؛ شاهد آنکه هم در دوران وزارتش لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس از عملکرد وزارت‌خارجه دفاع تمام‌قد می‌کرد و هم آنکه گفته می‌شد اگر لاریجانی در ۱۴۰۰ به پاستور می‌رسید، ظریف باردیگر بر کرسی وزارت خارجه تکیه می‌زد. البته ظریف هم گفت که بدش نمی‌آید لاریجانی رئیس‌جمهور شود که چنین اظهارنظری از وزیر امور خارجه که نباید در مسائل اینچنینی سیاسی دخالت کند، بسیار بعید بود! ظریف بنای حمایت از علی لاریجانی در انتخابات مجلس را دارد.»

پیام همنشینی لاریجانی، روحانی، ظریف و جهانگیری چیست؟

پیام حضور لاریجانی در سخنرانی شیخ حسین انصاریان

از سوی دیگر مراسم عزاداری روحانی تنها مراسمی نبود که لاریجانی در آن حضور یافت. او در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی در امامزاده صالح (ع) تجریش با سخنرانی حسین انصاریان شرکت کرد. مداح آن مراسم هم محمدحسین پویانفر بود که در ماه‌های اخیر از سوی جریان تندرو مورد انتقاد قرار گرفته است. لاریجانی مدت‌هاست به صراحت از رویه «خالص‌سازی» انتقاد می‌کند. گفتنی است اصولگرایان دلواپس بار‌ها به تخریب شیخ حسین انصاریان پرداخته‌اند.

شیخ‌حسین انصاریان یکی از وعاظ مشهور تهران است که در سخنرانی شب بیست‌ویکم ماه رمضان سالجاری با سخنان متفاوت خود از آنچه در سال‌های گذشته در چنین مراسمی ظاهر شده بود، جنجال به‌پا کرد. آن‌قدر که حتی شایعه از دسترس خارج شدن وب‌سایت او خبرساز و با موج گسترده‌ای از انتقاد‌ها در اردوگاه اصولگرایان در فضای مجازی روبه‌رو شد. اکنون حضور لاریجانی در پای صحبت‌های این شیخ منتقد به مذاق برخی خوش نیامده است. البته علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس در هیات «ریحانه الحسین علیه السلام» به مداحی سیدمجید بنی‌فاطمه حضور یافته بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی